بیانیه تشکل‌های صنفی در واکنش به اعدام‌ها

فعالان حوزه کتاب: ویترین فرهنگی ماشین اعدام نباشیم

در ادامه واکنش‌ها به اعدام سه معترض اهل اصفهان، تشکل‌های صنفی نیز نسبت به این اتفاق واکنش نشان دادند. دانشجویان متحد، اتحاد سراسری بازنشستگان ایران، و جمعی از نویسندگان، مترجمان، ویراستاران و فعالان نشر با صدور بیانیه‌هایی نسبت به تداوم اعدام‌ها در ایران به خصوص اعدام معترضان موضع‌گیری کردند.

دانشجویان متحد در اعتراض به موج اعدام‌های اخیر در بیانیه‌ای که با نام «زن زندگی آزادی» آغاز شده است با اشاره به اعدام صالح میرهاشمی، سعید یعقوبی و مجید کاظمی، سه تن از معترضان خیزش زن زندگی آزادی در اصفهان، نوشت: «اساسا امکان دادرسی عادلانه در وضعیت فعلی وجود ندارد و شکنجه و نقض حقوق متهم رویه‌هایی سیستماتیک در نظام قضایی ایران هستند. این واقعیتی مسلم است که مجازات اعدام به عنوان یکی از آشکارترین اشکال خشونت قانونی، امری وحشیانه است و باید به کل منسوخ شود.»

دانشجویان در این بیانیه راه مواجه با اعدام‌های جمهوری اسلامی و ایجاد ترس و خفقان از سوی حاکمیت را، مقاومت در برابر نظام سرکوب، به عقب راندن آن و تلاش برای گسترش جنبش ضداعدام عنوان کردند. دانشجوان متحد همچنین اعلام کرد که توقف مطلق و بی چون و چرای اعدام باید در صدر خواسته‌های جنبش‌های اجتماعی از کارگران و بازنشستگان و معلمان تا دانشجویان و زنان قرار گیرد.

ویترین فرهنگی ماشین اعدام نباشیم

جمعی از نویسندگان، مترجمان، ویراستاران و فعالان نشر نیز با صدور بیانیه‌ای در اعتراض به این اعدام‌ها اعلام کردند که «ویترین فرهنگی ماشین اعدام نباشیم». فعالان نشر و امضاکنندگان این بیانیه با اشاره به سی‌وچهارمین نمایشگاه کتاب تهران نوشتند: «دستگاه حاکمه در تلاش است تا با فرافکنی اعتراضات و برگزاری نمایش‌های فریبنده، اوضاع را عادی جلوه دهد. افتخار به رکورد فروش فیلم‌های سخیف، تطمیع و تهدید هنرمندان برای اجرای کنسرت و تئاتر و تشویق ناشران به شرکت در نمایشگاه کتاب دولتی از جمله این اقدامات‌اند. در حالی که همزمان، تهدید هنرمندان، تعطیلی کتاب‌فروشی‌ها و دیگر اقدامات سلبی برای تحمیل حجاب اجباری در جریان است.»

نویسندگان این بیانیه تداوم اعتراضات مردم بلوچ در اجتماعات مذهبی جمعه هر هفته، مقاومت مدنی روزمره زنان علیه حجاب اجباری و حمایت آشکار مردم از این حرکت را نشانی از تداوم جنبش «زن، زندگی، آزادی» دانستند.

نویسندگان، مترجمان، ویراستاران و فعالان نشر در این بیانیه آورده‌اند: «درست در همین روزها که جان عزیز سه تن از جوانان اصفهان در معرض اعدام قرار داشت و بسیاری از مردم با تجمعات هر شب خود پیرامون زندان دستگرد، همبستگی با خانواده‌های دادخواه و قدرت شکست‌ناپذیر مردم متحد را به رخ می‌کشیدند، شرکت گروه کوچکی از ناشران در نمایشگاه دولتی کتاب، اقدامی است نکوهیده و در تقابل اراده مشترک صنفی که معنایی جز فرصت‌طلبی برخی کارفرمایان و شرکت در برنامه‌ی عادی‌سازی سرکوب روزمره نداشته است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فعالان حوزه کتاب و کارکنان صنوف متنوع صنعت نشر ضمن تقدیر از اقدامات بسیاری از ناشران و کتابفروشان، از «تک‌روی‌ها و فرصت‌طلبی‌های برخی مدیران نشر برای شرکت در نمایشگاه» بیزاری جستند.

در پایان این بیانیه با اشاره به اعدام‌های غیرانسانی، اعتراف‌های اجباری، بازداشت‌های فله‌ای و سرکوب‌های خیابانی از سوی حاکمیت، نوشتند که «همصدا با مردم داغدار اعدام، اعلام می‌‌کنند که اهالی کتاب ویترین فرهنگی ماشین اعدام نخواهند بود».

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت: به اعدام ها اعتراض داریم

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت نیز در بیانیه‌ای با اشاره به اعدام سه جوان معترض در زندان دستگرد اصفهان اعلام کرد که این اعدام‌ها تهدیدی برای همه کارگران و مردم در جامعه است که فریاد «زن زندگی آزادی» سر دادند و علیه قتل مهسا امینی، اعتراض کرده و به خیابان آمدند.

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت در این بیانیه نوشت: «آنها اعدام می‌کنند تا دستمزدهای چند بار زیر خط فقر را بر ما تحمیل کنند. اعدام می‌کنند تا ما کارگران اعتصابی نفت را که جان‌مان از این‌همه تبعیض و نابرابری و زورگویی‌های پیمانکاران مفتخور به لب رسیده است را عقب بزنند. اعدام می‌کنند تا بازنشسته‌ای که بعد از سالها کار و مشقت هنوز با فقر و فلاکت دست به گریبان است و از اولیه ترین حقوق اجتماعی چون درمان رایگان که در این کهولت سن حیاتی است برخوردار نیست را ساکت کنند. ما به این اعدام ها اعتراض داریم.»

این تشکل کارگری در ادامه به خانواده‌های مجید کاظمی، صالح میرهاشمی و سعید یعقوبی که به دست حکومت به قتل رسیدند تسلیت گفته و خواستار مجازات مرگ و اعدام شدند. آن‌ها در این بیانیه همچنین اشاره کردند که همچنان در اعتصاب به سر می‌برند و حق و حقومان را طلب خواهند کرد.

اتحاد سراسری بازنشستگان ایران: اعدام، قتل سیستماتیک مخالفان حکومت است

اتحاد سراسری بازنشستگان ایران نیز با صدور بیانیه‌ای با اشاره به اجرای حکم اعدام سه جوان اهل اصفهان نوشتند: «مردم ایران با حاکمیتی مواجه‌اند که به جای تامین آزادی‌های مصرح در قانون اساسی از جمله به‌رسمیت شناختن اعتراضات مردم به بی‌عدالتی‌ها و قانون شکنی‌ها و غارت‌ها، بر سرکوب مردم آزادی‌خواه و

اتحاد سراسری بازنشستگان، اعدام سیاسی را قتل سیستماتیک مخالفان حکومت دانست و اعلام کرد که اعدام، خشن ترین و وحشیانه ترین واکنش حکومت‌ها به مخالفان خویش با نقض قوانین خودشان است.

در این بیانیه آمده است: «حاکمیت با پرونده‌سازی و استناد به آن چه در بی‌دادگاه‌ها می‌گذرد، به سرکوب خشن و غیرقانونی خود، شکل و شمایل قانونی می‌دهد. جمیع حقوق دانان مستقل معترض‌اند که حداقل اصول دادرسی ازجمله داشتن وکیل مستقل، علنی بودن دادگاه و حضور هیات منصفه در دادگاه‌ها  به هیچ وجه رعایت نمی شود. درواقع آن چه که دادگاه نامیده می شود، بیدادگاهی است که مظهر نقض احکام حقوق بشر و نقض همان قوانینی است که حاکمیت روی کاغذ آنها را قبول دارد.»