اظهار امیدواری رئیس سازمان بهداشت جهانی به تصویب توافق تاریخی «همه‌گیری»

طبق آمار رسمی، همه‌گیری کووید-۱۹ جان نزدیک به هفت میلیون نفر را در سراسر جهان گرفت

تدروس ادهانوم گبریسوس، مدیرکل سازمان بهداشت جهانی، در مجمع سالانه این نهاد در ژنو- REUTERS/Denis Balibouse

مدیرکل سازمان بهداشت جهانی یکشنبه، ۲۱ مه (۳۱ اردیبهشت)، گفت که توافق جدید با موضوع «همه‌گیری» (پاندمی) باید «توافقی تاریخی» باشد که تغییر چشمگیری را در رویکرد ما به امنیت بهداشت جهانی پس از بحران کووید-۱۹، بازنمایی کند.

تدروس ادهانوم گبریسوس، مدیرکل سازمان بهداشت جهانی، هنگام افتتاح مجمع سالانه این نهاد در ژنو گفت: «دیگر نمی‌توانیم مانند گذشته رفتار کنیم.»

کشورهای عضو سازمان بهداشت جهانی مذاکراتی را برای دستیابی به توافقی بین‌المللی آغاز کرده‌اند که هدفش کسب اطمینان از آن است که جهان برای جلوگیری یا واکنش موثرتر به بیماری‌ای همه‌گیر در آینده، مجهزتر و آماده‌تر باشد.

مذاکرات برای دستیابی به چنین توافقی هنوز در مراحل اولیه است، اما هدف این است که این توافق، در زمان مناسب و برای مجمع بهداشت جهانی که مه ۲۰۲۴ برگزار می‌شود، حاصل شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تدروس در آغاز این گردهمایی ۱۰ روزه گفت که «توافق همه‌گیری» که کشورهای عضو اینک درباره آن مذاکره می‌کنند، باید یک توافق تاریخی برای تغییر انگاره اصلی در امنیت بهداشت جهانی باشد؛ با اذعان به این واقعیت که سرنوشت همه ما در‌هم‌تنیده است.

شخصیت‌های برجسته‌ای که یکشنبه در این گردهمایی شرکت داشتند، مفاد این پیام را تایید کردند.

آنتونی گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، با ارسال یک پیام ویدیویی گفت که امیدوار است مذاکرات کنونی در مورد پیشگیری، آمادگی و واکنش به همه‌گیری، به یک رویکرد چندجانبه قوی منجر شود که جان انسان‌ها را نجات دهد.

خوزه مانوئل راموس هورتا، رئیس جمهوری تیمور شرقی، نیز گفت که «هر کشوری، بزرگ یا کوچک، ثروتمند یا فقیر، می‌کوشد واکنش مناسبی به همه‌گیری نشان دهد؛ همه‌گیری به ما یادآوری می‌کند که باید خانه خود را قبل از طوفان بسازیم، نه در هنگام طوفان».

طبق آمار رسمی، همه‌گیری کووید-۱۹ جان نزدیک به هفت میلیون نفر را در سراسر جهان گرفت. با این حال، تخمین زده می‌شود که رقم واقعی نزدیک به ۲۰ میلیون نفر باشد. تدروس اوایل ماه جاری میلادی اعلام کرد که بحران کووید دیگر وضعیت اضطراری جهانی نیست، اما یکشنبه، ۲۱ مه، تاکید کرد که «کووید-۱۹ هنوز با ما است، هنوز می‌کشد، هنوز در حال تغییر است و هنوز توجه ما را می‌طلبد».

او گفت که ممکن است از یک «تونل طولانی و تاریک» بیرون آمده باشیم، اما این لحظه‌ای است که «باید به پشت سرمان نگاه کنیم و تاریکی تونل را به یاد آوریم و در پرتو درس‌های تلخی که به ما آموخت، به پیش رویم».

تدروس افزود که مهم‌ترین درسی که همه‌گیری کووید-۱۹ به ما داد «این بود که تنها با یک پاسخ مشترک می‌توانیم با تهدیدهای مشترک روبه‌رو شویم».

چنانچه این توافق جدید به تصویب برسد، دومین معاهده بهداشتی الزام‌آور سازمان بهداشت جهانی از زمان تشکیل آن در ۷۵ سال پیش خواهد بود.

بیشتر از جهان