اعتراض فرانسه و اوکراین به سخنان دیپلمات چینی درباره شوروی سابق

سفیر چین در فرانسه استقلال و حق حاکمیت ملی اوکراین و سایر کشورهای شوروی سابق را زیر سوال برد

سفیر چین در پاریس:«کشورهای شوروی سابق جایگاه واقعی در قانون بین‌المللی ندارند» -- Ludovic MARIN / POOL / AFP

فرانسه، اوکراین، لیتوانی، لتونی و استونی به گفته‌های سفیر چین در پاریس که در آن‌ها حق حاکمیت کشورهای شوروی سابق را زیر سوال برده بود، اعتراض کردند.

لو شی،‌ سفیر چین در فرانسه، جمعه، ۲۱ آوریل (یکم اردیبهشت)، در گفت‌وگو با تلویزیونی فرانسوی با این پرسش مواجه شد که آیا شبه‌جزیره کریمه را بخشی از خاک اوکراین می‌داند یا خیر. لو در پاسخ گفت این شبه‌جزیره طبق سنت تاریخی بخشی از روسیه بوده، و یادآوری کرد نیکیتا خروشچف، رهبر سابق شوروی، آن ‌را به اوکراین ملحق کرد. او در ادامه این بخش از سخنانش گفت: «این کشورهای شوروی سابق جایگاه واقعی در قانون بین‌المللی ندارند، چون هیچ توافق بین‌المللی‌ای نیست که پشتیبان استقلال و حق حاکمیت آن‌ها باشد.» 

این در حالی است که خاک «اتحاد جماهیر شوروی» سابق، امروز متشکل از ۱۵ کشور است که همه آن‌ها به عضویت کامل سازمان ملل درآمده‌اند و از پذیرش و شناسایی جامعه بین‌المللی، از جمله چین، برخوردارند. چین با اوکراین روابط کامل دیپلماتیک دارد و در کی‌یف سفارتخانه، و در اودسا کنسولگری دارد. اوکراین نیز در پکن سفارتخانه دارد و در شانگهای، کنسولگری. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت خارجه فرانسه در پاسخ به سخنان دیپلمات چینی، از «همبستگی کامل» دولت این کشور با کشورهای شوروی سابق خبر داد و تاکید کرد این کشورها «پس از ده‌ها سال سرکوب» به استقلال دست یافته‌اند. سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفت: «در مورد مشخص اوکراین، باید گفت این کشور درون مرزهای خود، از جمله کریمه، از شناسایی رسمی بین‌المللی تمامی جامعه بین‌الملل، از جمله چین، برخوردار است.»

او از پکن خواست با شفافیت اعلام کند آیا اظهارات سفیر چین بیانگر مواضع این کشور است، یا خیر. 

اوکراین و سه کشور همجوار با دریای بالتیک که زمانی جزو «جماهیر شوروی» بودند، نیز به سخنان دیپلمات چینی اعتراض کردند.

میخائیلو پودولیاک، از مشاوران ارشد رئیس‌ جمهوری اوکراین، در توییتر نوشت: «عجیب است که این نسخه خزعبل «تاریخ کریمه» را از نماینده کشوری بشنویم که به تاریخ هزار ساله خودش خیلی وسواس دارد. اگر می‌خواهید بازیگر عمده سیاسی باشید، تبلیغات روس‌های بیگانه را طوطی‌وار تکرار نکنید.»

پودولیاک همچنین گفت بنیان حقوقی عضویت روسیه در شورای امنیت (که کرسی شوروی را به ارث برد)، بیشتر باید زیر سوال برود. وزارت خارجه چین هنوز واکنشی نشان نداده است.

بیشتر از جهان