نشست قاهره با محوریت عادی‌سازی روابط با دولت سوریه برگزار می‌شود

بعد از سرکوب خونین اعتراض‌ها در سوریه، نمایندگان دولت اسد اخراج و عضویت سوریه در اتحادیه عرب در سال ۲۰۱۱ تعلیق شد

پرچم کشورهای عربی در نشست سالانه سران عرب-MOHAMMED HAMED / MENA / AFP

یک هفته بعد از برگزاری نشست مشترک وزیران خارجه سوریه، مصر، عراق، عربستان سعودی و اردن در امان، حالا قرار است که وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب در یک نشست ویژه در قاهره، درباره وضعیت سوریه و شرایط پذیرش مجدد این کشور در اتحادیه عرب گفت‌وگو کنند.

خبرگزاری رویترز، روز پنجشنبه چهارم ماه مه (۱۴ اردیبهشت)‌، به نقل از جمال رشدی، سخنگوی دبیرکل اتحادیه عرب، نوشت این نشست ويژه با محوریت سوریه روز یکشنبه هفته آینده برگزار می‌شود.

به گفته این مقام اتحادیه عرب، وزیران خارجه کشورهای عضو برای بررسی وضعیت در سودان نیز یک نشست ويژه جداگانه برگزار می‌کنند.

به نوشته رویترز، هدف از برگزاری نشست ويژه روز یکشنبه وزیران خارجه اتحادیه عرب در قاهره، پیشبرد تلاش در راستای عادی‌سازی روابط سیاسی و دیپلماتیک با دولت بشار اسد است.

بعد از شروع اعتراض‌های ضد حکومتی در سوریه در مارس ۲۰۱۱ و به‌دنبال آن سرکوب گسترده و خونین این اعتراض‌ها، شمار زیادی از کشورهای عربی منطقه با فراخواندن نمایندگان خود از دمشق و اخراج سفیران سوریه، روابطشان را با دولت بشار اسد قطع کردند. درنهایت نیز در همان سال عضویت سوریه در اتحادیه عرب تعلیق شد.

برخی از کشورهای عربی منطقه، ازجمله عربستان سعودی، امارات متحده عربی و مصر، به‌تازگی مجموعه تماس‌ها و نشست‌هایی را در سطوح بالای سیاسی با مقام‌های دولتی سوریه برگزار کرده‌اند.

به باور بسیاری از تحلیلگران، تلاش‌های دیپلماتیک چندجانبه برای پذیرش مجدد سوریه در اتحادیه عرب، ازجمله نتایج منطقه‌ای توافق سیاسی اخیر میان دولت‌های عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حکومت ایران در طول جنگ داخلی سوریه، حامی اصلی دولت مستقر سوریه به شمار می‌رفت و نقش محوری و تعیین‌کننده‌ای در حفظ قدرت اسد در دمشق در برابر مخالفانش داشت.

به نوشته رویترز، با وجود تلاش‌های چندجانبه برای عادی‌سازی روابط با دمشق، میان کشورهای عربی منطقه درباره پذیرش دوباره سوریه و چگونگی روند عادی‌سازی روابط با دولت اسد اختلاف‌نظر وجود دارد.

بر اساس این گزارش‌ها، برخی از دولت‌ها مانند قطر با عادی‌سازی روابط با دولت اسد، بدون ارائه یک راه‌حل سیاسی مشخص به‌منظور پایان دادن به درگیری‌ها، مخالفت کرده‌اند.

ایمن صفدی، وزیر خارجه اردن، نیز روز دوشنبه این هفته پس از پایان نشست امان، جلسه مشترک با فیصل مقداد، وزیر خارجه دولت اسد را صرفا یک «شروع» خواند و در ادامه ابراز امیدواری کرد که این گفت‌وگو‌ها تا پایان کامل درگیری‌ها و خشونت‌ها در سوریه، ادامه پیدا کند.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه اردن، هدف از برگزاری این نشست‌ مشترک، تقویت تماس‌ها با دولت سوریه درباره طرح «ابتکار اردن برای دستیابی به راه‌حل سیاسی برای بحران سوریه» است.

تقریبا دو هفته دیگر، در ۱۹ مه، رهبران کشورهای عضو اتحادیه عرب در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، نشست دارند.

رویترز به نقل از منابع خود نوشت در طول هفته‌های گذشته تلاش‌‌هایی در جریان بوده است تا در میان کشورهای عضو اتحادیه عرب برای دعوت از بشار اسد به‌منظور شرکت در نشست سران در ریاض، یک اجماع و توافق همه‌جانبه به دست بیاید.

بیشتر از جهان