امیرعبداللهیان و نماینده سازمان ملل در مورد سوریه گفتگو کردند

امیرعبداللهیان با گیر پترسون اوضاع سوریه و برگزاری نشست چهارجانبه مسکو را بررسی کرد

جریان دیدار امیر عبدالهیان با گیر پترسون در مورد اوضاع سوریه- ایرنا

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، با گیر پترسون، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه، در روز یکشنبه، ۲۴ اردیبهشت (۱۴ مه)  دیدار کرد.

خبرگزاری ایرنا گزارش داد این دیدار هم‌اینک در حال برگزاری است، اما جزئیات دیگری در مورد آن ارائه نکرد.

پرس‌ تی‌وی، وابسته به جمهوری اسلامی ایران، گزارش داد امیرعبداللهیان با گیر پترسون اوضاع سوریه و برگزاری نشست چهارجانبه وزیران خارجه ایران، روسیه، سوریه و ترکیه را که چهارشنبه گذشته در مسکو برگزار شد، بررسی کرده است.

جمهوری اسلامی ایران برگزاری نشست چهارجانبه مسکو را در مورد سوریه، «تاریخی» توصیف کرده است. در بیانیه پایانی این نشست، بر حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه تاکید شده و به‌منظور بهبود روابط تیره دمشق و آنکارا، یک نقشه راه ترسیم شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این بیانیه آمده است که بر اساس قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد و بیانیه‌ روند آستانه، شرکت‌کنندگان در نشست مسکو بر تعهد خود نسبت به دفاع از تمامیت ارضی سوریه، مداخله نکردن در امور داخلی آن و مبارزه با تروریسم، تجزیه‌‌طلبی و افراط‌‌گرایی تاکید می‌کنند.

این بیانیه همچنین خواستار افزایش کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی با هدف تسهیل روند بازگشت داوطلبانه شهروندان سوریه به کشورشان و بازسازی پس از جنگ است.  

بنا به گزارش‌ رسانه‌های حکومتی ایران، علی‌اصغر خاجی، دستیار ارشد وزیر خارجه ایران در امور سیاسی، در دیدار با گیر پترسون، در مورد نشست چهارجانبه با هدف آشتی و ازسرگیری روابط دمشق - آنکارا در ابعاد مختلف و نیز همکاری جمهوری اسلامی ایران با سازمان ملل متحد برای حل تنش‌ها در سوریه، تاکید کرده است.  

او همچنین از گسترش روابط کشورهای عربی با دمشق استقبال کرد و آن را به نفع مردم و امنیت منطقه دانست.

ترکیه در مارس ۲۰۱۲  روابط خودرا  با سوریه قطع کرد و گزارش‌هایی در پیوند با حمایت آنکارا از بخشی از شبه‌نظامیان مخالف رژیم بشار اسد در دست است. آنکارا همچنین چندین بار به شمال غربی سوریه حمله، و نیروهای نظامی خود را در بخشی از آن ناحیه مستقر کرد.

اما جمهوری اسلامی ایران امیدوار است که بتواند به مثابه میانجی، روابط دپیلماتیک سوریه و ترکیه را بهبود بخشد.  

روابط دیپلماتیک سوریه با کشورهای عربی نیز در حال ترمیم است. سوریه پس از ۱۲ سال، بار دیگر به عضویت اتحادیه عرب پذیرفته شد.

سوریه بیش از شش سال به میدان جنگ نیابتی برخی از کشورهای منطقه بدل شده بود و این جنگ باعث شد که بسیاری از زیرساخت‌های سوریه تخریب، و میلیون‌ها تن از شهروندان این کشور کشته، یا در داخل و خارج از کشور آواره شوند.

بخشی از مسئولیت جنگ سوریه بر دوش جمهوری اسلامی ایران و نیروهای نیابتی آن است که باعث دوام حکومت بشار اسد شده‌اند. جمهوری اسلامی ایران با هزینه‌های هنگفت، خود را پیروز جنگ سوریه می‌داند و اینک می‌کوشد که در عادی‌سازی روابط دمشق با کشورهای عربی و منطقه نیز نقش داشته باشد.