آنتونی بلینکن خواستار الحاق سریع سوئد به ناتو شد

واشنگتن قصد دارد سوئد را تا زمان برگزاری نشست ناتو در اواسط ماه ژوییه به این پیمان ملحق کند

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در یک نشست خبری در بروکسل _  OLIVIER HOSLET / POOL / AFP

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه ۳۰ مه (نهم خرداد) از ترکیه خواست تا فورا تقاضای عضویت سوئد در پیمان نظامی آتلانتیک شمالی (ناتو) را نهایی کند. او گفت که این کشور اسکاندیناوی در حال حاضر اقدام‌های قابل توجهی را برای پاسخ به اعتراض‌ها و ایرادات مورد نظر آنکارا انجام داده است.

آنتونی بلینکن همچنین تاکید کرد که عرضه جنگنده‌های اف-۱۶ به ترکیه هیچ ربطی به عضویت سوئد در ناتو ندارد، هرچند جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، روز دوشنبه به ارتباط بین این دو موضوع اشاره کرد.

بلینکن در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با نخست‌وزیر سوئد در شهر لولیا، در شمال این کشور، گفت که واشنگتن قصد دارد سوئد را تا زمان برگزاری نشست ناتو در اواسط ماه ژوئیه به این پیمان ملحق کند. نشستی که در آن، سران کشورهای عضو ناتو گرد هم می‌‌آیند.

آنتونی بلینکن گفت: «ما معتقدیم که زمان این کار رسیده است و هیچ مانعی برای پیشبرد این تقاضا وجود ندارد.» او افزود: «ترکیه نگرانی‌های مهم و مشروعی را مطرح کرده است و سوئد و فنلاند به این نگرانی‌ها توجه کرده‌اند.» آنتونی بلینکن ادامه داد: «ما منتظریم تا این روند در هفته‌های آینده تکمیل شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا چند ساعت پس از آن مطرح شد که ترکیه از سوئد خواست تا افرادی را که مسئول نصب پرچم یک گروه غیرقانونی بر روی ساختمان پارلمان در استکهلم‌اند، تحت پیگرد قانونی قرار دهد. این اقدام در روز انتخابات ترکیه انجام شد که در جریان آن، زمامداری رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری این کشور، تمدید شد. 

سوئد و فنلاند سال گذشته پس از حمله روسیه به اوکراین، برای عضویت در ناتو درخواست دادند و سیاست‌های طولانی‌مدت بی‌طرفی نظامی را کنار گذاشتند. پیشنهاد عضویت هر عضو جدید باید از طرف همه اعضای ناتو تایید شود، اما ترکیه و مجارستان هنوز پیشنهاد سوئد را تایید نکرده‌اند. 

رجب طیب اردوغان در ماه مارس ۲۰۲۳ با درخواست فنلاند برای عضویت در ناتو موافقت کرد.

پیش از این، رجب طیب اردوغان در ماه ژانویه گفته بود از درخواست سوئد برای عضويت در ناتو حمايت نخواهد کرد. موضع اردوغان، با تنش‌های جدید در روابط دو کشور بر سر اقدام راسموس پالودن، یک شهروند سوئد که قرآن را آتش زد، همزمان شد. 

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، رجب طيب اردوغان در آن زمان، قرآن‌سوزی راسموس پالودن را محکوم کرد و اقدام اين شهروند سوئدی را توهين به تمام مسلمانان دانست. او برگزاری تجمع‌های اعتراضی در برابر سفارت ترکیه در استکهلم را نیز «حمله به ۸۵ میلیون شهروند ترکیه» نامید.

رجب طیب اردوغان تاکید کرده است که پیش از اینکه مجلس این کشور طرح پیوستن سوئد به ناتو را تصویب کند، این کشور باید نخست موضع شفاف‌تری در قبال افرادی اتخاذ کند که از نظر آنکارا «تروریست» تلقی می‌شوند و عمدتا شامل اعضا و هواداران گروه کرد پ‌ک‌ک و نیز گروهی از اسلام‌گرایان است که آنکارا آنان را مسئول کودتای نافرجام ۲۰۱۶ در ترکیه می‌داند. 

بیشتر از جهان