نشست جده؛ فرصتی طلایی برای رهبری اتحادیه عرب

نخست‌وزیر عراق، در یادداشتی برای الشرق‌الاوسط به اهمیت نشست سران کشورهای اتحادیه عرب و همکاری میان آن‌ها پرداخت

رهبران کشورهای عضو اتحادیه عرب در سی و دومین نشست این نهاد روز ۱۹ مه در جده با یکدیگر ملاقات می‌کنند ـ‌ AFP

روزنامه الشرق‌الاوسط روز چهارشنبه، ۱۷ مه (۲۷ اردیبهشت)، یادداشتی به قلم محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، درباره اهمیت نشست پیش روی سران اتحادیه عرب در جده منتشر کرد. 

السودانی در این یادداشت ضمن اشاره به چالش‌های کنونی در منطقه، سی‌ودومین نشست رهبران عرب را دارای اهمیت بالایی دانست و افزود همکاری کشورهای عربی می‌تواند بسیاری از مشکلات موجود را برطرف کند.

نخست‌وزیر عراق در یادداشت خود تاکید کرد: «در حالیکه چالش‌های مختلفی منطقه ما را تحت‌الشعاع خود قرار داده است، گرد هم می‌آییم. مشارکت ما در این اجلاس بر پایه خوش‌بینی بنا شده است، با این حال، توجه ما همچنان به وقایع سودان متمرکز است. تحولات این کشور چالش مهمی در برابر ما می‌گذارد و این پرسش اساسی را مطرح می‌کند که در شرایط بحران، اتحادیه عرب چه مسئولیت‌هایی را بر عهده دارد.»

او نوشته خود را چنین ادامه داد: «اتحادیه عرب به راهبرد منسجمی نیاز دارد که روابط نزدیک‌تر و ایده‌های مشترک را بین کشورهای عربی تقویت کند و در عین حال، به هر گونه اختلافی که بین کشورهای عضو پدید می‌آید، به طرز موثری رسیدگی کند. این رویکرد باید با منشور اتحادیه عرب مطابقت داشته باشد و هدف آن، به ارمغان آوردن منافع و صلح برای مردمی باشد که زیر پرچم این نهاد متحد شده‌اند. به این منظور، انجام اقدامات پیشگیرانه برای مداخله زودهنگام در بحران‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا می‌تواند به جلوگیری از رسیدن مشکلات به سطوح برگشت‌ناپذیر و جبران‌نشدنی کمک کند.»

نخست‌وزیر عراق با اشاره به اینکه کشورش نقش مهمی در تقویت وحدت میان کشورهای عربی و کاهش درگیری‌های منطقه‌ای ایفا کرده است، افزود: «عراق با تلاش‌های صبورانه و آگاهانه، با موفقیت راه را برای نزدیکی عربستان سعودی و ایران هموار کرد و در نتیجه، توافقی تاریخی بین این دو کشور حاصل شد. بغداد همچنین به مثابه مدافع سرسخت بازگشت سوریه به اتحادیه عرب پس از سال‌ها غیبت، نقش مهمی در این زمینه ایفا کرد. ما معتقدیم که با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، منطقه شاهد بهبود وضعیت ناشی از اختلافات گذشته است و در واقع، این بازگشت حاکی از گونه‌ای گذار از یک دوره پرتلاطم اختلاف میان اعراب است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد شیاع السودانی در ادامه یادداشت خود تاکید کرد: «ثبات جهان عرب، متکی بر دیدگاه‌های همسان و توسعه روابط اقتصادی قوی‌تر بین کشورهای عربی است. به‌ویژه در شرایط کنونی، جایی برای شکاف‌های سیاسی نیست که پیش از این مانع همکاری شده و به کشورهای منزوی اجازه داده است خارج از چارچوب جامعه عرب عمل کنند.»

او با تاکید بر اینکه «عراق هرگز منبع تهدیدی برای همسایگان عرب و منطقه‌ای خود نخواهد بود»، نوشت: «ما عراق را به مثابه مرکزی برای همگرایی و ادغام شرق و غرب تصور می‌کنیم که از موقعیت راهبردی، میراث تاریخی، منابع منطقه‌ای و نفوذ اقتصادی برخوردار است. در راستای این چشم‌انداز، پروژه‌ای را آغاز کرده‌ایم که بندر فاو را به مرزهای ترکیه و اروپا متصل می‌کند. بغداد در حال آماده شدن برای میزبانی نشست وزیران حمل‌ونقل از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، ایران، ترکیه، سوریه و اردن در اواخر این ماه، برای بحث درباره اجرای این پروژه حیاتی است.»

او با برشمردن برخی دیگر از پروژه‌های مشترک عراق با کشورهای عرب و همسایه، از جمله عربستان سعودی، امارات متحده عربی، کویت، مصر، مراکش و اردن، افزود: «عراق همچنان به حمایت از آرمان مردم فلسطین متعهد است. این موضوع، هسته اصلی سیاست خارجی ما است و در همبستگی با برادران فلسطینی خود ایستاده‌ایم. ما می‌خواهیم از طریق همکاری اقتصادی، سیاسی و ورزشی، آرزوی اتحاد با برادران عرب خود را به واقعیت تبدیل، و صلح و رفاه را برای همه مردمانمان در چارچوبی مشترک تقویت کنیم. بر این مبنا، باور داریم که اتحادیه عرب می‌تواند نقشی پیشرو در خدمت به ملت‌های ما ایفا کند؛ موضوعی که هدف اصلی این نهاد از بدو تاسیس آن بوده است.»

بیشتر از جهان