هشدار وزیر خارجه ژاپن درباره افزایش همکاری نظامی روسیه و چین

وزیر خارجه ژاپن گفت که جنگ روسیه در اوکراین بنیان نظم بین‌الملل را متزلزل کرده است

چین به نشست وزیران خارجه اروپا و منطقه هند-آرام دعوت نشد- Maxim SHIPENKOV / POOL / AFP

یوشیماسا هایاشی، وزیر خارجه ژاپن، روز شنبه ۲۳ اردیبهشت (۱۳ مه) از همکاری نظامی روسیه و چین در آسیا ابراز نگرانی کرد و گفت که وضعیت امنیتی اروپا و منطقه هند- اقیانوس آرام از زمان حمله نظامی مسکو به اوکراین، غیرقابل تفکیک بوده است. 

هایاشی که در نشست وزرای خارجه اروپا و منطقه هند-آرام در سوئد صحبت می‌کرد، گفت که جنگ روسیه در اوکراین «بنیان نظم بین‌الملل را متزلزل کرده است» و باید با واکنش متحد جامعه جهانی مواجه شود. 

هایاشی گفت: «در غیر این صورت، چالش‌های مشابهی در مناطق دیگر به وجود خواهد آمد و نظم موجود که زیربنای صلح و رفاه کشورها بوده است، می‌تواند از بین برود.»

در جنگ روسیه و اوکراین، ژاپن قاطعانه از کی‌یف حمایت می‌کند. چین ضمن تاکید بر بی‌طرفی، روابط «نامحدود» با مسکو را اعلام کرده و ایالات متحده و پیمان ناتو را در تحریک جنگ مقصر می‌داند. 

فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن، در ماه مارس به کی‌یف، پایتخت اوکراین، سفر کرد. این سفر با سفر شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین، به مسکو برای دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، هم‌زمان بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هایاشی در سخنان اخیر خود پکن را به «ادامه و تشدید تلاش‌های یکجانبه» برای تغییر وضعیت موجود در دریاهای شرق و جنوب چین و افزایش فعالیت‌های نظامی خود در پیرامون تایوان متهم کرد.

هایاهشی گفت: «علاوه بر این، چین و روسیه در حال تقویت همکاری‌های نظامی از جمله پروازهای مشترک بمب‌افکن‌های آنان و مانورهای دریایی مشترک در مجاورت ژاپن‌اند.» 

چین که مدعی است بخش اعظم دریای چین جنوبی و همچنین جزایر تحت کنترل ژاپن در دریای چین شرقی است، می‌گوید حق دفاع از حاکمیت و منافع توسعه خود را دارد.

هایاشی همچنین در نشست سوئد که با حضور ده‌ها وزیر اتحادیه اروپا و منطقه هند-آرام برگزار شد، هشدار داد که کره شمالی با پرتاب موشک‌های بالستیک بی‌سابقه، منطقه را تحریک می‌کند. چین به این مذاکرات دعوت نشد. 

وزیر خارجه ژاپن با تاکید بر پیوستگی وضعیت امنیت اروپا و منطقه هند-آرام، دیدار و گفت‌وگوی وزیران اروپایی و وزیران کشورهای منطقه هند-آرام را بسیار «مهم و معنی‌دار» توصیف کرد. 

حنا ربانی کهر، وزیر مشاور در امور خارجه پاکستان، گفت که تمام جهان تحت تاثیر جنگ اوکراین قرار گرفته است و این مسئله به چالش‌های دیگر جهانی چون تغییرات آب‌وهوا، و همه‌گیری کووید-۱۹ افزوده است. 

او گفت: «ما می‌خواهیم جنگ‌ها و درگیری‌ها پایان یابد تا افراد بتوانند به جای جنگ و کشتار به ساختن زندگی بازگردند.» 

بیشتر از جهان