رویترز: نخست‌وزیر قطر در سفر به قندهار با رهبر طالبان دیدار کرده بود

این نخستین دیدار ملا هبت‌الله با یک مقام خارجی است

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر در قندهار، ۱۲ مه ۲۰۲۳ــ‌ خبرگزاری باختر

خبرگزاری رویترز به نقل از برخی منابع خبر داد که محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر، در سفرش به قندهار با ملا هبت‌الله، رهبر گروه طالبان، هم محرمانه دیدار کرده است. رویترز در این گزارش که روز چهارشنبه منتشر شد، به نقل از این منابع که هویتشان فاش نشده، اعلام کرد که گفت‌و‌گوهای دو طرف بر حل تنش‌ها با جامعه جهانی از جمله باز شدن مدارس دخترانه متمرکز بوده است.

این دیدار روز ۱۲ مه در شهر قندهار، مرکز اقتدار ملا هبت‌الله، انجام شده است. بر اساس این گزارش، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز در جریان این دیدار قرار داشته و «در حال هماهنگی و بررسی همه موضوع‌های موردبحث این دو از جمله ادامه گفت‌وگو با طالبان است».

دیدار ملا هبت‌الله، رهبر گروه طالبان، با نخست‌وزیر قطر، نخستین دیدار او با یک مقام خارجی محسوب می‌شود. پیش از این مقام‌های عالی‌رتبه سازمان ملل متحد نیز به قندهار سفر کرده بودند اما تنها توانستند با نزدیکان ملا هبت‌الله دیدار کنند.

منبعی که خبر دیدار رهبر طالبان با نخست‌وزیر قطر را فاش کرد، این دیدار را بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت که هبت‌الله به ادامه گفت‌وگو با جامعه جهانی «بسیار علاقه‌مند» است. گفته می‌شود نخست‌وزیر قطر در دیدار با هبت‌الله، موضوع رفع ممنوعیت‌های تحصیل و اشتغال زنان از جمله ممنوعیت کار آن‌ها برای آژانس‌های سازمان ملل و دیگر گروه‌های بشردوستانه را هم مطرح کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت طالبان از ماه ژانویه وعده داده است که دستورالعمل‌های مکتوب این گروه به سازمان‌های امدادی اجازه می‌دهد با حضور کارمندان زن در افغانستان فعالیت کنند.

شیخ محمد در دیدار با هبت‌الله همچنین تداوم تلاش‌های عملی طالبان در زمینه مبارزه با تروریسم را مطرح کرده که اشاره‌ای آشکار به لزوم نبرد با گروه دولت اسلامی (داعش) در افغانستان است. ایالات متحده آمریکا و هم‌پیمان‌هایش طالبان را متهم می‌کنند که در افغانستان به القاعده و تحریک طالبان پاکستانی پناه داده است؛ چیزی که گروه طالبان آن را رد می‌کنند.

دو طرف همچنین درباره به تداوم کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان و نیاز افغان‌ها به این کمک‌ها نیز صحبت کرده‌اند. سازمان ملل متحد می‌گوید حدود سه‌چهارم از جمعیت نزدیک ۴۰ میلیون‌نفری افغان‌ها گرسنه‌اند و به کمک‌های بین‌المللی نیاز دارند.

این نخستین بار است که رسانه‌ها به صورت رسمی از دیدار نخست‌وزیر قطر با رهبر طالبان خبر می‌دهند. پیش از این طالبان تنها به دیدار هیئت قطری با ملا حسن آخوند، نخست‌وزیر گروه طالبان بسنده کرده و به این دیدار هیچ اشاره‌ای نکرده بودند.

هرچند قطر گروه طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد، سفارت این کشور در کابل فعال است و از طرفی حافظ منافع آمریکا در افغانستان است. قطر جامعه جهانی را تحت فشار قرار داده است تا برای برداشتن گام‌های عملی به منظور به رسمیت شناختن طالبان نقشه راه ترسیم کنند. به باور قطر، به رسمیت نشناختن طالبان و انزوای این کشور می‌تواند به امنیت جهان آسیب وارد کند.

به نظر می‌رسد ملا هبت‌الله در تلاش است از انزوای خود در قندهار خارج شود و در تعاملات سیاسی افغانستان نقش بیشتری بازی کند. پیش از این، گزارش‌های متعددی در مورد اختلاف‌های گسترده رهبر طالبان با تعدادی از مقام‌های قدرتمند این گروه از جمله سراج‌الدین حقانی و ملا محمد یعقوب منتشر شده بود. گفته می‌شود رهبر طالبان که در پی تحکیم قدرت خود در تمام لایه‌های گروه طالبان است، در عرصه بین‌المللی نیز خواهان حضور بیشتر است. با این حال، جامعه جهانی ملا هبت‌الله را چهره‌ای می‌شناسند که نمی‌خواهد در مقابل خواسته‌های جهان کوتاه بیاید.

بیشتر از جهان