مصر به دنبال ارتقای نقش دیپلماتیک در خاورمیانه است

بهبود روابط با ایران، ترکیه و فلسطین در صدر فهرست برنامه‌های دیپلماتیک قاهره قرار دارد

عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر و شاهزاده محمد بن سلمان در اجلاس سران اتحادیه عرب - جده ۱۹ مه ۲۰۲۳ - AFP

پس از انتخابات اخیر ترکیه، مصر یکی از کشورهایی بود که گفت‌وگو در مورد افزایش روابط دیپلماتیک قاهره و آنکارا را به‌سرعت آغاز کرد. اورشلیم پست در تحلیلی جدید، به این موضوع اشاره می‌کند و می‌گوید مصر و ترکیه در گذشته روابط پرتنشی داشتند اما امروز مصر نه تنها با آنکارا تماس می‌گیرد، بلکه میزبان هیئتی بزرگ از تشکیلات خودگردان فلسطین است و تلاش می‌کند با ایران نیز ارتباط برقرار کند.

به تعبیر این نشریه، این نشان‌ می‌دهد قاهره می‌کوشد نقشی جدید در منطقه بر عهده بگیرد.

سخنگوی ریاست‌جمهوری مصر درباره همکاری مصر و ترکیه در توسعه روابط دیپلماتیک کنونی‌ مطالبی در فضای مجازی منتشر کرد. صدای آمریکا هم روز سه‌شنبه اعلام کرد که مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، روز شنبه به قاهره رفت «تا با وجود حمایت مستمر آنکارا از گروه‌ اخوان‌المسلمین، تلاش کند بین دو کشور دوباره روابط دیپلماتیک کامل برقرار شود».  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ادامه این گزارش آمده است: «چاووش‌اوغلو در یک نشست خبری مشترک با سامح شکری، وزیر خارجه مصر، گفت که ترکیه در نقش خود در مقام میانجی میان مسکو و کی‌یف، از نفوذ برای تمدید قرارداد غلات دریای سیاه استفاده می‌کند.»

این درحالی است که هیاتی از فلسطینی نیز به مصر سفر کرده است. رسانه‌های مصری اعلام کردند که هیئت بلندپایه فلسطینی از جمله وزرای خارجه و مهاجران، وزیر کشور، اقتصاد ملی، اوقاف و امور مذهبی، بهداشت، کشاورزی، کار و مسکن، آموزش عالی و پژوهش‌های علمی، حمل‌ونقل و ارتباطات و رئیس سازمان انرژی و منابع طبیعی این کشور به قاهره سفر کرده‌اند.

همزمان علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، روز دوشنبه گفت که قصد دارد روابط دیپلماتیک با مصر را نیز احیا کند. این در حالی است که ایران طی توافقی که با میانجیگری چین به عمل آمد، برای بهبود روابط خود با عربستان سعودی تلاش می‌کند. عراق نیز میزبان مذاکرات ایران و عربستان سعودی بوده است. مصر هم شریک اصلی عربستان سعودی است و با سایر کشورهای خلیج فارس و عراق همکاری نزدیک دارد. مصر همچنین از مدافعان خاموش ازسرگیری روابط با دمشق در منطقه بود و اکنون سوریه به اتحادیه عرب بازگشته است.  

افزونن براین، در جریان سفر سلطان هیثم بن طارق، پادشاه عمان به تهران درباره مصر صبحت شد. عمان کشوری است که برای بسیاری از کشورهای منطقه محلی بی‌طرف برای دیدارها شناخته می‌شود و می‌تواند در همکاری با مصر برای احیای روابط با ایران نقش داشته باشد.

مصر به لحاظ تاریخی یکی از قدرت‌های منطقه بوده است. این موقعیت نه تنها در دوران جمال عبدالناصر از دهه ۱۹۵۰ تا ۱۹۶۰ بلکه پس از توافق مصر و اسرائیل نیز ادامه داشت. این کشور در گذشته در یمن، سوریه و همین‌طور شمال آفریقا نقش داشت و نفوذش تا رود نیل و لیبی پیش می‌رفت.

مصر محل تلاقی روندهای منطقه‌ای است؛ به این معنا که ظهور و سقوط اخوان‌المسلمین با تاریخ سیاسی و مذهبی مصر عجین شده است. گروه‌هایی نظیر حزب‌ حاکم در ترکیه، حماس و مخالفان در تونس با اخوان‌المسلمین رابطه دارند؛ همان‌طور که سایر گروه‌ها در اردن، کویت و اقلیم کردستان عراق نیز با این گروه مرتبطند.

به گزارش اورشلیم‌پست، ارتباط کنونی قاهره با ترکیه و تشکیلات خودگردان فلسطین و نیز روابط احتمالی جدید با ایران، در چارچوب یک انقلاب دیپلماتیک منطقه‌ای رخ می‌دهند که در آن، کشورها به جای درگیری بر برقراری روابط دیپلماتیک تاکید می‌کنند.

به گزارش اورشلیم‌پست، این امر اسرائیل را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد. مصر اغلب به آتش‌بس در غزه کمک کرده است و در آینده مسائل مربوط به تشکیلات خودگردان فلسطین هم نقش خواهد داشت؛ از جمله ایفای نقش در مدیترانه شرقی، نشست نقب (Negev Forum) و ارتباط‌ با ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا و نیز آنچه ممکن است در روابط با سوریه و اردن برای تثبیت حلقه کشورهای اطراف اسرائیل رخ دهد.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه