جنگ لفظی فرمانده واگنر با وزیر دفاع و رئیس ستاد ارتش روسیه

به نظر می‌رسد پوتین از انتقادهای پریگوژین علیه مقام‌های روسیه به‌منظور کنترل و وابسته کردن بیشتر آن‌ها به خود استفاده می‌کند

یوگنی پریگوژین، فرمانده گروه شبه نظامی واگنر _ AFP

یوگنی پریگوژین، فرمانده گروه شبه‌نظامی واگنر، روز چهارشنبه، ۳۱ مه (۱۰ خرداد)، گفت از دادستان‌های روسیه خواسته است تحقیق کنند که آیا مقام‌های ارشد دفاعی روسیه قبل از جنگ یا طی جنگ اوکراین مرتکب «جرم» شده‌اند یا خیر.

به گزارش رویترز، این درخواست یوگنی پریگوژین آشکارترین چالش او علیه سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، و والری گراسیموف، رئیس ستاد کل ارتش این کشور است.

گروه واگنر ارتش خصوصی پریگوژین است که نیروهایش به طور عمده از زندانیان روس تشکیل شده است. این گروه در کنار نیروهای منظم روسیه در اوکراین می‌جنگد و رهبری حمله چند ماهه به شهر باخموت در شرق اوکراین را، که اوایل ماه جاری میلادی سقوط کرد، همین گروه رهبری بر عهده دارد.

یوگنی پریگوژین رستوران‌دار ۶۱ ساله‌ای است که در حال حاضر فرماندهی واگنر را بر عهده دارد. او ماه‌ها است که به سرگئی شویگو و والری گراسیموف، که جنگ روسیه در اوکراین را رهبری می‌کنند، اتهام خیانت زده و به آن‌ها توهین می‌کند، اما هیچ‌یک از این دو مقام نظامی روسیه به انتقادهای او پاسخ علنی نداده‌اند.

فرمانده گروه نظامی واگنر می‌گوید: «من امروز نامه‌هایی به کمیته تحقیق و دفتر دادستانی فدراسیون روسیه فرستاده‌ام و درخواست کرده‌ام که واقعیت ارتکاب جرم تعدادی از کارمندان ارشد وزارت دفاع روسیه را در جریان آماده‌سازی و انجام عملیات نظامی ویژه بررسی کنند.» یوگنی پریگوژین افزود: «این نامه‌ها منتشر نخواهد شد و کارشناسان ارشد به این موضوع رسیدگی خواهند کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت دفاع روسیه از اظهار نظر فوری در این باره خودداری کرده است.

یوگنی پریگوژین، برجسته‌ترین عضو حلقه نزدیک به پوتین به‌حساب می‌آید که به‌دلیل اعمال نیروهایش در جریان جنگ اوکراین بدنام شد. او هفته گذشته نیز با لحنی مطایبه‌آمیز گفت نام مستعار او باید «قصاب پوتین» باشد نه «آشپز پوتین».

این فرمانده می‌گوید وفاداری به پوتین بخشی از موضع سیاسی او است. او همچنین در ادامه این بخش از اظهاراتش گفت: «من سرزمین مادری‌ام را دوست دارم و به پوتین خدمت می‌کنم، ولی سرگئی شویگو باید تحت تعقیب قرار گیرد و ما به مبارزه ادامه خواهیم داد.»

یوگنی پریگوژین در اظهارات هفته اخیرش گفت او به اطلاع‌رسانی به رهبران ارشد روسیه در مورد دشواری‌های جنگ ادامه خواهد داد. پریگوژین همچنین مقام‌های ارشد کرملین را به علت مسدود کردن پوشش رسانه‌ای او و ارتش خصوصی‌اش محکوم کرد.

مقام‌های دولتی، دیپلمات‌ها، و تحلیلگران به رویترز گفته‌اند پریگوژین پوتین را مستقیما به چالش نمی‌کشد، بلکه به مثابه صدای کسانی است که از رفتار ارتش روسیه در اوکراین ناامید شده‌اند.

ولادیمیر پوتین تاکنون علیه این طرفدار سرسخت خود و انتقادهایی که نسبت به مقام‌های ارشد روسیه مطرح می‌کند، موضع‌گیری نکرده است. به نظر می‌رسد پوتین از انتقادهای پریگوژین علیه مقام‌های روسیه به‌منظور کنترل و وابسته کردن بیشتر آن‌ها به خود استفاده می‌کند.

بیشتر از جهان