آیا کیسی دسنتیس در مبارزه همسرش برای کاخ سفید شمشیر دو لبه است؟

حامیان فرماندار فلوریدا قصد دارند در طول مبارزه انتخاباتی ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ از قدرت همسر او استفاده کنند

ران دسنتیس، فرماندار فلوریدا، به همراه همسرش کیسی دسنتیس، هشتم نوامبر ۲۰۲۲ ـ AFP

کیسی دسنتیس که پیش‌تر در ماه جاری در کنار همسرش نشسته بود و برای طرفداران حزب جمهوری‌خواه در آیووا سخنرانی می‌کرد، به‌قدر همسرش برای نامزدی ریاست‌جمهوری مناسب به نظر می‌رسید.

به نوشته نشریه تلگراف، کیسی دسنتیس با زیبایی دل‌فریب و متانتی که از سال‌ها کار در عرصه اجرا در تلویزیون محلی آموخته بود، درباره کاری که در مقام بانوی اول فلوریدا انجام داده است صحبت کرد. او این سال‌ها بیشتر روی پژوهش سرطان، سلامت روان و آموزش تمرکز کرده است.

اما هنگام صحبت از مردی که درکنارش نشسته بود و در سن ۴۴ سالگی رویای رسیدن به کاخ سفید را در سر می‌پروراند، اوج قدرت را از خود نشان داد.

کیسی درباره ران دسنتیس – یا به قول خودش آقای «فرماندار» - گفت که او تجسم رویای آمریکایی است، و مسیرش را از یک خانواده طبقه متوسط به اتحادیه آیوی، نیروی دریایی، کنگره و سپس عمارت فرمانداری ترسیم کرد.

او به حاضران در هتلی در سدار راپیدز گفت که دسنتیس به‌عنوان پدر سه فرزند، «برای بچه‌های خودمان نیز مثل بچه‌های شما مبارزه می‌کند.»

کیسی که ۴۲ سال دارد، به اعضای حزب جمهوری‌خواه اطمینان داد: «او دقیقا همان چیزی است که پشت تریبون می‌بینید، در خانه هم همین‌طور است.»

هدف از حضور کیسی روی صحنه نشان دادن این جنبه ملایم‌تر از نامزد ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ است تا در رفتار خشک و ناخوشایند دسنتیس که بسیار درباره آن بحث شده، توازن ایجاد کند.

دارایی عظیم

حامیان این فرماندار همسرش را «دارایی عظیم» توصیف می‌کنند و قصد دارند در طول مبارزه انتخاباتی ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ از او استفاده کنند. دن ابرهارت، یکی از حامیان مهم مالی دسنتیس، گفت: «او بسیار باهوش و خردمند و درعین حال گرم و باملاحظه است. واقعا شانس دسنتیس را در انتخابات ریاست‌جمهوری بالا می‌برد.»

گویا این مادر جوان که دوربین دوستش دارد، بیش‌ازحد وظیفه برای این کار تلاش می‌کند و به گفته خودش حاضر است برای کمک به همسرش کوه‌ها را جابه‌جا کند.

فرد سرشناس محلی

دسنتیس با مسیر مبارزه انتخاباتی غریبه نیست. این زوج نخستین بار در سال ۲۰۰۶ با هم آشنا شدند و در سال ۲۰۰۹ در دیزنی ورلد (Disney World) ازدواج کردند.

جیل کیسی بلک در اوهایو به دنیا آمد و بزرگ شد. او دختر یک کارشناس بینایی‌سنجی [اپتومتریست] و یک گفتار درمانگر است و به جکسون‌ویل فلوریدا آمد تا گوینده اخبار محلی شود.

او که در فلوریدا شناخته شده بود، در سال ۲۰۱۲ که دسنتیس خود را برای نامزدی کنگره آماده می‌کرد، در تلویزیون به استفاده از دسنتیس، نام خانوادگی همسرش برای خود روی آورد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در کنار همسرش حاضر شد، رای‌دهندگان نیز او را خوب می‌شناختند و به گفته خود دسنتیس، این حضور وجهه او را تقویت می‌کرد.

