حمله مسلحانه به مرزبانان ایرانی در سراوان شش کشته و یک مجروح برجا گذاشت

مقام‌های نظامی جمهوری اسلامی باوجود ادعاهای فراوان، همچنان از تامین امنیت جانی سربازان مرزبانی در استان‌های مختلف ایران ناتوان‌اند

مرزبان ایرانی در سیستان‌ و بلوچستان‌ــ ایرنا

روابط‌ عمومی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی روز یکشنبه ۳۱ اردیبهشت‌، اعلام کرد که در حمله «مسلحانه و تروریستی» به یک پایگاه مرزبانی در شهرستان سراوان در استان سیستان و بلوچستان، شش سرباز مرزبانی ایران جان خود را از دست داده‌اند و یک سرباز نیز به‌شدت مجروح شده است.

در بیانیه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی آمده است: «در پی حمله تروریستی ناجوانمردانه اشرار و معاندان در شب گذشته، تلاش آن‌ها برای ورود به کشور با مقاومت مرزبانان دلیر برجک مرزبانی مزه‌سر هنگ مرزی سراوان روبرو شد که در این درگیری، متاسفانه شش نفر از مرزبانان دلیر به درجه شهادت نائل و تروریست‌ها با تحمل تلفات از صحنه درگیری متواری شدند.»

وضعیت جسمانی یک مرزبان دیگر نیز «وخیم» اعلام شده است. طبق این خبر، مهاجمان مسلح از مرز پاکستان وارد خاک ایران شده بودند.

گروهبان‌یکم حسین بادامکی، گروهبان‌یکم علی‌غنی باتدبیر، گروهبان‌یکم رضا برجی، سرباز وظیفه محمد جمال‌زاده، سرباز وظیفه یونس سیفی‌نژاد و سرباز وظیفه ناصر حیدری، شش جوان کشته‌شده ایرانی بر اثر این حمله تروریستی‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سال‌های اخیر، شمار زیادی از سربازانی که در قالب طرح سربازی اجباری، به مناطق مرزی ایران اعزام شده‌اند، در حملات مسلحانه گروه‌های شبه‌نظامی و تروریستی که عمدتا در کار قاچاق مواد مخدرند، جان باخته‌اند. این در حالی است که جمهوری اسلامی با وجود ادعاهای فراوان درباره «گرفتن انتقام» از گروه‌های مسلح مستقر در پاکستان، هنوز موفق نشده است امنیت مرزبانان ایرانی را تامین کند و شمار سربازان کشته‌شده در اثر این دست حملات همچنان در حال افزایش است.

مواردی از ضرب‌وشتم و تحقیر مرزبانان ایرانی به دست نیروهای حکومت طالبان نیز رسانه‌ای شده است؛ از جمله در روز هشتم اسفند ۱۴۰۱ که افراد طالبان یک مرزبان ایرانی در منطقه مرزی استان سیستان و بلوچستان را پس از ضرب‌و‌شتم، بازداشت کردند؛ اما این اتفاق هم با واکنش جدی مقام‌های جمهوری اسلامی مواجه نشد.

در سالیان اخیر، شهر مرزی سراوان در استان سیستان و بلوچستان ایران برای جوانانی که در طرح سربازی اجباری به این شهر اعزام شده‌اند، یکی از خطرناک‌ترین شهرها بوده است. به گفته این سربازان و برخلاف ادعای مقام‌های نظامی جمهوری اسلامی، گروه‌های مسلح پاکستانی اکثر روزهای سال در حال رفت‌وآمد به خاک ایران‌اند و در صورت مقاومت سربازها، آنان را به رگبار می‌بندند.