ترامپ به رغم اتهام قضایی باز هم از دسانتیس پیشی گرفت

نتایج نخستین نظرسنجی‌های یوگاو و ایپسوس پس از انتشار خبر طرح اتهام‌های قضایی علیه رئیس جمهوری سابق

یافته‌های نظرسنجی‌های جدیدی که پس از وارد شدن اتهام‌ها به دونالد ترامپ انچام شده است، خبرهای خوب و بدی برای رئیس جمهوری سابق آمریکا دارد.

در تازه‌ترین نظرسنجی مشترک یاهونیوز و یوگاو از ۱۰۸۹ بزرگسال که ۳۰ و ۳۱ مارس انجام شد، در رقابتی که مصاف اولیه جمهوری‌خواهان فرض می‌شود، ترامپ از ران دسانتیس، فرماندار فلوریدا، باز هم جلوتر افتاد.

ترامپ اینک با رای ۵۷ درصد در برابر ۳۱ درصد از دسانتیس جلوتر است و میزان رای او در قیاس با ۴۷ درصد در برابر ۳۹ درصد ماه گذشته، افزایش یافته است. فرماندار فلوریدا هنوز رسما قصد خود را برای شرکت در رقابت نامزدی از سوی جمهوری‌خواهان اعلام نکرده است.

با احتساب رای سایر نامزدها در نظرسنجی، ترامپ همچنان ۵۲ درصد آرا را به دست آورد، در حالیکه میزان آرای دسانتیس به ۲۱ درصد کاهش یافت. نیکی هالی، فرماندار سابق کارولینای جنوبی، پنج درصد آرا را از آن خود کرد، و مایک پنس، معاون سابق رئیس جمهوری، سه درصد، و کریس کریستی و مایک پمپئو هریک دو درصد رای داشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در رقابت تنگاتنگ ترامپ برای رسیدن به ریاست جمهوری با جو بایدن، رئیس جمهوری فعلی، ترامپ در وضعیتی مشابه تکرار شکست او در ۲۰۲۰، همچنان با رای ۴۳ درصد در برابر ۴۵ درصد دمکرات‌ها، عقب‌تر است.

شاید علت عقب افتادن ترامپ  را در سطح ملی بتوان در یافته‌های نظرسنجی دیگری جست که ای‌بی‌سی‌نیوز با همکاری ایپسوس انجام داده‌ است و نشان می‌دهد عده زیادی از آمریکایی‌ها (۴۵ درصد) معتقدند متهم شدن رئیس جمهوری سابق به جرم قضایی در پرونده حق‌السکوت استورمی دنیلز، کار درستی بوده است.

حدود نیمی (۴۹ درصد) از پاسخ‌دهندگان به این نظرسنجی که در بازه ۳۰ مارس تا اول آوریل از ۵۹۳ نفر انجام شده است، نیز حس می‌کنند ترامپ باید به دلیل اعمالش در ارتباط با حمله ششم ژانویه ۲۰۲۱ به ساختمان کنگره ایالات متحده به جرم قضایی متهم شود، و ۵۱ درصد می‌گویند باید به جرم تلاش برای تغییر نتایج انتخابات ۲۰۲۰ به نفع خود، محکوم شود.

تحقیقات در مورد اعمال ترامپ در رابطه با این رویدادها و رویدادهای دیگر ادامه دارد.

حدود یک‌ سوم شرکت‌کنندگان در نظرسنجی ایپسوس می‌گویند ترامپ نباید به دلیل قضیه دنیلز متهم شود و حدود ۲۰ درصد هنوز در این مورد نظر قطعی ندارند. این نشان می‌دهد که شاید هنوز افکار عمومی در رابطه با این موضوع کاملا شکل نگرفته است و آمریکایی‌ها منتظرند از جزئیات این کیفرخواست باخبر شوند.

ریک کلین، مدیر سیاسی ای‌بی‌سی‌نیوز، خاطرنشان کرد که «اینکه چه تعداد از مردم، از جمله جمهوری‌خواهان، در قضاوت احتیاط می‌کنند، حیرت‌انگیز است».

در پرتو اتهامات قضایی که علیه ترامپ مطرح شده است، ۴۳ درصد معتقدند که او باید کارزار انتخاباتی‌اش را تعلیق کند- چنانکه آسا هاچینسون، رقیب جدید جمهوری‌خواهان در انتخابات ۲۰۲۴، هنگام اعلام نامزدی‌اش گفت، و در مقابل، ۳۵ درصد می‌گویند نباید تعلیق کند.

«اینکه چه تعداد از مردم، از جمله جمهوری‌خواهان، در قضاوت احتیاط می‌کنند، حیرت‌انگیز است.»

اختلاف‌نظر بین وابستگان به احزاب نیز در رابطه با احتمال سیاسی بودن انگیزه این اتهامات، چشمگیر است. در مجموع، ۴۷ درصد اتهام‌ها را دارای انگیزه سیاسی می‌دانند، ۳۲ درصد می‌گویند چنین نیست، و ۲۰ درصد هنوز نظر قطعی ندارند.

فقط ۱۶ درصد دمکرات‌ها می‌گویند [وارد کردن این اتهامات] انگیزه سیاسی دارد، اما ۷۹ درصد جمهوری‌خواهان معتقدند که چنین است.

رای‌دهندگان مستقل به باور به وجود انگیزه سیاسی در وارد کردن این اتهامات متمایل‌اند (۴۸ درصد)، اما ۱۸ درصد پاسخ‌دهندگان مستقل هنوز تصمیم خود را نگرفته‌اند.

جزئیات کامل اتهامات مطرح‌شده علیه ترامپ، رئیس جمهوری سابق، قرار است روز سه‌شنبه منتشر شود.

© The Independent

بیشتر از جهان