ایتالیا: رابطه با چین بدون پروژه «کمربند و جاده» هم ممکن است

نخست‌وزیر ایتالیا: می‌توان روابط خوبی با پکن داشت بدون اینکه این روابط لزوما بخشی از یک طراحی راهبردی کلی باشد

جورجا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا- Ministry of Foreign Affairs of Japan / AFP

جورجا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا، روز یکشنبه، ۲۸ مه (۷ خرداد)، در مصاحبه‌ای گفت روابط خوب با چین، حتی بدون اینکه بخشی از قرارداد «ابتکار کمربند و جاده» باشد، نیز امکان‌پذیر خواهد بود، زیرا دولت او در حال بررسی تصمیم‌گیری به‌منظور کنار گذاشتن این پروژه است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ایتالیا تنها کشور بزرگ غربی است که به پروژه «ابتکار کمربند و جاده» یا «جاده ابریشم جدید» پیوسته است که هدفش بازسازی جاده قدیمی ابریشم برای اتصال چین با آسیا، اروپا و فراتر از آن است.

پروژه «جاده ابریشم جدید»، سال ۲۰۱۹ با حضور شی‌جین پینگ، رئیس ‌جمهوری چین، و جوزپه کونته، نخست‌وزیر وقت ایتالیا، در شهر رم به امضا رسید. این تفاهمنامه شامل گستر‌ه‌ای از همکاری‌های بین‌ دو کشور در بخش بانکی، بندرها، صادرات، همکاری رسانه‌ای و حوزه‌های علم و فناوری است.

ملونی در مصاحبه با روزنامه ایتالیایی «ایل مساجرو» گفت به‌منظور پیش‌بینی تصمیم ایتالیا در مورد مشارکت در این پروژه که سال ۲۰۱۹ امضا شد، خیلی زود است. این اظهارنظر، انتقاد واشنگتن و بروکسل را برانگیخت.

ملونی گفت ارزیابی دولت او از این پروژه خیلی ظریف است و منافع بسیاری را در برمی‌گیرد. این پیمان در مارس ۲۰۲۴ منقضی، و سپس به صورت خودکار تمدید می‌شود، مگر اینکه هر یک از طرفین به طرف دیگر اطلاع دهند که از آن خارج می‌شوند، و برای تحقق این امر، باید دست‌کم سه‌ ماه پیش از آن، طرف مقابل را مطلع کنند.

ملونی سال گذشته، پیش از به قدرت رسیدن در انتخابات سپتامبر ۲۰۲۲، در مصاحبه‌ای با رویترز به صراحت اعلام کرد با اقدام دولت در سال ۲۰۱۹ مخالف است، و گفت «اراده سیاسی او بر حمایت از گسترش نفوذ چین به ایتالیا یا اروپا» معطوف نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ملونی همچنین گفت هرچند ایتالیا تنها کشور دموکرات ثروتمند گروه هفت است که تفاهمنامه «ابتکار کمربند و جاده» را امضا کرده، تنها کشور اروپایی دارای روابط قوی اقتصادی و تجاری با چین نیست.

نخست‌وزیر ایتالیا در ادامه این بخش از اظهاراتش افزود: «این به مفهوم آن است که می‌توان روابط خوبی، حتی در زمینه‌های پراهمیت، با پکن داشت، بدون اینکه این روابط لزوما بخشی از یک طراحی راهبردی کلی باشد.» 

اوایل ماه جاری میلادی، یک مقام ارشد دولت ایتالیا به رویترز گفت بعید است ایتالیا قرارداد «ابتکار کمربند و جاده» را تمدید کند.

این نخستین آزمایش نگرش دولت راستگرای ایتالیا به چین است؛ به‌ویژه در شرایطی که رم قرارداد سهامداران شرکت پیرلی را در دست بررسی دارد که بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار آن، شرکت چینی سینوکم است.

چین از بزرگ‌ترین بازارها برای اکثر کشورهای گروه هفت، به‌ویژه اقتصادهای متکی به صادرات، مانند ژاپن و آلمان، است.

مقام‌ها و کارشناسان گفتند که در نشست هفته گذشته، رهبران گروه هفت متعهد شدند که بدون مجزا کردن خود از چین، اقدام به «ریسک‌زدایی» از روابط با چین کنند. این رویکرد، نشان‌دهنده نگرانی اروپا و ژاپن از فشار بیش از حد به پکن بود.

بیشتر از جهان