واکنش‌ها به درگیری در مرز ایران و افغانستان؛ طالبان باید تنبیه شوند

دستیار وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هر نوع درگیری بین ایران و افغانستان را به زیان دو طرف خواند

شماری از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در واکنش به درگیری مرزی روز شنبه، ششم خرداد، میان مرزبانان ایرانی و طالبان، آن را یک توطئه خواندند و از دو طرف خواستند «هوشیار» باشند.

از سوی دیگر، برخی رسانه‌های ایرانی تاکید کرده‌اند که طالبان باید تنبیه و نمایندگانشان از سفارت افغانستان در تهران اخراج شوند.

یک روز پس از تبادل آتش میان مرزبانان ایرانی و جنگجویان طالبان در مرز ایران و افغانستان، سید رسول موسوی، دستیار وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، هر نوع درگیری بین ایران و افغانستان را به زیان دو طرف توصیف کرد. 

مدیرکل منطقه‌ آسیای جنوبی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به درگیری مرزی اخیر بین نیروهای مرزبانی ایران و طالبان در منطقه ساسولی در حوزه هنگ مرزی زابل که به کشته شدن دو تن از ماموران مرزبانی ایران و یک جنگجوی طالبان منجر شد، در توییتر نوشت: آنچه در مرز زابل‌ــ‌‌نیمروز می‌گذرد، ادامه توطئه استعمارگران است. 

موسوی با اشاره به معاهده  آب میان افغانستان و ایران در سال ۱۸۷۲ گفت: «اگر گلداسمیت در سال ۱۸۷۲ با توطئه خود سیستان آباد را به وضعیت کنونی درآورد، امروز وارثان او می‌خواهند ‎ایران و ‎افغانستان را نابود کنند. مردم و نخبگان دو کشور به هوش باشند؛ هر نوع درگیری به زیان راهبردی هر دو است.»

یک روز پس از درگیری میان مرزبانان ایرانی و طالبان در نزدیکی پاسگاه ساسولی در نوار مرزی زابل، کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش و قاسم رضایی، جانشین فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی نیز به استان سیستان و بلوچستان رفته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی گفت: «حضور ما در مرز به معنای این نیست که خطری ما را تهدید می‌کند، بلکه به جهت اشراف اطلاعاتی و امنیت است که در مرزها‌ برقرار است.»

او افزود: «در بحث برخورد با نوع تردد ممکن است گاهی اختلافی بین دو مرزبان پیش افتد که موضوع مهمی نیست و کاملاً در کنترل بوده است؛ همرزمان ما در مرزبانی و نیروی زمینی کاملا در منطقه مسلط هستند، تا هر جا که کشور مقابل مرز مشترک با ما دارد مقررات بین‌المللی را احترام بگذارد احترام متقابل می‌بیند و حسن همجواری به جا می‌آوریم ولی اگر جایی احساس شود طرف مقابل نمی‌خواهد به مقرارت تن بدهد با برخورد دیگری مواجه می‌شود.»

فاسم رضایی، جانشین فرمانده کل انتظامی میز در بازدید از مرز سیستان اعلام کرد که چندمین بار است که در مرز مشترک ایران و افغانستان، از طرف حاکمان افغانستان اشتباهی رخ می‌دهد.

او همچنین اعلام کرد که روز شنبه «تیراندازی بی‌جایی از سوی کشور همسایه» آغاز شد و از سوی نیروهای مرزبانی ایران اقدام متقابل انجام شد.

رضایی با اعلام کشته شدن یک نفر و جراحت دو نفر دیگر از مرزبانان ایران گفت: «در حال حاضر وضعیت بسیار آرام است، دیشب هیچ‌گونه تهاجمی اتفاق نیفتاده است و موضوع عصر دیروز فیصله پیدا کرد.»

در عین حال، احمد مسعود، پسر احمدشاه مسعود و رهبر یک جبهه نظامی ضدطالبان به نام جبهه مقاومت ملی افغانستان، در واکنش به درگیری اخیر میان ایران و طالبان و حمایت جمهوری اسلامی از این گروه و گرفتاری پس از آن، در توییتر به کنایه نوشت: «نگفتمت مرو آنجا که آشنات منم»

شماری از رسانه‌های ایرانی هم به جمهوری اسلامی توصیه کرده‌اند که به «دیوار سست تکیه نکند» و با استفاده از اهرم‌های فشار تجاری و اخراج نمایندگان دیپلماتیک از سفارت افغانستان در تهران، طالبان را تنبیه کند.

روزنامه جمهوری اسلامی یکشنبه هفتم خرداد در یادداشتی، نوشت طالبان بنا ندارند به ایران حقابه بدهند اما ایران اهرم‌هایی در اختیار دارد. به نوشته این روزنامه، افغانستان یک کشور محصور در خشکی است و برای واردات و صادرات محصولات و کالاهای اساسی خود از جمله سوخت شدیدا به ایران وابسته است. جمهوری اسلامی از معدود حکومت‌هایی است که با طالبان رابطه دارد و قطع این رابطه و برخوردهای سیاسی و اقتصادی می‌تواند طالبان را وادار کند حقابه مردم سیستان را بدهند.

اخراج نمایندگان طالبان از سفارت افغانستان در تهران، کاهش سطح سفارت جمهوری ایران در کابل، توقف صادرات روزانه سوخت، اخراج بازرگانان افغان از بندر تجاری چابهار، ممنوع کردن صادرات کالاهای افغانستان به ایران و وضع محدودیت‌های بیشتر بر مهاجران افغان در ایران از جمله اهرم‌هایی‌اند که روزنامه جمهوری اسلامی برای اعمال فشار بر طالبان به حکومت ایران پیشنهاد کرده است.

در پی درگیری مرزی شدید میان نیروهای مرزی ایران و جنگجویان طالبان در روز شنبه ششم خرداد، دست‌کم دو مامور مرزبانی ایران و یک جنگجوی طالبان کشته شدند. در این درگیری، دو طرف از سلاح سنگین استفاده کردند. ویدیوهایی که در رسانه‌های اجتماعی از این درگیری منتشر شده است، نشان می‌دهد که طالبان با آرپی‌جی به طرف هنگ مرزی ایران شلیک می‌کنند.

منابع آگاه شامگاه شنبه در گفت‌وگو به ایندیپندنت فارسی تایید کردند که این درگیری پس از چندین ساعت پایان یافت و دو طرف در خصوص اعزام هیئتی برای بررسی دلیل این تنش به توافق رسیده‌اند.