تهدید دوباره اردوغان به توقف روند عضویت سوئد و فنلاند در ناتو

رئیس‌جمهوری ترکیه: ما به‌ویژه تذکر می‌دهیم که سوئد در این میان وجهه خوبی ندارد

ناتو به دنبال توافق با ترکیه، پیشتر در ماه جاری میلادی، روند رسیدگی به عضویت فنلاند و سوئد در این پیمان نظامی را آغاز کرد- GABRIEL BOUYS / AFP

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، بار دیگر تهدید کرد که اگر ناتو شرایط آنکارا را نپذیرد، تقاضای عضویت سوئد و فنلاند در ناتو را «متوقف» خواهد کرد.

اردوغان در نشست ناتو که در اواخر ماه ژوئن در مادرید برگزار شد، خواستار آن شد که سوئد و فنلاند در مبارزه با تروریسم «سهم خود را بپردازند» و آنان را به ارائه پناهگاه امن به «شبه‌نظامیان غیرقانونی» کرد متهم کرد.

اردوغان در سخنانی که در روز ۲۷ تیر (۱۸ ژوئیه) و در آستانه دیدار سه‌جانبه خود با مقام‌های ایرانی و روس ایراد کرد، به خبرنگاران گفت: «یک بار دیگر تاکید می‌کنم که اگر این کشورها گام‌های لازم برای برآوردن شرایط ما را برندارند، روند [عضویت فنلاند و سوئد در ناتو] را متوقف می‌کنیم.»

رئیس‌جمهوری ترکیه گفت:‌ «ما به‌ویژه تذکر می‌دهیم که سوئد در این میان وجهه خوبی ندارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ناتو به دنبال توافق با ترکیه، پیشتر در ماه جاری میلادی، روند رسیدگی به عضویت فنلاند و سوئد در این پیمان نظامی را آغاز کرد.

اردوغان هر دو کشور را به پناه دادن به شبه‌نظامیان کرد متهم کرده و به‌ ویژه بر اسکان اعضای حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) که در ترکیه گروهی غیرقانونی به شمار می‌رود و اردوغان آن را «تروریستی»‌می‌داند، تاکید کرده است.

اردوغان شامگاه دوشنبه به تهران می‌رود و قرار است روز سه‌شنبه ۲۸ تیر، در تهران با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، ملاقات کند. به نوشته خبرگزاری فرانسه، اردوغان امیدوار است که در این دیدار بتواند چراغ سبز برای مداخله نظامی در شمال‌غرب سوریه را دریافت کند.

آنکارا از اواخر ماه مه به دنبال شروع عملیاتی برای ایجاد یک «منطقه امن» ۳۰ کیلومتری در مرز ترکیه و سوریه بوده تا شبه‌نظامیان کردی که با حاکمیت ترکیه می‌جنگند و در آن منطقه مستقرند را سرکوب کند.

تهران و مسکو با عملیات ترکیه علیه نیروهای کرد در شمال‌غرب سوریه مخالفت کرده‌اند.

روسیه، ترکیه و ایران بازیگران عمده جنگ داخلی‌ سوریه‌اند که از سال ۲۰۱۱ آغاز شد. مسکو و تهران در این جنگ از حاکمیت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، حمایت می‌کنند و آنکارا پشتیبان شورشیان مخالف با اسد است.

بیشتر از جهان