نماینده ایران در دیدار با طالبان: در نشست دوحه از وضعیت کنونی افغانستان دفاع کردیم

در این دیدار، همچنین بر حل مسائل حقابه و تنش‌های مرزی از طریق گفت‌وگو تاکید شده است

حسن کاظمی قمی و حسن مرتضوی، معاون سفارت ایران در کابل، در دیدار با وزیر خارجه طالبان - @HafizZiaAhmad1/ Twitter

وزارت خارجه طالبان اعلام کرد که حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه ایران در امور افغانستان، با امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجه این گروه، در کابل دیدار کرد. در بیانیه این وزارت به نقل از کاظمی قمی آمده است که هیئت ایرانی در نشست قطر از وضعیت کنونی افغانستان دفاع کرده است.

ضیا احمد تکل، معاون سخنگوی وزارت خارجه طالبان، روز شنبه، ششم خرداد (۲۷ مه) در صفحه تویترش نوشت که در این دیدار، نماینده ویژه حکومت ایران در امور افغانستان «به ارائه مطالبی در مورد مواضع جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با آخرین نشست دوحه پرداخت و اشاره کرد که هیئت ایرانی در این دیدار از وضعیت موجود کنونی افغانستان دفاع کردند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نشست دوحه با محوریت افغانستان در ماه آوریل امسال در دوحه، پایتخت قطر، با میزبانی سازمان ملل و با حضور نمایندگان شماری از کشورها برگزار شد. پیش از برگزاری این نشست، گمانه‌زنی‌ها بر این بود که در این نشست قرار است در مورد به‌رسمیت‌شناختن طالبان بحث و گفت‌وگو شود، اما بعدها سازمان ملل متحد با انتشار اعلامیه‌ای تاکید کرد که بحث به‌رسمیت‌شناختن طالبان در دستور کار این سازمان نیست.

ایران یکی از شرکت‌کنندگان این نشست در دوحه بود که به نمایندگی از این کشور، حسن کاظمی قمی در آن حضور یافته بود. قمی هم‌زمان با برگزاری این نشست، اعلام کرده بود که ایران در این گفت‌وگوها، سخنگوی کشورهای خاص نخواهد شد. 

او گفته بود که موضع جمهوری اسلامی ایران در نشست دوحه مبتنی‌ بر درک عمیق واقعیات و الزاماتی است که منافع مردم و «حکومت افغانستان» در آن مستتر است و «سخنگوی یک جهت خاص نخواهند شد».

با این حال، در دیدار تازه نماینده ویژه ایران در امور افغانستان با سرپرست وزارت خارجه طالبان، رهبران این گروه از ایران بابت سیاستش در قبال افغانستان، سپاسگزاری کردند. 

ضیا احمد تکل، معاون سخنگوی وزارت خارحه طالبان، گفت: «وزیر امور خارجه آقای متقی صاحب علاوه بر پذیرش حمایت جمهوری اسلامی ایران در نشست دوحه بر روابط خوب دو طرف تاکید کرد.»

تاکید بر حل چالش‌های حقابه و تنش‌های مرزی

امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، در دیدار با نماینده ویژه ایران در امور افغانستان در کابل گفت که تامین حقابه ایران از رودخانه هیرمند «با گفت‌وگو و تفاهم بهتر قابل حل است».

موضوع حقابه ایران از هیرمند سبب تنش‌های لفظی میان تهران و کابل، به‌ویژه پس از اخطار ابراهیم رئيسی در سفرش به سیستان و بلوچستان شده است.

ضیااحمد تکل، معاون سخنگوی وزارت خارجه طالبان، گفت که در این دیدار علاوه بر تامین حقوق ایران در رودخانه هیرمند، سایر موضوعات دوجانبه از جمله تبادل زندانیان و تاخیر در حکم اعدام زندانیان افغان در ایران نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

حسن کاظمی قمی و حسن مرتضوی، معاون سفارت ایران در کابل، در دیدار با وزیر خارجه طالبان حضور داشتند.