آمریکا و عربستان سعودی خواستار تمدید آتش‌بس در سودان شدند

آتش‌بس یک‌هفته‌ای که با میانجیگری عربستان سعودی و آمریکا در جده حاصل شد، قرار است تا عصر دوشنبه ادامه داشته باشد

دود بر فراز شهر خارطوم، پایتخت سودان، پنج روز پس از آتش‌بس یک هفته‌ای، ۲۷ مه ۲۰۲۳ ـ AFP

عربستان سعودی و ایالات متحده آمریکا روز یکشنبه، ۲۸ مه (هفتم خرداد)، خواستار تمدید توافق آتش‌بس در سودان شدند.

به گزارش رویترز، این آتش‌بس در جنگ شش‌هفته‌ای بین گروه‌های نظامی، تا حدودی وقفه ایجاد کرد، اما کمک‌های بشردوستانه اندکی برای غیرنظامیان به همراه داشت.

با اینکه آتش‌بس حاصل‌شده با میانجیگری عربستان سعودی و ایالات متحده، قرار است تا عصر دوشنبه ادامه داشته باشد، ساکنان سودان می‌گویند صدای درگیری‌ها در طول روز و شب یکشنبه، در خارطوم، پایتخت سودان، به گوش می‌رسید. در همین حال، مدافعان حقوق بشر از درگیری مرگبار در الفشیر، یکی از شهرهای اصلی سودان در منطقه غربی دارفور، خبر دادند.

درگیری بین ارتش سودان و نیروهای «پشتیبانی سریع» (RSF)، که روز ۱۵ آوریل آغاز شد، پایتخت این کشور را درگیر نبردهای سنگین و هرج‌و‌مرج کرده و به آوارگی بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از شهروندهای این کشور منجر شده است؛ درگیری‌هایی که نه تنها سودان بلکه منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را به‌سوی بی‌ثبات شدن سوق می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایالات متحده آمریکا و عربستان سعودی اعلام کرده‌اند اوضاع سودان را در جریان آتش‌بسی که بارها نقض شده است، زیر نظر دارند. این دو کشور با انتشار بیانیه مشترکی، از ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع خواستند به گفت‌وگوهایشان به‌منظور دستیابی به توافق در مورد تمدید آتش‌بس ادامه دهند تا تحویل کمک‌های بشردوستانه ضروری و فوری به مردم سودان تسهیل شود.

گروه «نیروهای پشتیبانی سریع» در پاسخ به این بیانیه، اعلام کرد که آمادگی دارد در مورد احتمال تمدید آتش‌بس گفت‌وگو کند. این گروه همچنین افزود به نظارت بر آتش‌بس ادامه خواهد داد تا جدیت و تعهد طرف مقابل را برای ادامه توافق یا تمدید نشدن آن، بیازماید.

ارتش سودان نیز گفت در حال بحث در مورد امکان تمدید آتش‌بس است.

با توجه به اینکه مشخص نیست درگیری میان دو طرف چه زمانی قرار است به پایان برسد، بسیاری از مردم سودان به ناچار از شهرهایشان به سمت مرز سودان با کشورهای همسایه می‌روند. در خارطوم، کارخانه‌ها، اداره‌ها، خانه‌ها و بانک‌ها غارت، یا ویران شده‌اند. برق، آب و مخابرات اغلب قطع می‌شود، شهر با کمبود شدید دارو و تجهیزات پزشکی مواجه، و ذخایر مواد غذایی رو به اتمام است.

توافق آتش‌بس تا حدودی درگیری‌های را کاهش داده، اما حمله‌های پراکنده و هوایی ادامه یافته است.

سازمان ملل متحد و گروه‌های امدادی می‌گویند که با وجود آتش‌بس، می‌کوشند به مجوزهای اداری و تضمین‌های امنیتی برای انتقال کمک‌ها به خارطوم و سایر مکان‌های ضروری، دست یابند.

در همین حال، گزارش‌ها حاکی از آن است که خشونت‌ها در دارفور شدت گرفته است. مینی میناوی، فرماندار دارفور، در توییتی اعلام کرد که شهروندان باید برای دفاع از دارایی‌های خود، اسلحه به دست گیرند.

به گفته گروه فعال مدنی «کانون وکلای دارفور»، یکی از بیمارستان‌های الفشیر (مرکز دارفور شمالی) روز شنبه، ۲۷ مه (۶ خرداد)، سه کشته و ۲۶ زخمی، از جمله کودکان، ثبت کرده است. در بیانیه این گروه آمده است که افراد زیادی نیز ناپدید شده‌اند.

وزارت بهداشت سودان اعلام کرده است که در سراسر این کشور، دست‌کم ۷۳۰ نفر در جریان درگیری‌ها جان خود را از دست داده‌اند. با این حال، به نظر می‌رسد رقم واقعی کشته‌شدگان بسیار بیشتر باشد.

بیشتر از جهان