آینده باشگاهی و ملی مبهم سامان قدوس

هم‌زمان با جدایی هافبک ایرانی از برنتفورد، بحث خداحافظی او از تیم جمهوری اسلامی ایران مطرح شده است

قدوس از امی‌ین فرانسه به برنتفورد پیوست ولی بعد از صعود این تیم به لیگ برتر، کمتر فرصت یافت در ترکیب اصلی قرار بگیرد - Mizan

ماجراجویی سامان قدوس در برنتفورد به پایان رسید و هافبک ایرانی فصل آینده در تیم جدیدی بازی خواهد کرد. این باشگاه لیگ برتری هفته گذشته از جدایی قدوس خبر داد. توماس فرانک، سرمربی دانمارکی برنتفورد، در بیانیه‌ باشگاه گفت: «کار کردن با سامان لذت‌بخش بود. او عضو گروهی بود که به لیگ برتر صعود کرد و در دو فصل بعد از آن هم عضو ارزشمندی از تیم بود. او در هر پستی که خواسته شد، بازی کرد. سامان هرگز ما را ناامید نکرد. او یک حرفه‌ای درجه اول و انسانی فوق‌العاده است.»

قدوس از امی‌ین فرانسه به برنتفورد پیوست ولی بعد از صعود این تیم به لیگ برتر، کمتر فرصت یافت در ترکیب اصلی قرار بگیرد. او در این فصل تنها ۱۱۶ دقیقه در لیگ برتر انگلستان بازی کرد. در کارنامه قدوس در این سه فصل، ۸۶ بازی و پنج گل‌زده ثبت شده است و حالا باید بختش را در تیم دیگری جست‌وجو کند.

گمانه‌زنی در مورد آینده سامان از مدتی قبل شروع شد و گفته می‌شد او با باشگاه مالمو سوئد مذاکراتی داشته است. روزنامه سوئدی اسپرسن هم در گزارش جدیدی از پیشنهادهای مختلف به قدوس نوشت. در این گزارش آمده است: «باشگاه مالمو سوئد پس از جذب پونتوس یانسون، هم‌تیمی قدوس، در نظر دارد ستاره ایرانی را هم به فوتبال سوئد و تیم شهر زادگاهش بازگرداند.» قدوس متولد مالمو است، ولی هرگز برای تیم زادگاهش بازی نکرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این روزنامه سوئدی درباره پیشنهادهای دیگری که برای قدوس وجود دارد، نوشت: «مالمو برای به خدمت گرفتن قدوس ۲۹ساله رقابت سختی با دیگر تیم‌ها دارد چرا که او از قطر، عربستان سعودی، امارات و همچنین لیگ آمریکا پیشنهادهایی دریافت کرده است.»

اگر سامان بخواهد در لیگ قطر، عربستان سعودی یا امارات بازی کند، با توجه به گذرنامه ایرانی‌اش یکی از سهمیه‌های آسیایی خواهد بود و این امتیازی برای هافبک ایرانی است؛ با این حال به نظر می‌رسد اولویت او همچنان بازی در فوتبال اروپا است.

ابهام درباره آینده سامان فقط به باشگاه آینده‌اش مربوط نیست. در هفته‌های گذشته بحث خداحافظی او از تیم جمهوری اسلامی ایران هم مطرح بوده است. قدوس در اولین اردوی تیم ملی تحت نظر قلعه‌نویی غایب بود و گفته شد که با سرمربی تیم هماهنگ بوده است. با این حال مشخص نیست او در اردوی بعدی حاضر باشد.

سامان می‌توانست پیراهن تیم ملی سوئد را هم بپوشد ولی پیش از جام جهانی ۲۰۱۸ با پیشنهاد کارلوس کی‌روش حاضر شد به تیم ملی ایران بپیوندد. حالا این مربی پرتغالی رفته است و معلوم نیست کادر فنی جدید چقدر به او اعتماد داشته باشد.

قدوس یکی از معدود بازیکنان تیم ملی بود که در جریان جام‌جهانی از اعتراض‌های مردمی حمایت کرد. او در مصاحبه با روزنامه انگلیسی میرر گفت: «من نمی‌خواهم سیاست را با فوتبال قاطی کنم اما فوتبال در حال حاضر به حاشیه می‌رود، چرا که در ایران اعتراض‌هایی در جریان است. واضح است که یک تغییر باید ایجاد شود و مدت زیادی است که در جریان است. همه ما می‌خواهیم تغییر کنیم.» به نظر می‌رسد این اتفاق‌ها قدوس را از حضور در تیم جمهوری اسلامی ایران دلسرد کرده است. اردوی بعدی تیم اواخر خردادماه است و در آن زمان، سرنوشت قدوس با ایران هم مشخص خواهد شد.

سامان قدوس در دورانی که برای تیم جمهوری اسلامی ایران بازی کرد، همواره نمایش‌هایی امیدبخش داشت اما در دوره مربی‌گری دراگان اسکوچیچ کمتر به بازی گرفته شد؛ در حالی که شاید می‌توانست بیشتر به تیم کمک کند. قدوس از حرفه‌ای‌ترین بازیکنان تیم ملی ایران در یک دهه اخیر و همیشه بازیکنی منظم و در خدمت تیم بوده است. عجیب خواهد بود اگر امیر قلعه‌نویی از پایان کار قدوس در تیم ایران استقبال کند.

بیشتر از فوتبال