این زوج دو دختر پنج و دو ساله به نام مدیسون و میمی و پسری چهارساله به نام میسون دارند. فرزندان در مبارزه سیاسی انتخاباتی دسنتیس نقشی برجسته ایفا می‌کنند – که یک مقایسه نسلی با دونالد ترامپ ۷۶ ساله نیز به حساب می‌آید.

او در ۴۴ سالگی فقط یک سال از  جان‌اف‌کندی -رئیس‌جمهوری فقید- در زمان ورودش به کاخ سفید بزرگ‌تر است.

اما این کیسی دسنتیس است که با لباس‌های رنگ روشن و شاد و دستکش سفید سبک، جکی کندی را تداعی می‌کند و باعث مقایسه‌شان با خانواده کندی شده است.

کیسی مدتی بعد از به دنیا آمدن فرزند آخرشان، به سرطان سینه مبتلا شد. او اوایل سال ۲۰۲۲ اعلام کرد که دیگر سرطان ندارد و اواخر همان سال جزئیات مبارزه خود و حمایت همسرش را در یک آگهی کارزار انتخاباتی برای انتخاب مجدد دسنتیس تشریح کرد.

جاه‌طلبی کورکورانه

نقش محوری او در راهبرد دسانتیس به یک میزان تحسین‌برانگیز و انتقادآمیز است. طرفدارانش او را ناظر سیاسی زیرکی توصیف می‌کنند که با اینکه در رقابت برای دستیابی به مقام‌های بالا در کانون توجه قرار بگیرد مشکلی ندارد.

اما به گفته منتقدان، بی‌اعتمادی این زوج به راهبردشناسان غیر‌جمهوری‌خواه و تاثیر کیسی دسنتیس در تصمیم‌گیری‌های سیاسی همسرش باعث شده است گام‌های نادرستی بردارند که به‌سادگی می‌شد از آن‌ها اجتناب کرد.

یکی از کارمندان پیشین به پولیتیکو گفت که خانم دسنتیس از همسرش جاه‌طلب‌تر است.

راجر استون، یک راهبردشناس (استراتژیست) جمهوری‌خواه وفادار ترامپ، این را با لحنی اغراق‌آمیز و بدخواهانه مطرح کرد و اکتبر گذشته به دنبال‌کنندگانش در رسانه‌های اجتماعی گفت: «دقت کرده‌اید که همسر ران دسنتیس چقدر شبیه لیدی مکبث است؟»

حتی طرفدارانی مانند ابرهارت نیز نگرانی خود را ابراز کرده‌‌اند و گفته‌اند که موفقیت خانم دسنتیس در فلوریدا باعث شده است قدرتش را در تبدیل شدن به نیروی محرکه کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری بیش‌ازحد ارزیابی کند.

او در گفت‌وگو با نشریه تلگراف موضعی محتاطانه‌تر اتخاذ کرد و گفت: «فکر می‌کنم تعداد گروه مشاورانش را افزایش داده، اما مهم‌ترین معتمد او کیسی است.»

همسر دسنتیس برخلاف رقبای او در کارزار انتخاباتی طولانی و طاقت‌فرسای پیش رو نقشی برجسته خواهد داشت. درحالی‌ که احتمالا ملانیا ترامپ همچنان در مار-آ-لاگو می‌ماند، انتظار می‌رود کیسی دسنتیس را در نیوهمپشایر در حال دست دادن با رای‌دهندگان یا مراجعه به رستوران‌های باربیکیو در آیووا ببینیم.

ازجمله کسانی که پیش‌تر در ماه جاری در میان مخاطبان دسنتیس در سدار راپیدز حضور داشت، استیو شفلر، رئیس ائتلاف ایمان و آزادی آیووا بود. او حضور کیسی دسنتیس را روی صحنه در جلسه پرسش و پاسخ «بی‌تکلف» توصیف کرد و گفت: «احتمالا حدود ۶۵ درصد از آن گفت‌وگو جواب‌های او بود، فکر می‌کنم مردم بسیار تحت تاثیر قرار گرفتند.»

بیشتر از جهان