تمدید پنج روزه آتش‌بس سودان با میانجیگری آمریکا و عربستان سعودی

از شروع درگیری‌های خشونت‌بار در سودان تاکنون، تلاش‌های زیادی انجام شده است تا از خشونت‌های خونین بیشتر جلوگیری شود

دود ناشی از تبادل آتش میان نیروهای درگیر در خارطوم (۲۹ مه ۲۰۲۳) - AFP

 

ایالات متحده آمریکا و عربستان سعودی اواخر روز دوشنبه ۸ خرداد (۲۹ مه) اعلام کردند که آتش‌بس بشردوستانه که بارها از طرف دو طرف متخاصم در سودان نقض شده بود، پنج روز دیگر تمدید شد.

یک روز پیش از این، میانجی‌ها گفته بودند که «نقض‌هایی از سوی هر دو طرف وجود داشته است که به‌طور قابل توجهی مانع از تحقق اهداف آتش‌بس از جمله اجازه ارسال کمک‌های بشردوستانه برای غیرنظامیان، ارسال نیازمندی‌ها از طریق دالان‌های امن و بازگرداندن خدمات ضروری شده است.»

واشینگتن و ریاض قبل از پایان آتش‌بس اولیه یک‌ هفته‌ای در ساعت ۱۹ و ۴۵ به وقت گرینویچ، تمدید آن را اعلام کردند. آنها گفتند که این تمدید کمک می‌کند که تلاش‌های بشردوستانه بیشتری برای غیرنظامیان صورت گیرد.

سازمان ملل متحد اعلام کرده است که ۲۵ میلیون نفر، یعنی بیش از نیمی از جمعیت سودان، به کمک‌های بشردوستانه و حفاظت نیاز دارند.

پایتخت سودان دوشنبه، در آخرین روز آتش‌بسی که پی‌درپی نقض شد و چیزی از آن باقی نماند، شاهد آتش سنگین توپخانه و تیراندازی‌های طرف‌های درگیر بود. 

یک روز پیش از آن، فرماندار دارفور در فراخوانی، از شهروندان خواست که برای دفاع از خود و حفاظت از دارایی‌های‌ خود سلاح به دست گیرند. این فراخوان دو روز پس از آن صادر شد که ژنرال عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش ملی سودان، نیروهای ذخیره و سربازان سابق را فراخواند تا در نبرد شش هفته‌ای علیه نیروهای واکنش سریع به رهبری ژنرال محمد حمدان دقلو، به ارتش بپیوندند. 

وزرات دفاع سودان در بیانیه‌ای، از مردان توانمند به‌لحاظ جسمی و سربازان سابق خواسته است که برای دفاع از جان و مال خود و خانواده‌‌های خود در برابر حمله‌های اعضای گروه موسوم به نیروهای واکنش سریع، یا به گفته ارتش، «غارتگران»، به پایگاه‌های ارتش بروند. 

این دو فراخوان، موجی از نگرانی‌ را در داخل و خارج از سودان برانگیخته است. خیابان‌های دارفور به صحنه جنگی مرگبار تبدیل شده است. یک هفته از شروع آخرین آتش‌بس شکننده می‌گذرد و ساکنان در حالی می‌کوشند آب و غذا بیابند که وحشت تمام وجودشان را فرا گرفته است. در این میان، هزینه مواد غذایی در مقایسه با چند هفته پیش دست‌کم دوبرابر شده است.

رویترز به نقل از پزشکی در بیمارستانی در خارطوم، نوشت که طی شش هفته‌ای که از آغاز جنگ می‌گذرد، دست‌کم ۵۰ کودک، از جمله ۲۲ نوزاد تنها در پرورشگاه، جان باخته‌اند. به این تعداد باید کودکانی را نیز افزود که در بیمارستان‌ها یا جاهای دیگر کشته شده‌اند. در بمباران سه روز پیش مناطقی از خارطوم، پرورشگاهی هدف قرار گرفت و از جمله ‍۱۳ نوزاد در آن به کام مرگ کشیده شدند.

بنا به روایت دیگری، مرگ‌ومیر کودکان بیشتر شامل نوزادان تازه متولد شده یا کودکان زیر یک سال بوده است و مهم‌ترین علت آن نیز سوءتغذیه، کم‌آبی و عفونت دانسته می‌شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته توبی هاروارد از کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، در چند روز گذشته، درگیری‌های متناوبی بین نیروهای ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع در دارفور شمالی در جریان بوده است. کشته شدن غیرنظامیان، غارت خانه‌ها و آوارگی ده‌ها هزار نفر در این منطقه، نتیجه رویارویی دو ژنرالی است که روزگاری در کنار یکدیگر در جریان کودتای اکتبر ۲۰۲۱، دولت غیرنظامی سودان را سرنگون کردند. اما نیروهای آن‌ها از میانه آوریل درگیر جنگی شده‌اند که انتقال دموکراتیک قدرت را از مسیر خود خارج کرده و کشور را به ورطه ویرانی و فاجعه‌ای تمام‌عیار کشانده‌ است.

از شروع درگیری‌های خشونت‌بار در سودان تاکنون، تلاش‌های زیادی انجام شده است تا از خشونت‌های خونین بیشتر جلوگیری شود. با وجود میانجیگری‌های کشورها و نهادهای خارجی، از جمله اتحادیه آفریقا، سازمان ملل متحد، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بریتانیا و ایالات متحده، و تمدید چندباره آتش‌بس، اراده‌ای برای پایان دادن به این درگیری‌ها در هیچ‌یک از طرفین دیده نمی‌شود.

بیشتر از جهان