خبری دلهره‌آور برای هواداران پرسپولیس؛ یحیی را فراری می‌دهند؟

اگرچه رحمتی، الهامی و منصوریان هم کاندیدند، اما اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، جواد نکونام فصل آینده سرمربی استقلال تهران خواهد بود

یحیی گل‌محمدی و جواد نکونام، دو مربی موفق ایرانی - تسنیم

یحیی گل‌محمدی، سرمربی تیم پرسپولیس تهران که با کسب سه‌گانه لیگ برتر، جام حذفی و سوپرجام ایران توانست بهترین عملکرد ممکن را برای سرخ‌ها به ثبت برساند، صبح روز جمعه دوازدهم خردادماه، در گفت‌وگویی تلفنی با برنامه «ورزشگاه» در شبکه ورزش، اعلام کرد که احتمال دارد به دلایل «فشارهای زیاد و خستگی» از هدایت تیم پرسپولیس در فصل آینده کناره‌گیری کند.

مدافع سابق پرسپولیس و تیم ملی ایران، در پاسخ به سوال مجری این برنامه درباره آینده کاری‌اش گفت: «کار کردن برای پرسپولیس برای هر مربی افتخار است، اما کار کردن در این باشگاه هم سخت است و فشار کار خیلی بالا است. باید تمام ساعت زندگی خودتان را بگذارید تا کار انجام دهید و خیلی کار وقت‌گیری است. من از لحاظ روحی، جسمی و فکری خسته هستم و دوست دارم حداقل یک نیم‌فصل استراحت کنم یا در تیمی باشم که این همه تنش و این همه استرس نداشته باشد.»

یحیی گل‌محمدی پس از آغاز خیزش سراسری ایرانیان علیه جمهوری اسلامی در شهریور سال گذشته، بارها در صفحه اینستاگرام خود از اعتراض‌های مردمی حمایت کرده و به دفعات در منازل خانواده‌های کشته‌شدگان یا جوانان و روزنامه‌نگارانی که بازداشت شده بودند، حضور یافت و به آن‌ها کمک کرد. به همین دلیل، نزدیکان او می‌گویند چندین‌بار با تهدید و احضارهای امنیتی ماموران وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران مواجه شده است.

همچنین سال گذشته و در بحبوحه اعتراض‌ها، خبری غیررسمی مبنی بر دستور مدیران وزارت ورزش به رضا درویش، مدیرعامل باشگاه پرسپولیس، مبنی بر اخراج یحیی گل‌محمدی به‌دلیل حمایت از اعتراض‌های مردمی منتشر شده بود و اینکه درویش با حمایت از سرمربی خود، اعلام کرده بود اگر گل‌محمدی برود او نیز استعفا خواهد داد.

گل‌محمدی خسته و نگران است

حالا این سوال مطرح می‌شود که چرا گل‌محمدی در شرایطی که در یک فصل سه جام به‌دست آورده و آماده حضور در لیگ قهرمانان آسیا می‌شود، قصد دارد چنین تیم آماده‌ای را تقدیم سرمربی دیگری کند؟ آیا «خستگی و فشار» که از آن صحبت کرده، به آزارهای نهادهای امنیتی و احضارهای پی‌درپی او ارتباط دارد؟

در هر صورت، بیان چنین سخنانی از زبان سرمربی پرسپولیس، برای هواداران این تیم به هیچ عنوان خوشایند نیست و باید منتظر ماند و دید که رضا درویش، مدیرعامل پرسپولیس، آیا می‌تواند یحیی و مدیران وزارت ورزش را متقاعد به حفظ شرایط فعلی کند تا خیال هواداران آسوده شود یا خیر.

حمید سجادی، وزیر ورزش دولت رئیسی و رئیس مجمع باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال، در دوسال گذشته بیش از سه بار علیه سرمربی پرسپولیس موضع گرفته بود و یحیی گل‌محمدی هم پس از فتح جام حذفی در روز چهارشنبه هفته گذشته و در مصاحبه با خبرنگاران، با ابهام درباره ادامه همکاری با پرسپولیس حرف زد و آن را منوط به فراهم بودن کامل شرایط دانست.

ساپینتو رفتنی شد

مصاحبه حجت کریمی، مدیرعامل باشگاه استقلال تهران، با خبرنگاران، پس از باخت این تیم مقابل پرسپولیس در فینال جام حذفی، نشان می‌دهد که احتمال تمدید قرارداد ریکاردو ساپینتو، سرمربی ۵۱ ساله و ناکام پرتغالی، برای فصل آینده بسیار کم است.

کریمی که پس از برد درخشان استقلال مقابل نساجی مازندران در نیمه‌نهایی جام حذفی، با قاطعیت از تمدید قرارداد سرمربی جنجالی سخن می‌گفت، پس از باخت در فینال و کوتاه ماندن دست استقلالی‌ها از هردو جام اصلی، ناگهان اعلام کرد که وکیل ساپینتو، مدت و رقم قرارداد درخواستی برای فصل آینده را بالاتر برده است و به دلیل اینکه نمی‌خواهد ماجرای استراماچونی و محرومیت استقلالی‌ها از حضور در لیگ قهرمانان آسیا بار دیگر تکرار شود، تکلیف سرمربی پرخاشگر و رکورددار اخراج از کنار زمین را در آینده‌ای نزدیک مشخص خواهد کرد.

از طرفی دیگر و در ساعات آغازین امروز جمعه دوازدهم خرداد، چند خبرگزاری در ایران از جمله ورزش۳ و فرارو، ضمن اعلام خبر «پایان یافتن حضور ساپینتو در ایران»، از مربیانی مانند جواد نکونام، مهدی رحمتی، ساکت الهامی و علیرضا منصوریان به‌عنوان اصلی‌ترین گزینه‌های مدنظر مدیران استقلال برای فصل آینده نام برده‌اند.

با توجه به اینکه وزارت ورزش و جوانان به تازگی در نامه‌ای به فدراسیون فوتبال و تیم‌های استقلال و پرسپولیس اعلام کرد که آن‌ها باید در فصل آینده با مربیان و خارجی به‌صورت ریالی قرارداد امضا کنند، احتمال انتخاب یک سرمربی خارجی دیگر برای استقلال، با توجه به بحران‌های شدید ارزی در ایران و مشکلات مالی استقلال، کمتر از گذشته شده است.

همچنین وجود گزینه‌ای مانند جواد نکونام که فصل گذشته توانست تیم فولاد خوزستان را به جمع ۸ تیم برتر آسیا برساند و جزو کاندیداهای اصلی هدایت تیم ملی فوتبال ایران بود، برای استقلالی‌ها فرصت مغتنمی است که تا حد زیادی، خیال خود را بابت نیمکت تیم در فصل آینده راحت کنند. نکونام با سابقه سال‌ها بازی در لالیگا و دستیاری کارلوس کیروش، درحال حاضر با هیچ تیمی قرارداد ندارد و برخی از خبرنگاران ورزشی در ایران هم گفته‌اند که او درحال انجام مذاکرات نهایی با حجت کریمی است.

بیشتر از فوتبال