بریتانیا از ارسال موشک‌های دوربرد «سایه طوفان» به اوکراین خبر داد

به‌گفته وزیر دفاع بریتانیا، تصمیم لندن مبنی بر ارسال این موشک‌ها به کی‌یف پس از پافشاری نیروهای نظامی روسیه در بمباران زیرساخت‌های غیرنظامی اوکراین اتخاذ شد

موشک‌های دوربرد «سایه طوفان» در افتتاحیه نمایشگاه هوایی پنج روزه دبی - RABIH MOGHRABI / AFP

به‌گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، دولت بریتانیا موشک‌های دوربرد «سایه طوفان» (Storm Shadow) را در اختیار نیروهای نظامی اوکراین قرار داد؛ موشک‌هایی که بُردی بیش از ۲۵۰ کیلومتر دارد و به‌گفته بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا، «بهترین شانس» برای نیروهای اوکراینی به‌حساب می‌آید تا به‌واسطه این موشک‌ها بتوانند از خود در برابر «وحشی‌گری روس‌ها» دفاع کنند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز با انتشار گزارشی در این زمینه از قول برخی مقام‌های ارشد کشورهای غربی نوشت دولت بریتانیا این نوع از موشک‌های کروز را به اوکراینی‌ها تحویل داده و معامله نهایی در روز پنجشنبه، ۱۱ مه ۲۰۲۳، انجام شده است.

موشک‌هایِ کروزِ موسوم به «استورم شَدو»، یا «سایهٔ طوفان»، در دسته موشک‌های رادارگریز قرار دارد و تولید مشترک بریتانیا و فرانسه است. دسترسی نیروهای نظامی اوکراین به این موشک‌ها این قابلیت را به آنها می‌دهد تا مواضعی را در عمق مناطق شرقی اوکراین، که در حال حاضر روسیه کنترل‌شان را در اختیار دارد، هدف بگیرند.

با این‌حال منابع خبری، از جمله سی‌ان‌ان، ضمن انتشار این خبر تاکید کردند مقام‌های دولت بریتانیا از همتایان اوکراینی خود تضمین گرفته‌اند که موشک‌های کروز «سایه طوفان» را تنها برای مقابله با نیروهای روسیه در خاک اوکراین مورد استفاده قرار دهند و به‌منظور حمله به خاک روسیه از این موشک‌های کروزِ دوربرد استفاده نکنند.

با این‌وجود، مقام‌های کشورهای غربی و دولت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، بر سر حدود مرزهای قانونی روسیه توافق نظر حقوقی ندارند. به‌عنوان مثال دولت بریتانیا همچنان شبه‌جزیره کریمه را، که روسیه با برگزاری یک همه‌پرسی غیرشفاف در سال ۲۰۱۴ آن را به خاک خود الحاق کرد، بخشی از خاک اوکراین می‌داند و ضمیمه شدن آن به خاک فدراسیون روسیه را «غیرقانونی».

به همین علت همچنان مشخص نیست اگر نیروهای نظامی اوکراین تصمیم بگیرند از موشک‌های دوربرد «سایه طوفان» به‌منظور حمله به اهداف روسیه در شبه جزیره کریمه استفاده کنند، آیا این اقدام خلاف توافق اخیر بریتانیا و اوکراین بر سر نحوه استفاده از این موشک‌های دوربرد خواهد بود یا خیر؟

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تصمیم دولت بریتانیا به‌منظور ارسال موشک‌های «سایه طوفان» به کی‌یف، پس از درخواست‌های مکرر ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، از متحدان غربی خود مبنی بر ارسال تسلیحات نظامی پیشرفته‌تر به اوکراین صورت گرفت.

به‌گزارش بی‌بی‌سی، وزیر دفاع بریتانیا، که روز پنجشنبه در مجلس عوام این کشور سخن می‌گفت، خطاب به نمایندگان حاضر گفت یکی از دلایل دولت متبوعش برای ارسال موشک‌های دوربرد «سایه طوفان» به اوکراین، پافشاری نیروهای نظامی روسیه در هدف قرار دادن زیرساخت‌های غیرنظامی اوکراین بود؛ تصمیمی که او پیش‌تر نسبت به اتخاذ آن از جانب دولت بریتانیا هشدار داده بود و با نوشتن نامه‌ای خطاب به همتای روس خود در ماه دسامبر سال گذشته میلادی تاکید کرد حمله‌های بیشتر روسیه به شهروندان و زیرساخت‌های غیرنظامی اوکراین باعث می‌شود تا لندن تسلیحات نظامی بیشتر و پیشرفته‌تری را به کی‌یف ارسال کند.

قریب به دو ماه پس از نامه والاس به وزیر دفاع روسیه، ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، نیز گفت آمادگی دارد تا برخی موشک‌های دوربرد بریتانیا را در اختیار اوکراینی‌ها قرار دهد و مقدمات این کار، از جمله شرایط مربوط به معامله این موشک‌ها، صورت گرفته است.

از طرف دیگر، پس از انتشار خبر مربوط به موشک‌های دوربرد «سایه طوفان» به اوکراین، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، نیز به این موضوع واکنش نشان داد و گفت اگر نیروهای نظامی اوکراین از موشک‌های «سایه طوفان» علیه مواضع روسیه استفاده کنند، مسکو نیز به این اقدام واکنش «نظامی» نشان خواهد داد.

به‌گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، یک مقامِ ارشد ارتش ایالات متحده آمریکا نیز نسبت به تصمیم روز پنجشنبه دولت بریتانیا مبنی بر ارسال موشک‌های دوربرد «سایه طوفان» به اوکراین، واکنش نشان داد و در ارتباط با این موضوع گفت دسترسی کی‌یف به این موشک‌ها «بازی» را تغییر می‌دهد و دولت زلنسکی به قابلیتی دست می‌یابد که از ابتدای جنگ تاکنون انتظار آن را می‌کشید.

تا پیش از دسترسی اوکراینی‌ها به موشک‌های دوربرد «سایه طوفان»، حداکثر بُرد سلاح‌هایی که کی‌یف در اختیار داشت ۸۰ کیلومتر بود که به موشک‌های «هیمارس» (HIMARS)، ساخت ایالات متحده آمریکا، تعلق داشت.

بیشتر از جهان