پاکستان و چین توافقنامه پیوستن افغانستان به طرح کمربند و جاده را امضا کردند

بر اساس این طرح، میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری در کریدور اقتصادی چین و پاکستان به افغانستان تحت سلطه طالبان سرازیر خواهد شد

وزرای خارجه چین و پاکستان در دیدار با وزیر خارجه طالبان، در مورد طرح کمربند و جاده صحبت کرده بودند‌ــ AFP

وزارت خارجه پاکستان اعلام کرد مقام‌های دولت چین و پاکستان روز یکشنبه هفتم خرداد (۲۸ مه) در شهر اسلام‌آباد، توافقنامه پیوستن افغانستان به طرح «کمربند و جاده» را امضا کرده‌اند.

بر اساس این توافق، میلیاردها دلار برای تامین مالی پروژه‌های زیربنایی به افغانستان تحت سلطه طالبان سرازیر خواهد شد. وزارت خارجه پاکستان اعلام کرده که در این توافقنامه، مشارکت افغانستان در طرح کمربند و جاده به عنوان بخشی از روند بازسازی افغانستان مدنظر است و زیرساخت‌های حمل‌ونقل کریدور اقتصادی چین و پاکستان موسوم به سی‌پک (CPEC) به ارزش ۶۰ میلیارد دلار از افغانستان هم عبور خواهند کرد.

در بیانیه وزارت خارجه پاکستان آمده است: «دو طرف توافق کردند کمک‌های بشردوستانه و اقتصادی خود به مردم افغانستان را ادامه دهند و همکاری‌های توسعه‌ای در افغانستان را از جمله از طریق گسترش سی‌پک، بیشتر کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پاکستان گفته است که حاکمیت طالبان پیش از این برای مشارکت در طرح کمربند و جاده اعلام آمادگی کرده است.

مقام‌های طالبان در دیدارهایشان با مقام‌های چینی و پاکستانی، بارها بر سهم دادن به افغانستان در طرح کمربند و جاده اصرار کردند. در آخرین مورد، امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان و هیئت همراهش از جمله وزیر تجارت و صنعت رژیم طالبان اوایل ماه مه به پاکستان رفتند و با وزرای خارجه چین و پاکستان دیدار کردند. گفته می‌شود در این سفر نیز درباره مشارکت دادن افغانستان در طرح اقتصادی چین و پاکستان صحبت شده بود.

طالبان از زمان به قدرت رسیدن در افغانستان در اوت ۲۰۲۱، که با قطع کمک‌های مالی غرب و مسدود شدن ذخایر ارزی بانک مرکزی افغانستان هم‌زمان شد، در تلاش‌اند حمایت مالی و سرمایه‌گذاری‌های کشورهای چین و روسیه را جذب کنند. مقام‌های طالبان همواره از مقام‌های چینی خواسته‌اند سرمایه‌گذاری در منابع طبیعی افغانستان از جمله معادن را که ارزش آن‌ها حدود یک تریلیون دلار تخمین زده می‌شود، افزایش دهند.

در حالی که طالبان هنوز نتوانسته‌اند از هیچ کشوری، حتی چین و پاکستان، مشروعیت سیاسی کسب کنند و در زمینه تضمین امنیت دیپلمات‌های خارجی نیز موفقیت چندانی نداشته‌اند، اولین قرارداد بزرگ نفت و گاز را با چین به امضا رسانده‌اند.

این قرارداد ژانویه ۲۰۲۲ با شرکت نفت و گاز آسیای میانه سین کیانگ، زیرمجموعه شرکت‌ ملی نفت چین، به ارزش ۵۴۰ میلیون دلار به امضا رسید. بر اساس این قرارداد، نفت بیش از چهار هزار و ۴۰۰ کیلومترمربع حوزه آمودریا طی ۲۵ سال استخراج خواهد شد و ۲۰ درصد سهام این سرمایه‌گذاری نیز بدون هیچ‌گونه دخالت یا ریسکی، در اختیار طالبان قرار خواهد گرفت.

بیشتر از اقتصاد