دو تن از نیروهای مرزبانی ایران در درگیری با طالبان کشته شدند

یک منبع محلی به ایندیپندنت فارسی گفت: «درگیری روز شنبه میان دو طرف شدید بوده و از سلاح سنگین هم استفاده شده است.»

دو تن از نیروهای مرزبانی ارتش جمهوری اسلامی ایران روز شنبه در جریان درگیری‌های نظامی با طالبان کشته شدند.

خبرگزاری داخلی ایرنا به‌نقل از منابع خود نوشت صبح شنبه هفتم خردادماه ۱۴۰۲ عناصر طالبان اقدام به تیراندازی به سمت پاسگاه مرزی «ساسولی»، در نوار مرزی زابل کردند که در جریان این تیراندازی‌ها  دو تن از نیروهای مرزبانی کشته و دو شهروند هم مجروح شدند.

در روزهای اخیر تنش‌ها میان جمهوری اسلامی ایران و نیروهای طالبان در افغانستان بر سر حقابه هیرمند اوج گرفته است. همزمان، روز شنبه سفیر جمهوری اسلامی در کابل با وزیر خارجه طالبان دیدار و  گفت‌وگو داشت.

منابع محلی در نیمروز، روز شنبه ششم خرداد، از وقوع یک درگیری سنگین میان نیروهای طالبان و مرزبانان ایرانی در منطقه ماککی، از مربوطات شهرستان کنگ استان نیمروز افغانستان خبر دادند. به گفته منابع، این درگیری حوالی قبل از ظهر به وقت محلی آغاز شده و تا زمان نگارش این خبر هنوز ادامه دارد.

علت این درگیری هنوز مشخص نیست و از میزان تلفات ناشی از این درگیری نیز جزییاتی منتشر نشده است. هم‌زمان با درگیری نظامی در نیمروز، سفیر جمهوری اسلامی در کابل با وزیر امور خارجه طالبان دیدار کرده است.

خبرگزاری ایسنا، به نقل از  قاسم رضایی، جانشین فرمانده کل نیروهای انتظامی ایران، وقوع این درگیری را تایید کرده و نوشته است:‌ «حدود ساعت ۱۰ امروز ششم خرداد ماه نیروهای طالبان از سمت کشور افغانستان بدون در نظر گرفتن و رعایت قوانین بین‌المللی و حسن همجواری با انواع سلاح مبادرت به تیراندازی به پاسگاه ساسولی واقع در حوزه هنگ مرزی زابل کردند که با واکنش قاطعانه مرزبانان مواجه شدند.»

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، نیز ساعاتی پس از این درگیری، اعلام کرد که درگیری متوقف شده و « مسئولان مرزبانی ایران و طالبان هم‌اکنون جلسه‌ای تشکیل داده‌اند تا دلایل تنش به‌وجودآمده را بررسی کنند.»

یک مقام پلیس طالبان در نیمروز نیز در گفتگو با خبرگزاری پژواک، وقوع درگیری را تایید کرده است، اما مقام‌های این گروه تاکنون جزئیات بیشتری در این مورد ارائه نکرده‌اند.

یک منبع محلی هم به ایندیپندنت فارسی گفت که «درگیری میان دو طرف شدید است و از سلاح سنگین نیز استفاده شده است.»

این منبع افزود: «مرزبانان ایرانی از سلاح‌های سنگین استفاده می‌کنند و گلوله‌هایی به حومه‌های شهر زرنج، مرکز استان نیمروز اصابت کرده است.»

برخی از اعضای طالبان در شبکه‌های اجتماعی با پخش ویدیوهایی، وقوع این درگیری را تایید کرده‌اند و آن را به تنش‌های اخیر بر سر حقابه ایران، میان مقام‌های طالبان و دولت جمهوری اسلامی، ارتباط داده اند.

در همین حال، هم‌زمان با وقوع این درگیری، وزیر امور خارجه طالبان با سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل ملاقات کرده است. حافظ ضیا احمد، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه طالبان با انتشار عکس‌هایی از دیدار امیرخان متقی، وزیر امور خارجه طالبان با حسن کاظمی قمی، سفیر جمهوری اسلامی در کابل، در توییتر نوشته است که دو طرف درباره موضوعات دوجانبه، از جمله حقابه ایران از رود هیرمند، با هم صحبت کرده‌اند.

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه طالبان همچنین نوشته است که وزیر امور خارجه این گروه به سفیر جمهوری اسلامی گفته است که «مسائل بین دو طرف (ایران و طالبان) با گفتگو و تفاهم، به شکل بهتری قابل حل است.»

تنش‌ها بر سر تامین حقابه ایران از رود هیرمند، در دو هفته اخیر شدت یافته است. در تازه‌ترین واکنش، حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، روز پنجشنبه در دیدار با نمایندگان دیپلماتیک جمهوری اسلامی در خارج از کشور، گفت که موضوع حقابه ایران از رود هیرمند باید با اقدامات حقوقی حل شود. او از تیرگی روابط میان طالبان و جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کرد و گفت که «هیچ راهی به جز تعامل بین دو طرف وجود ندارد، ما نمی‌خواهیم که حادثه مزارشریف (قتل دیپلمات‌های ایرانی به دست طالبان) دوباره تکرار شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی نیز یک هفته پیش، در سفرش به سیستان و بلوچستان، صریحا به طالبان اخطار داد که حقابه ایران را تامین کنند، «در غیر آن (برای عواقب بعدی) گلایه نداشته باشند.» رئیسی همچنان گفته بود که هیئتی را برای بررسی میزان آب در سدهای افغانستان به این کشور می‌فرستد.

مقام‌های طالبان به این هشدار ابراهیم رئیسی به تندی پاسخ دادند و گفتند که ایران باید از راه گفت‌وگو و نه هشدار وارد بحث شود. امیرخان متقی، در نشستی در کابل گفت که به دلیل خشکسالی‌ در سدهای افغانستان آب به اندازه کافی وجود ندارد و ایران باید این موضوع را درک کند.

همچنین شیرمحمد عباس استانکزی، معاون وزیر امور خارجه طالبان روز پنجشنبه در مصاحبه با رسانه‌ها گفت که طالبان به ایران اجازه بررسی سدهای افغانستان را نمی‌دهد.

اعضای طالبان نیز در دو هفته گذشته با بازنشر ویدیوها و ترانه‌هایی بر ضد ایران در شبکه‌های اجتماعی این تنش را تشدید کردند.