ازدواج‌های سلطنتی اردن در گذر تاریخ؛ از امیره مونا تا ملکه رانیا

در ماه‌های گذشته شاهدخت ایمان، ۲۶ ساله، با جمیل الکساندر ترمیوتیس در کاخ خانوادگی در حومه امان ازدواج کرد

شاهزاده عبدالله، پسر ارشد ملک حسین اردن، پس از مراسم عروسی در کاخ سلطنتی در امان در ۱۰ ژوئن ۱۹۹۳، با عروسش رانیا یاسین ۲۸ساله- RABIH MOGHRABI / AFP

پس از ازدواج امیره ایمان و در آستانه ازدواج شاهزاده حسین، ولیعهد اردن، نگاهی می‌اندازیم به برخی از برجسته‌ترین ازدواج‌های خانواده سلطنتی اردن در سال‌های گذشته.

در ماه‌های گذشته امیره ایمان، ۲۶ ساله، با جمیل الکساندر ترمیوتیس در کاخ خانوادگی در حومه امان ازدواج کرد و برادر بزرگ‌ترش، ولیعهد، حسین بن عبدالله، ۲۸ ساله، نیز به زودی با نامزد عربستانی خود، رجوه السیف، ازدواج خواهد کرد.

در حالیکه این زوج برای ازدواج خود آماده می‌شوند، نگاهی به برخی از برجسته‌ترین ازدواج‌های سلطنتی اردن در طول تاریخ خالی از لطف نخواهد بود.

۱۹۵۵: ملک حسین و دینا بنت عبدالحمید

۱۹ آوریل ۱۹۵۵ ملک حسین، پادشاه اردن، با همسر اول خود، دینا بنت عبدالحمید، ازدواج کرد. این زوج نسبت خویشاوندی دوری با یکدیگر داشتند و نخستین بار سه سال پیش از ازدواج، زمانی که دینا در دانشگاه کمبریج تحصیل می‌کرد، در لندن یکدیگر را ملاقات کرده بودند.

نامزدی آن‌ها را ملکه زین‌الشرف، مادر ملک حسین، در ۱۹۵۴ اعلام کرد. دینا پس از ازدواج ملکه اردن شد و ۱۰ ماه بعد، ۱۳ فوریه ۱۹۵۶، نخستین فرزندشان، امیره آلیا، را به دنیا آورد.

این ازدواج در ۱۹۵۷ به طلاق انجامید و پس از آن، دینا «امیره دینا عبدالحمید اردن» لقب گرفت.

۱۹۶۱: ملک حسین و آنتوانت گاردینر

ملک حسین چهار سال پس از جدایی از همسر اول خود، در ۲۹ مه ۱۹۶۱ با آنتوانت گاردینر، همسر دومش، ازدواج کرد.

گفته می‌شود که آنتوانت که در بریتانیا به دنیا آمده بود، در حین کار در مسند دستیار منشی صحنه در فیلم «لارنس عربستان» با ملک حسین ملاقات کرد.

پس از ازدواج، آنتوانت نام خود را به «امیره مونا الحسین» تغییر داد. این زوج با هم صاحب چهار فرزند به نام‌های عبدالله دوم اردن، شاهزاده فیصل، و شاهدخت‌‌های دوقلو، عایشه و زین شدند.

این ازدواج نیز در ۱۹۷۲ به طلاق انجامید.

ملک حسین در ۲۴ دسامبر ۱۹۷۲ با علیا توکان ازدواج کرد، اما علیا در سانحه سقوط هلیکوپتر در ۱۹۷۷ جان باخت. ملک حسین سپس در ۱۵ ژوئن ۱۹۷۸ با لیزا حلبی ازدواج کرد که «ملکه نور» اردن شد.

۱۹۹۳: ملک عبدالله دوم اردن و ملکه رانیا

ملک عبدالله دوم  نخستین بار در ژانویه ۱۹۹۳ در یک مهمانی شام با رانیا العبدالله ملاقات کرد. در آن زمان رانیا در امان در بخش بازاریابی اپل کار می‌کرد.

رانیا که در کویت از پدر و مادری فلسطینی به دنیا آمده بود، دو سال پیش از آن دیدار به اردن نقل‌مکان کرده بود. این زوج  دهم ژوئن ۱۹۹۳، پنج ماه پس از اولین دیدارشان، با هم ازدواج کردند. از آن زمان، این روز تعطیلات ملی در نظر گرفته شده است.

این زوج با هم چهار فرزند دارند: ولیعهد حسین، امیره ایمان، امیره سلما و شاهزاده هاشم.

۲۰۲۰: امیره رایه و ند داناوان

امیره رایه، دختر شاه حسین، پادشاه فقید اردن، و ملکه نور اردن، ژوئیه ۲۰۲۰ با ند داناوان، نوه رولد دال، ازدواج کرد.

این زوج ۲۶ اکتبر ۲۰۱۹ نامزد کردند و در بیانیه سلطنتی در آن زمان چنین آمده بود: «دربار سلطنتی هاشمی به این مناسبت تبریکات صمیمانه خود را به والاحضرت امیره رایه و آقای داناوان اعلام می‌کند.»

داناوان، نوه رولد دال، نویسنده محبوب بریتانیایی کتاب کودکان، روزنامه‌نگار آزاد است و با نشریات The Spectator، New Statesman  و The Telegraph همکاری داشته است. مادر او تسا دال و پدرش پاتریک داناوان (کارآفرین) است.

داناوان پیش از ازدواج به اسلام گروید و نام فارس را برای خود برگزید.

۲۰۲۳: شاهدخت ایمان و جمیل الکساندر ترمیوتیس

شاهدخت ایمان، دختر بزرگ ملک عبدالله دوم و ملکه رانیا، ۱۲ مارس ۲۰۲۳ با جمیل الکساندر ترمیوتیس ازدواج کرد.

این زوج ژوئیه ۲۰۲۲ در حضور پادشاه و ملکه و نیز سه خواهر و برادر شاهدخت ایمان و شماری از اعضای خانواده ترمیوتیس نامزد کرده بودند.

ترمیوتیس در ۱۹۹۴ در کاراکاس ونزوئلا متولد شد و اصالتی یونانی دارد. او دارای مدرک لیسانس در مدیریت بازرگانی است و در یک‌ شرکت امور مالی در نیویورک کار می‌کند.

این ازدواج در کاخ خانوادگی در حومه امان با حضور اعضای خاندان سلطنتی، دوستان و شخصیت‌های برجسته برگزار شد. ولیعهد حسین، برادر بزرگ‌تر شاهدخت ایمان، او را تا محراب عقد همراهی کرد.

شاهدخت ایمان یک پیراهن سفید سفارشی از دیور با یقه و سرآستین‌های توری و یک تور سر بلند بر تن داشت که با یک تاج الماس متعلق به مادربزرگش، شاهدخت منا الحسین، مادر ملک عبدالله، هماهنگ شده بود.

بیشتر از زندگی