اورشلیم‌پست: تهران تجهیزات ساخت پهپادهایش را به بلاروس می‌برد

هدف از ساخت پهپادهای ایرانی در بلاروس، جلوگیری از مشکلات اجرایی نقل‌وانتقال پهپادها از تهران به مسکو عنوان شده است

بلاروس متحد اصلی روسیه در تهاجم نظامی این کشور به اوکراین به‌‌حساب می‌رود. مقام‌های دولتی بلاروس بارها اجازه‌ داده‌اند تا ارتش روسیه از خاک این کشور مناطق مختلف اوکراین، از جمله پایتخت اوکراین، را هدف قرار دهند.

حال گزارش‌هایی منتشر شده که نشان می‌دهد با همکاری و هماهنگی دستگاه‌های اطلاعی-نظامی روسیه، گروهی از کارشناسان نظامی وابسته به حکومت ایران قصد دارند تجهیزات ساخت پهپادهای انتحاری ساخت جمهوری اسلامی ایران را به بلاروس منتقل کنند.

هدف از این تصمیم، جلوگیری از مشکلات حمل‌ونقل از ایران به روسیه و انتقال راحت‌تر و سریع‌تر به داخل خاک این کشور عنوان شده است.

روزنامه اورشلیم‌‌پست با انتشار گزارشی در روز چهارشنبه، ۱۰ ماه مه (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲)، به‌نقل از داده‌های مرکز مقاومت ملی اوکراین نوشت اخیرا گروهی از مهندسان ایرانی به‌منظور بررسی امکان ساخت پهپادهای انتحاری «شاهد»، در برخی از کارخانه‌های محلی بلاروس به این کشور سفر کرده‌اند.

به‌گفته مسئولان مرکز مقاومت ملی اوکراین، کارخانه‌ای در شهر گومل، در جنوب شرقی بلاروس در نزدیکی مرزهای روسیه، از جمله مراکزی است که کارشناسان نظامی حکومت ایران برای ساخت پهپاد‌های انتحاری آن را بررسی کرده‌اند. بر اساس گزارش‌ها، این سفر را دستگاه‌های اطلاعاتی روسیه سازمان‌دهی کرده‌اند.

به‌گفته منابع اوکراینی، تهران به‌منظور انتقال پهپادهای ساخت جمهوری اسلامی ایران به روسیه با برخی مشکلات اجرایی مواجه است و ساخت پهپادها در بلاروس و انتقال‌شان به روسیه آسان‌تر است و برخی از مشکلات اجرایی را برطرف می‌کند.

حضور مهندسان و کارشناسان نظامی وابسته به حکومت اسلامگرای ایران در بلاروس، خبر و گزارش جدیدی محسوب نمی‌شود. در ماه اکتبر سال گذشته میلادی، مرکز مقاومت ملی اوکراین اعلام کرد شماری از کارشناسان نظامی وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در منطقه گومل بلاروس، مجموعه‌ای از دوره‌های آموزشی را برای سربازان و نیروهای روسی برای استفاده از پهپادهای ساخت ایران برگزار کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌گفته مقام‌های نظامی اوکراین، نیروهای روسیه دست‌کم از سه مدل پهپاد «شاهد-۱۳۶»، «شاهد-۱۳۱» و پهپادهای چند‌منظوره «مهاجر-۶» علیه نیروها، زیرساخت‌های انرژی و مراکز غیرنظامی اوکراین استفاده می‌کنند.

روزنامه اورشلیم‌پست در بخش دیگری از گزارش روز چهارشنبه‌ خود نوشت نیروهای وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، علاوه بر بلاروس،  دوره آموزش نظامی بیشتری هم در منطقه اشغال‌شده کریمه برای نیروهای روسی برگزار کرده‌اند. در همان اکتبر سال گذشته میلادی، مقام‌های اوکراینی از کشته شدن ۱۰ تن از مستشاران نظامی وابسته به سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی در کریمه خبر دادند.

مقام‌های نظامی و دولتی جمهوری اسلامی ایران به‌طور معمول درباره این گزارش‌ها سکوت می‌کنند.

در تابستان سال گذشته، حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، در تماس با همتای اوکراینی خود همکاری‌های پهپادی با روسیه را منکر شد و گزارش‌هایی از این دست را «واهی و بی‌اساس» خواند.

با این حال، چند ماه بعد، در آبان‌ماه ۱۴۰۱، امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با خبرنگاران داخلی تایید کرد «تعداد محدودی» پهپاد در اختیار روسیه قرار گرفته است، اما این پهپادها ماه‌ها قبل از آغاز جنگ اوکراین در اختیار نیروهای نظامی روسیه قرار گرفته بود و ارتباطی با درگیری‌های کنونی در اوکراین ندارد.

در برابر مقام‌های نظامی و دولتی اوکراین، سازمان پیمان نظامی ناتو و ایالات متحده بارها حکومت ایران را متهم کرده‌اند که با ساخت و انتقال پهپادهای نظامی به روسیه، در جنگ و تجاوز نظامی این کشور به اوکراین مشارکت داشته‌اند.

بیشتر از جهان