لوازم خانگی باز هم تا ۱۵ درصد گران شد

دخالت دستوری دولت در قیمت‌گذاری بازار، صدای تولید‌کنندگان را درآورده است

در آخرین روزهای سال گذشته نیز اعلام شده بود که در بازار لوازم خانگی، یا عرضه کالا به دست تولید‌کننده متوقف شده است، یا با قیمت جدید عرضه می‌شود که مردم را با مشکل مواجه کرده است - ATTA KENARE / AFP

 

در دومینو گرانی‌ها، باز بار دیگر نوبت به لوازم خانگی رسید. برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی قیمت محصولات خود را ۵ تا ۱۵ درصد افزایش دادند. رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی اعلام کرد که برخی تولیدکنندگان افزایش قیمت ۵ تا ۱۵ درصدی بدون دریافت مجوز را اعمال کردند و فهرست جدید قیمت‌ها بعد از عید هنوز منتشر نشده است.

اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی، با اعلام این خبر گفت: «تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نمی‌توانند نقشی در مهار تورم ایفا کنند. درگام نخست باید قیمت مواد اولیه تولید صنعت لوازم خانگی مهار شود تا بتوان کالا را تامین کرد و مانع رشد بی‌رویه قیمت‌ها در این صنعت شد.»

گرانی لوازم خانگی و افزایش نرخ دلار باعث شده است که ۹۰ درصد مردم لوازم خانگی قبلی را تعمیر کنند و دیگر لوازم نو نخرند. پازوکی سیاست‌های دولت را یکی از اصلی‌ترین عوامل این گرانی‌ها می‌داند. او با انتقاد از سیاست‌های دولت در صنعت لوازم خانگی، گفت: «دولت برای تولید خودرو تسهیلات و ارز ویژه تخصیص می‌دهد، اما نمی‌دانم چرا نظارتی بر قیمت فروش خودرو در بازار ندارند و خودرو در بازار آزاد با این قیمت‌های نجومی معامله می‌شود و تعزیرات سراغ متخلفان نمی‌رود. این در حالی‌ است که افزایش ۲ تا ۳ درصدی فروش لوازم خانگی در بازار، جریمه‌های سنگین برای فروشندگان به‌همراه می‌آورد.»

او همچنین اعلام کرد که ۳۰ درصد نیاز صنعت لوازم خانگی به قطعات از طریق واردات تامین می‌شود. اما مشکل اصلی آنجاست که ارز برای واردات قطعات لوازم خانگی تامین نشده است. به همین علت، برخی از تولید‌کنندگان اعلام کردند که کالاهایشان در گمرک مانده است و دولت پولی برای ترخیص این کالاها به آن‌ها پرداخت نمی‌کند.

افزایش قیمت ۵ تا ۱۵ درصدی در حالی رخ می‌دهد که تنها کمتر از سه ماه از آخرین باری که افزایش قیمت در این حوزه رخ داد، می‌گذرد. هفت شرکت تولیدکننده لوازم خانگی در ایران بهمن ماه ۱۴۰۱ قیمت محصولات تولیدی خود را در کمتر از ۱۰ ماه، دوباره افزایش دادند و نرخ‌هایشان را ۱۰ تا ۱۵ درصد دیگر بالا بردند. این افزایش قیمت در برخی موارد بیشتر از ۱۵ درصد نیز شده بود و به‌عنوان مثال، قیمت کولر تولیدی یکی از این شرکت‌ها ۳۵ درصد افزایش یافته بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت هنوز به‌طور رسمی افزایش قیمت‌ها را اعلام نکرده و همین باعث اعتراض برخی تولید‌کنندگان شده است. رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز به افزایش قیمت محصولات لوازم خانگی پیش از نوروز واکنش نشان داده و عنوان کرده بود که «معاونت سرمایه‌ای سازمان حمایت واحدهایی که بدون مجوز افزایش قیمت دادند را احضار کرده است و به آن‌ها تذکر داده و این واحدها مکلف شدند قیمت‌ها را برگردانند». اصرار دولت بر قیمت‌گذاری نیز یکی از مشکلات این روزهای بازار است. اهالی صنعت در ایران معتقدند دولت به‌جای اینکه تمرکز خود را بر روی مهار و کنترل تورم و نرخ دلار بگذارد، همواره در تلاش است تا بازار را به شکل دستوری کنترل کند.

عباس هاشمی، دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران، با اشاره به اینکه دولت در این شرایط می‌گوید تولیدکنندگان اجازه افزایش قیمت ندارند، گفت: «هیچ منطقی بر این وضعیت حاکم نیست. قیمت‌گذاری دستوری و دخالت‌های بی‌مورد سازمان‌های نظارتی از هر نوع که بخشی از زمان تولید را به خود اختصاص داده، مهم‌ترین چالش صنعت لوازم خانگی است.»

او در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد که واحد تولیدی نمی‌تواند با ضرر محصول خود را عرضه کند، مگر اینکه دولت ضرر او را جبران کند، اما اگر این مسئولیت را نپذیرد و بار مسئولیت فقط با تولیدکننده‌ای باشد که ناچار است مواد اولیه را گران بخرد و به قیمت دستوری بفروشد، امکان فعالیت وجود ندارد.

در آخرین روزهای سال گذشته نیز اعلام شده بود که در بازار لوازم خانگی، یا عرضه کالا به دست تولید‌کننده متوقف شده است، یا با قیمت جدید عرضه می‌شود که مردم را با مشکل مواجه کرده است. یک نماینده مجلس با اشاره به این موضوع اعلام کرده بود که «در آستانه نوروز با وضعیتی در بازار لوازم خانگی مواجه هستیم که از یک سو گرانی کاذب دلار، اقلام لوازم خانگی را گران کرد و اکنون مردم با دو مشکل مواجه‌اند، یا توزیع لوازم خانگی از سوی تولید‌کنندگان متوقف شده است، یا با قیمت جدید به فروش می‌رسد».

همان مشکل همیشگی گران شدن اجناس در لوازم خانگی نیز دیده می‌شود. با بالا رفتن نرخ دلار، قیمت‌ها ناگهان افزایش پیدا می‌کند و پس از پایین آمدن آن، خبری از کاهش قیمت کالاها نیست. قیمت لوازم خانگی در ایران با ۶۰ هزار تومانی شدن نرخ دلار، افزایش یافت و پس از آن واکنشی به کاهش قیمت دلار وجود نداشت. این روند تا به امروز ادامه پیدا کرده و قیمت لوازم خانگی به‌صورت غیر‌رسمی در حال افزایش است.

 

بیشتر از اقتصاد