رقیب جمهوری‌خواه ترامپ کیست؟

ران دیسانتیس برای بار دوم به‌عنوان‌ فرماندار فلوریدا انتخاب شد و گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که خیز بعدی او برای رقابت‌های ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ و ورود به کاخ سفید خواهد بود.

ترامپ پیش‌تر در سال ۲۰۱۸، در انتخابات فرمانداری از دیسانتیس حمایت کرده بود و روز سه‌شنبه نیز به خبرنگاران گفت در این انتخابات به دیسانتیس رای داده است‌ـ GIORGIO VIERA / AFP

ران دیسانتیس، که یکی از چهره‌های شاخص و محبوب جمهوری‌خواهان است، روز سه‌شنبه برای دومین بار به کرسی فرمانداری فلوریدا تکیه زد.

اکنون با پشت سر گذاشتن کارزار رقابت برای فرمانداری فلوریدا، او باید تصمیم بگیرد آیا می‌خواهد سوار بر این موج موفقیت سیاسی وارد گود رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ شود، تصمیمی که احتمالا او را مقابل دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین، قرار خواهد داد.

ترامپ تاکنون در صدر نظرسنجی‌ها بوده است اما دیسانتیس در صورت شرکت در انتخابات، قوی‌ترین رقیبش خواهد بود.

دیسانتیس تاکنون از صحبت در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری آینده و رقابت با ترامپ اجتناب کرده است، هرچند اقدام‌هایش حاکی از آن است که دارد مقدمات را فراهم می‌کند. او در دو سال گذشته، ۲۰۰ میلیون دلار کمک مالی دریافت کرده که رکورد نامزدهای فرمانداری را شکسته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دیسانتیس در ماه اوت، در پاسخ به سوال در مورد حمایتش از ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴، با اشاره به انتخابات ۲۰۲۲ برای فرمانداری، گفت: «مردم این سوال را احتمالا به هزار شیوه متفاوت از من کرده‌اند. من فعلا نگاه و تمرکزم این‌جا روی فلوریدا است.»

او روز سه‌شنبه ۸ نوامبر نیز از پاسخ به سوال‌ها در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری طفره رفت. اما بر اساس برخی گزارش‌ها، احتمالا او در نظر دارد تا انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۸ صبر کند، زیرا اگر ترامپ پیروز انتخابات ۲۰۲۴ باشد، طبق قانون اساسی، دیگر نمی‌تواند در دوره بعد شرکت کند.

با وجود این، گمانه‌زنی‌ها در مورد خیز دیسانتیس برای کرسی ریاست‌جمهوری، آلینا هابا، وکیل ترامپ را واداشت که در مصاحبه‌ای بگوید: «دیسانتیس باید در همان فلوریدا بماند. دیسانتیس به‌خاطر ترامپ دیسانتیس است.»

ترامپ پیش‌تر در سال ۲۰۱۸، در انتخابات فرمانداری از دیسانتیس حمایت کرده بود و روز سه‌شنبه ۸ نوامبر نیز به خبرنگاران گفت در این انتخابات به دیسانتیس رای داده است.

ترامپ دیسانتیس را «آدم خوبی» توصیف کرد و گفت از یکدیگر «کدورتی» ندارند، اما او در نظرسنجی‌ها خیلی بالاتر از دیسانتیس است. ترامپ در ادامه گفت: «اگر او در انتخابات شرکت کند، ناچارم حرف‌هایی بزنم که چندان خوشایند نخواهد بود. من درباره او بیشتر از هر کسی می‌دانم.»

اقدام‌های دیسانتیس اغلب او را در تضاد با دولت بایدن قرار می‌دهد، اما توجه دولت به دیسانتیس او را به یکی از چهره‌های مطرح جمهوری‌خواهان تبدیل کرده است.

دیسانتیس اولین بار در سال ۲۰۱۲ به مجلس نمایندگان آمریکا راه یافت. او دو دوره متوالی انتخاب شد و در سال ۲۰۱۸، اندکی پس از آنکه نامزد جمهوری‌خواهان برای فرمانداری شد، از دوره سوم حضور در مجلس نمایندگان صرف‌نظر کرد.

بیشتر از جهان