مقام‌های اسرائیلی هفته آینده راهی کاخ سفید خواهند شد

پیش‌بینی می‌شود که یکی از موضوعات در دیدار مقام‌های دو کشور، روابط ایران و عربستان سعودی باشد

بنیامین نتانیاهو، هنوز دعوتنامه رسمی برای دیدار با جو بایدن، در کاخ سفید دریافت نکرده است ـ SAUL LOEB / AFP

پیش‌بینی می‌شود که ران درمر، وزیر امور راهبردی، و تزاچی هانگبی، مشاور امنیت ملی اسرائیل، هفته آینده برای گفت‌وگو با مقام‌های کاخ سفید به واشنگتن سفر کنند. چهار مقام اسرائیلی و آمریکایی به اکسیوس گفتند که نگرانی‌ها در مورد پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران افزایش یافته و ایالات متحده جویای توافق صلح بین اسرائیل و عربستان سعودی است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، که حدود پنج ماه پیش بار دیگر در این کشور به قدرت رسید، هنوز دعوتنامه رسمی برای دیدار با جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، در کاخ سفید دریافت نکرده است.

جو بایدن اواخر مارس گفت که قصد ندارد نتانیاهو را در آینده نزدیک دعوت کند و از او خواست تا از طرح خود برای تضعیف دیوان عالی اسرائیل و سایر نهادهای دموکراتیک دست بکشد.

به گفته مقام‌های اسرائیل، بنیامین نتانیاهو و مشاورانش امیدوارند که تعلیق اصلاحات قضایی و مذاکرات با مخالفان در مورد قانون پیشنهادی، منجر به دعوت نخست‌وزیر اسرائیل به کاخ سفید اسرائیل شود. با این حال، مقام‌های آمریکایی می‌گویند که تصمیم‌ کاخ سفید در مورد دعوت نتانیاهو برای دیدار با جو بایدن، به نتیجه مذاکرات هفته آینده با مقام‌های اسرائیل بستگی دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌بینی می‌شود که ران درمر و تزاچی هانگبی اواخر هفته آینده وارد واشنگتن شوند و با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی، و دیگر مقام‌های ارشد کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا دیدار کنند. یکی از مسائل اصلی که احتمال می‌رود در این دیدارها بحث و بررسی شود، روابط ایران و عربستان سعودی است. یک مقام در دفتر نخست‌وزیری اسرائیل گفت که تاریخ جلسه‌ها هنوز نهایی نشده است. سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز جزئیات دیدارهای احتمالی را تایید نکرد.

اکسیوس در گزارشی نوشت که مقام‌های اسرائیلی در هفته‌های اخیر لحن خود را در مورد نگرانی‌های ناشی از توسعه برنامه هسته‌ای ایران تندتر کرده‌اند و حتی از حمله احتمالی ارتش اسرائیل به ایران سخن گفته‌اند.

پیش‌تر، سه شنبه، ۲۳ مه (دوم خرداد)،هرتزی هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، گفته بود: «ادامه پیشرفت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران می‌تواند موجب شود که اسرائیل چاره‌ای جز حمله نداشته باشد.»

به گزارش اورشلیم‌پست، رئیس ستاد ارتش اسرائیل در نشستی که در هرتزلیا برگزار شد، افزود: «ایران در همه موارد و با همه کسانی که اطراف ما علیه ما فعالیت می‌کنند، ازجمله در امور راهبردی، اطلاعاتی و مالی، همکاری می‌کند.»

این مقام نظامی اسرائیلی همچنین گفت: «ما توانایی حمله به ایران را داریم و از آنچه جمهوری اسلامی ایران در اطراف اسرائیل انجام می‌دهد، بی‌اطلاع نیستیم.» او افزود: «ایران هم نمی‌تواند از آنچه ما می‌توانیم علیه آن‌ها انجام دهیم، بی‌خبر باشد.»

یکی از موارد دیگری که هرتزی هالوی اشاره کرد، عادی‌سازی روابط ایران و عربستان سعودی بود. او گفت که توافق اخیر میان ایران و عربستان سعودی را یک تغییر راهبردی نمی‌داند که بتواند اسرائیل را در منطقه به عقب برگرداند. 

رئیس ستاد ارتش اسرائیل گفت: «برخی کشورها به ایران نزدیک‌تر شده‌اند، ولی فکر نمی‌کنم این کشورها به ایران اعتماد داشته باشند یا درپی صلح واقعی با ایران باشند.» او افزود: «این توافق جدید، نشانه تمایل عربستان سعودی به کاهش تنش‌ها در منطقه و جلوگیری از یک درگیری بزرگ‌تر است.»

بیشتر از جهان