چای گران شد؛ تورم ۷۶ درصدی اقلام خوراکی

مرکز آمار ایران افزایش قیمت اقلام خوراکی در اردیبهشت امسال نسبت به پارسال را بیش از ۷۶ درصد اعلام کرد

قیمت چای گلستان در بسته ۵۰۰ گرمی تقریبا به ۲۰۰ هزار تومان رسید - همشهری

دومینوی گرانی‌ها به چای رسید و قیمت چای گلستان در بسته ۵۰۰ گرمی تقریبا به ۲۰۰ هزار تومان رسیده و ارزش هر کیلو از آن، معادل ۴۰۰ هزار تومان است. این در حالی است که ماه گذشته بسته نیم‌کیلویی چای گلستان ۱۷۶ هزار تومان قیمت داشت.

این چای اکنون حدود ۲۴ هزار تومان یعنی ۱۲ درصد گران‌تر به فروش می‌رسد. به گزارش فرارو، معمولا خرید بسته نیم‌کیلویی یا ۴۰۰ گرمی چای خارجی از بسته‌های ۲۵۰ و ۱۰۰ گرمی به‌صرفه‌تر است، اما همین بسته‌ها ظرف یک ماه قبلی بین ۱۲ تا ۲۰ درصد گران شدند.

بر اساس این گزارش، قیمت چای معطر مخصوص احمد در بسته ۵۰۰ گرمی اکنون ۱۹۸ هزار و ۹۰۰ تومان است. یک ماه قبل خرید بسته نیم‌کیلویی چای احمد تقریبا ۱۷۶ هزار تومان تمام می‌شد.

قیمت بسته نیم‌کیلویی چای خارجی توینینگز نیز به قیمت ۲۲۹ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده است. این در حالی است که تا دو هفته قبل، این چای نزدیک به ۱۹۹ هزار تومان به فروش می‌رسید و قیمت این چای ظرف دو هفته ۱۵ درصد افزایش یافته است.

چای دوغزال سیاه سیلان که بسته‌بندی قرمزی دارد، جزو پرفروش‌ترین بسته‌های نیم‌کیلویی خارجی است. این چای هم مثل بسته‌های چای احمد و گلستان تا یک ماه قبل حدود ۱۷۶ هزار تومان فروخته می‌شد که اکنون قیمتش به ۱۹۶ هزار تومان رسیده و حدود ۱۱ درصد بیشتر شده است. چای سیلان همان چای سریلانکا است و معمولا جزو نمونه‌های گران‌قیمت محسوب می‌شود. روی بسته ۲۵۰ گرمی همین چای سیلان دوغزال قیمت مصرف‌کننده را ۹۹ هزار و ۲۲۵ تومان نوشته‌اند و به همین خاطر ازلحاظ اقتصادی خرید بسته نیم‌کیلویی به‌صرفه‌تر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز گذشته طبق داده‌های مرکز آمار ایران، تورم ماهانه در اردیبهشت‌ماه سال جاری ۲.۸ درصد به ثبت رسیده است. بررسی‌های آماری نشان می‌دهد این شاخص در بخش خوراکی‌ها برابر با ۲.۶ درصد و در بخش کالاهای غیرخوراکی معادل با ۲.۸ درصد است.

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، تورم نقطه‌به‌نقطه در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲، ۵۴.۶ درصد اعلام شده است. این بدین معناست که خانوارهای ایرانی به‌طور میانگین، ۵۴.۶ درصد بیشتر از اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند. تورم نقطه‌به‌نقطه اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در مقایسه با ماه قبل، ۰.۹ واحد درصد کاهش یافته است.

مرکز آمار ایران همچنین در گزارش خود، افزایش قیمت اقلام خوراکی در اردیبهشت امسال نسبت به ماه مشابه پارسال را بیش از ۷۶ درصد اعلام کرده است. برخی اقلام خوراکی تورم چشمگیر داشته‌اند، ازجمله افزایش قیمت انواع روغن‌های خوراکی بیش از دو برابر بوده و قیمت انواع گوشت نیز تقریبا دو برابر شده است.