رای قاطع سنای آمریکا به عضویت سوئد و فنلاند در ناتو

سنای آمریکا با ۹۵ رای موافق و یک رای مخالف به پیوستن فنلاند و سوئد به پیمان آتلانتیک شمالی رای داد

جو بایدن به همراه نخست‌وزیر سوئد و رییس‌جمهوری فنلاند-MANDEL NGAN / AFP

سنای آمریکا روز چهارشنبه با اجماع آرا به عضویت سوئد و فنلاند در پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، رای داد و توسعه بلوک دفاعی غربی را به نفع امنیت ملی آمریکا توصیف کرد.

پنج ماه پس از حمله روسیه به اوکراین که آغازگر روند درخواست عضویت سوئد و فنلاند در ناتو بود، سنای آمریکا با ۹۵ رای موافق و یک رای مخالف از توسعه ناتو با عضویت دو کشور اروپایی حمایت کرد. پیمان آتلانتیک شمالی ۷۳ سال پیش با هدف تقویت همکاری دفاعی دوجانبه بین آمریکا و اروپا شکل گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در جلسه روز چهارشنبه سنا، سفرای روسیه و فنلاند نیز به دعوت سناتور چاک شومر، رهبر اکثریت سنا حضور داشتند و شاهد رای‌گیری بودند.

به گزارش آسوشیتدپرس، جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا که از حامیان اوکراین درمقابل حمله روسیه به‌شمار می‌رود از عضویت سوئد و فنلاند در ناتو پشتیبانی می‌کند.

او در بیانیه‌ای پس از پایان رای‌گیری سنا، این رای‌گیری را نشانه‌ای تاریخی از تعهد دوحزبی آمریکا به ناتو و آمادگی این اتحاد برای مواجه با چالش‌های امروز و فردا ارزیابی کرد.

روسیه و فنلاند برای عضویت در ناتو به رای موافق پارلمان ۳۰ کشور عضو پیمان آتلانتیک شمالی نیاز دارند. باوجود موافقت برخی کشورهای عضو، کشورهایی مانند ترکیه درباره اضافه شدن سوئد و فنلاند به ناتو ابراز نگرانی کرد‌ه‌اند. ترکیه ادعا می‌کند که نگران مواضع ملایم این دو کشور اروپایی در قبال گروه‌های کرد در تبعید است.

بیشتر از جهان