آمریکا: چین میلیاردها دلار خرج دروغ‌پراکنی و دفاع از روسیه می‌کند

فرستاده ویژه وزارت خارجه آمریکا:‌ «ما به مثابه یک ملت و به مثابه غرب پاسخ کندی داشته‌ایم»

Alexey DRUZHININ / SPUTNIK / AFP

جیمز روبین، فرستاده ویژه آمریکا، گفت چین در سراسر جهان میلیاردها دلار خرج دروغ‌پراکنی و دفاع از مواضع روسیه در اوکراین می‌کند، و گلایه کرد که پاسخ غرب به این اقدامات پکن از سرعت کافی برخوردار نبوده است.

جیمز روبین هماهنگ‌کننده «مرکز ارتباطات جهانی»، نهادی در وزارت خارجه آمریکا، است که با هدف «افشا و مقابله» با تبلیغات خارجی و دروغ‌پراکنی برپا شده است. او این سخنان را هفته جاری در جریان سفری به اروپا بیان کرد.

روبین که پیش‌تر چهره‌ای تلویزیونی بود و در دولت بیل کلینتون، چهل‌ودومین رئیس جمهوری آمریکا، هم کار می‌کرد، گفت: «دروغ‌پراکنی چین و روسیه این چاه را زهرآگین کرده است.»

روبین که حدود یک ماه‌ونیم پیش به این سمت منصوب شد، گفت هدف او نه‌تنها حرکت دفاعی در مقابل دروغ‌پراکنی‌های چین و روسیه در موضوع اوکراین، که «ضدحمله» است. او گفت، باید از کشورها خواست به کسانی که نقش آنان در زمینه دروغ‌پراکنی افشا شده است، پناه ندهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مقام آمریکایی در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «ما به مثابه یک ملت و به مثابه غرب، پاسخ کندی داشته‌ایم و این در حالی است که چالشی بسیار بسیار بزرگ در برابر خود داریم. در فضای ارتباطاتی، همسویی چین و روسیه تقریبا تمام و کمال است.»

روبین مدعی شد چین «استدلال‌های روسیه را راجع به جنگ، و این ادعا که ناتو جنگ را شروع کرده است، تکرار و ترویج می‌کند». او با انتقاد از کاهش بودجه سرویس جهانی «بی‌بی‌سی»، آن را ضربه‌ای به مبارزه علیه دروغ‌پراکنی دانست. روبین گفت: «صراحت بی‌بی‌سی، از بزرگ‌ترین داشته‌های جهان غرب است. اگر بخواهیم با خطر دروغ‌پراکنی روسیه و چین در سطح جهان مقابله کنیم — که خطری واقعی است و حتی بسیار بدتر از آنچه می‌پنداشتم — به وحدت و تقسیم کار در میان متحدان نیاز داریم. باید به اقداماتی متحد مثل دوره‌های قبلی بپردازیم و بی‌بی‌سی بخش بزرگی از این قضیه است.»

او با انتقاد از برخی کشورهای آسیایی و آفریقایی، گفت بعضی از این کشورها حتی حاضر نیستند بپذیرند که روسیه اوکراین را اشغال کرده است، چه رسد به اینکه طرف کدام‌یک را در این جنگ بگیرند. روبین گفت: «برای برخی از کشورهای آفریقا و آسیا، اوکراین جنگی بسیار دوردست است. نظرشان این است که غرب به اندازه کافی به آن‌ها توجه نمی‌کند. این باعث می‌شود که از این زاویه به این جنگ بنگرند.»

بیشتر از جهان