واکنش‌ها به لباس مه‌لقا جابری و پیام «توقف اعدام» روی فرش قرمز کن

جابری ویدیویی از خود در این لباس همراه با موسیقی ابتدایی آهنگ «برای»منتشر و آن را به مردم ایران تقدیم کرد

ژیلا صابری، طراح لباس بحث‌برانگیز جابری، برای علاقه‌مندان مد و خوش‌پوشی در ایران نامی آشنا است - Ammar ABD RABBO/ Independent Persian

در ادامه واکنش‌ها به انتخاب لباس مدل ایرانی در جشنواره کن، نشریات بین‌المللی با انتشار تصاویری از پیراهن مه‌لقا جابری با نمادی از طناب دار و نوشته «اعدام را متوقف کنید»، به پیام لباس او و وضعیت حقوق بشر در ایران پرداختند.

مه‌لقا جابری در فرش قرمز جشنواره کن ۲۰۲۳ با هدف افزایش آگاهی در مورد اعدام‌های متعدد در ایران، پیراهنی بلند به رنگ مشکی به تن کرد که یقه طلایی‌رنگ آن به شکل طناب دار بود و روی دنباله لباس به انگلیسی، عبارت «اعدام را متوقف کنید» نوشته شده بود.

جابری همچنین ویدیویی از خود در این لباس همراه با موسیقی ابتدایی آهنگ «برای» شروین حاجی‌پور در اینستاگرام منتشر و آن را به مردم ایران تقدیم کرد. او در خیزش سراسری پس از مرگ مهسا امینی در ایران و جنبش «زن، زندگی، آزادی»، فعالانه از زنان و مردم ایران حمایت کرد. با این حال انتخاب این ویدیو و لباس در فضای مجازی واکنش‌های مثبت و منفی روزنامه‌نگاران، مفسران سیاسی و مقام‌های دولتی را در پی داشت.

برخی «حالت اغواگرانه» جابری را مناسب این پیام ندانستند و دیگران این اقدام او را در استفاده از صحنه جهانی کن برای جلب‌توجه جهان به اوضاع حقوق بشر در ایران، ستودند.

جابری پیش‌ از این نیز با لباس‌ها و جواهراتی از خانه‌‌مد‌های جهانی مهمان جشنواره کن بود اما این بار برای رساندن پیامش، از طراحی ایرانی کمک گرفت.

ژیلا صابری، طراح لباس بحث‌برانگیز جابری، برای علاقه‌مندان مد و خوش‌پوشی در ایران نامی آشنا است. او که بخش زیادی از کارش بر طراحی لباس‌عروس متمرکز است، طراحی و دوخت لباس‌های فرش قرمز را هم در کارنامه دارد و برای هنرمندان ایرانی از جمله رعنا منصور، شینی ریگزبی (همسر خواننده ایرانی اندی)، شیوا نگار و لیلا میلانی لباس طراحی کرده است.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Jila Saber (@jilaatelier)

یکی از مجموعه‌های او به همراهی علی کوره‌چیان با الهام از بناهای شاخص ایرانی طراحی شدند.

 در جریان جنبش «زن زندگی آزادی » در ایران، هنرمندان و چهره‌های دیگری هم از فرش قرمز و مد برای رساندن پیام خود استفاده کردند. 

شهره آغداشلو، بازیگر ایرانی در مراسم اسکار ۲۰۲۳ با لباسی که نام سه تن از جان‌باختگان خیزش سراسری ایران روی آن نقش بسته بود، روی فرش قرمز رفت. این لباس کاری از کریستین سیریانوبود و اسامی مهسا امینی، هاجر عباسی و نیکا شاکرمی، از جان‌باختگان خیزش سراسری، و عبارت «زن، زندگی، آزادی» به انگلیسی روی آن نقش بسته بود. 

در هشتادمین مراسم گلدن گلوب که ژانویه ۲۰۲۳ برگزار شد، سپیده معافی، بازیگر ایرانی، با پوشیدن یک پیراهن بلند مشکی پولک‌دار از نشان «خانه میلاد» (Haus of milad) با یک گل شقایق قرمز بزرگ در قسمتی که چاک روی ران آن به پایان می‌رسید، به مردم ایران ادای احترام کرد. این گل شقایق که امیر تقی، طراح آمریکایی‌ــ‌ایرانی آن را خلق کرد، نام بسیاری از کشته‌شدگان اعتراض‌های ایران را که در واکنش به مرگ دلخراش مهسا امینی آغاز شد، با خوشنویسی فارسی بر خود داشت.

بیشتر از مُد و زیبایی