سقوط هلیکوپتر روسی در کریمه دو کشته بر جای گذاشت

وزارت دفاع روسیه علت این حادثه مرگبار را «نقص تجهیزات» عنوان کرد و از آغاز تحقیقات بیشتر در این مورد خبر داد

وزارت دفاع روسیه علت این سانحه مرگبار را «نقص تجهیزات» عنوان کرد-- SERGEI GAPON/AFP via Getty Images

وزارت دفاع روسیه با انتشار بیانیه‌ای در روز جمعه، ۱۲ مه ۲۰۲۳، از سقوط یکی از هلیکوپترهای ارتش این کشور در جریان یک تمرین آموزشیِ نظامی در شبه‌جزیره کریمه خبر داد؛ حادثه‌ای که بر پایه اعلان وزارت دفاع روسیه کشته شدن دو تن از خلبان‌های روس را نیز در پی داشت.

به‌گزارش خبرگزاری «تاس»، وابسته به دولت روسیه، وزارت دفاع این کشور علت این سانحه مرگبار را «نقص تجهیزات» عنوان کرد و از آغاز تحقیقات بیشتر در مورد این حادثه، که ساعت ۳ و ۴۲ دقیقه به‌وقت محلی و در شمال شبه‌جزیره کریمه به‌وقوع پیوست، خبر داد.

شبه‌جزیره کریمه که در سال ۲۰۱۴ به خاک روسیه الحاق شد، یکی از نقاط مهم جنگ اوکراین به‌حساب می‌آید. از یک‌سو مقام‌های دولت اوکراین می‌گویند این شبه‌جزیره همچنان بخشی از خاک کشورشان به‌حساب می‌آید و آنها به‌همین دلیل در پی باز پس گرفتن آن از روس‌ها هستند و از سوی دیگر، و همزمان با آغاز جنگ اوکراین، این منطقه اهمیتی لجستیکی برای نیروهای نظامی روسیه پیدا کرد و به همین علت نیز مراکز نظامی روسیه در شبه‌جزیره کریمه بارها هدف حملات پهپادی قرار گرفت؛ حملاتی که اگرچه دولت و نیروهای نظامی اوکراین مسئولیت آنها را به‌صورت رسمی بر عهده نمی‌گیرند، اما از وقوع آنها ابراز خرسندی کرده و به‌واسطه راه‌اندازی کارزارهای آنلاین از چنین حملاتی استقبال می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت دفاع روسیه همچنین در ارتباط با سقوط یکی از هلیکوپترهایش در روز جمعه نوشت، بالگرد مذکور حامل مهمات نبود و سقوط آن، به‌غیر از کشته شدن دو تن از خلبان‌های روسیه، هیچگونه خسارت جانی یا مالی دیگری بر جای نگذاشت.

در پیوند با آخرین تحولات مربوط به جنگ اوکراین، دولت سلطنتی بریتانیا در روز پنجشنبه اعلام کرد موشک‌های دوربرد «سایه طوفان» (Storm Shadow) را در اختیار نیروهای نظامی اوکراین قرار داده است؛ موشک‌هایی که بُردی بیش از ۲۵۰ کیلومتر دارد و به‌گفته بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا، «بهترین شانس» برای نیروهای اوکراینی به‌حساب می‌آید تا به‌واسطه این موشک‌ها بتوانند از خود در برابر «وحشی‌گری روس‌ها» دفاع کنند.

همزمان با انتشار این خبر در روز پنجشنبه، برخی منابع خبری، از جمله سی‌ان‌ان، تاکید کردند مقام‌های دولت بریتانیا از همتایان اوکراینی خود تضمین گرفته‌اند که موشک‌های کروز «سایه طوفان» را تنها به‌منظور مقابله با نیروهای روسیه در خاک اوکراین مورد استفاده قرار دهند و به‌منظور حمله به خاک روسیه از این موشک‌های کروزِ دوربرد استفاده نکنند.

با این‌وجود، مقام‌های کشورهای غربی و دولت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، بر سر حدود مرزهای قانونی روسیه توافق نظر حقوقی ندارند. به‌عنوان مثال دولت بریتانیا همچنان شبه‌جزیره کریمه را، که روسیه با برگزاری یک همه‌پرسی غیرشفاف در سال ۲۰۱۴ آن را به خاک خود الصاق کرد، بخشی از خاک اوکراین می‌داند و ضمیمه شدن آن به خاک فدراسیون روسیه را «غیرقانونی».

بیشتر از جهان