جذب ۳۲۰۰ بسیجی در مدارس؛ تلاش‌های بی‌فایده برای کنترل دانش‌آموزان برانداز

رضامراد صحرایی بر اساس دستور علی خامنه‌ای قصد دارد با افزایش تعداد نیروهای بسیجی و طلاب در مدارس، مقابل دانش‌آموزان و معلمانی که مخالف نظام‌اند، ایستادگی کند

دانش‌آموزان مخالف حجاب اجباری در تهران‌ــ ایندیپندنت فارسی

پایگاه خبری انتخاب روز پنجشنبه یازدهم خردادماه گزارش داد که در راستای اجرای تفاهم‌نامه میان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وزارت آموزش‌ و پرورش، قرار است از مهر ۱۴۰۲، سه هزار و ۲۰۰ سربازــ‌‌معلم به شرط اولویت «بسیجیان فعال و دارای کارت تکمیلی بسیج»‌ در مدارس دخترانه و پسرانه ایران مشغول به کار شوند. این علاوه بر جذب دست‌کم ۲۴ هزار طلبه و روحانی در مدارس بر اساس تفاهم‌نامه حوزه‌ علمیه و وزارت آموزش‌ و پرورش است که خبر آن پیش‌تر منتشر شده بود.

به نظر می‌رسد رضامراد صحرایی، وزیر جدید آموزش‌ و پرورش دولت ابراهیم رئیسی که سه‌شنبه پیش موفق شد از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد بگیرد، قصد دارد با افزایش تعداد نیروهای نظامی و حکومتی در مدارس ایران، دانش‌آموزان و معلمانی را که از شهریور ۱۴۰۱ همراه با سایر مردم به خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی پیوستند، کنترل کند و  تبلیغات سیاسی نظام در مدارس را شدت دهد.

در جمهوری اسلامی، وزارت آموزش‌‌ و پرورش نهادی حاکمیتی است که سیاست‌های آن مستقیم زیرنظر علی خامنه‌ای تعیین می‌شود؛ اما با این حال رهبر جمهوری اسلامی تاکنون موفق نشده است سبک زندگی و تفکرات سیاسی‌ــ‌اجتماعی اکثر دانش‌آموزان ایرانی را به آنچه مطلوبش است، نزدیک کند.

رضامراد صحرایی، روز سه‌شنبه در جلسه دفاع خود در مجلس، اذعان کرد که پیش از حضور در مجلس، برنامه‌اش را برای رهبر جمهوری اسلامی تشریح کرده و آنچه در مجلس ارائه می‌دهد، تنها بخشی از آن برنامه است. او تصریح کرد: «باید دانش‌آموزانمان را از چنگال فضای مجازی وحشی نجات دهیم و خلا ادراکی، ارتباطی و شناختی با این نسل را از بین ببریم. باید خاک این باغچه را عوض کنیم. جاده پیچیده‌ است و ما نپیچیده‌ایم؛ زمان هم نداریم.» سخنانی که جز عصبانیت شدید او و سایر چهره‌های وابسته به نظام از دانش‌آموزان ایرانی معنایی ندارد؛ کودکان و نوجوانانی که در خیزش سراسری اخیر ده‌ها کشته دادند، چشم‌هایشان را از دست دادند و صدها نفر از آن‌ها همچنان درگیر بازداشت و پرونده‌سازی‌های امنیتی‌اند.

انتخاب خبر داده است که در راستای اجرای تفاهم‌نامه بین سپاه پاسداران و وزارت آموزش و پرورش برای جذب سه هزار و ۲۰۰ معلم‌ــ‌سرباز، «ضمن همکاری با سپاه استانی در شناسایی، جذب، ساماندهی و استفاده از خدمت مشمولان سربازی، اولویت باید با بسیجیان فعال و همچنین بسیجیان دارای کارت تکمیلی باشد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رضامراد صحرایی پیش از این رئیس دانشگاه فرهنگیان بود و پس از استعفای یوسف نوری، وزیر پیشین، با حکم ابراهیم رئیسی، سرپرستی وزارت آموزش و پرورش را برعهده گرفت. او در مدت کوتاه تصدی‌اش در مقام سرپرست، اقدام‌هایی انجام داد که انتقادهای معلمان را در پی داشت.

در جلسه بررسی صلاحیت رضامراد صحرایی، علی بابایی کارنامی، عضو کمیسیون اجتماعی، به‌عنوان نماینده مخالف حرف زد و با اشاره به ابهام‌های موجود در برنامه وزیر آموزش‌ و پرورش، گفت: «صحرایی باید در مورد وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان، مدارس غیردولتی، اجرای قانون رتبه‌بندی و نوسازی مدارس فرسوده پاسخ دهد.»

جمهوری اسلامی از حدود یک دهه پیش با تصویب «سند بنیادین آموزش‌ و پرورش» در شورای عالی انقلاب فرهنگی، برای تربیت نسلی فرمان‌بردار خیز برداشت. بر مبنای این سند، شمار زیادی از معلمان به شکل گزینشی وارد آموزش‌ و پرورش شدند، ورود طلاب به مدارس در دستور کار قرار گرفت و کتاب‌های درسی مطابق با رویکرد حاکمیت در سطحی وسیع تغییر کردند. با این حال در جریان خیزش انقلابی، حضور پررنگ نوجوانان در اعتراض‌های مردمی جمهوری اسلامی را با نسلی مواجه کرد که نه‌تنها فرمان‌بردار نبود، بلکه روبروی حاکمیت و استبداد نیز ایستاد.