پخش اعتراف اجباری متهمان خانه اصفهان

آن‌ها پیش از این، در فایل‌هایی صوتی اعلام کرده بودند تحت شکنجه مجبور به اعتراف اجباری شدند

اطلاعات سپاه ویدیویی از «اعترافات اجباری» سه محکوم به اعدام پرونده «خانه اصفهان» را منتشر کرد. ‌ستاد خبری سازمان اطلاعات سپاه در ویدیویی که از طرف رسانه‌های نزدیک به حاکمیت و صداوسیمای جمهوری اسلامی منتشر شد، بخش‌هایی از «اعترافات اجباری» سه متهم پرونده «خانه اصفهان» را با عنوان «اعترافات متهمان حادثه تروریستی» منتشر کرده است.

در ویدیوی منتشرشده متهمان این پرونده اتهام‌های وارده را قبول کردند. یکی از متهمان در این اعتراف اجباری اعلام می‌کند که راضی نیست برایش هشتگ اعدام نکنید راه بیندازند. یکی دیگر از این افراد نیز با حمایت از فیلترینگ اینستاگرام، این رسانه اجتماعی را مقصر این حوادث عنوان کرده و می‌گوید که حالا می‌داند که چرا می‌گویند اینستاگرام باید فیلتر شود.

پخش این اعتراف‌ها هم‌زمان با افزایش اعدام‌ها و تایید حکم اعدام این سه زندانی در دیوان عالی کشور صورت گرفت. روز چهارشنبه شعبه ۹ دیوان عالی کشور با رد فرجام‌خواهی مجید کاظمی، سعید یعقوبی و صالح میرهاشمی، حکم اعدام این سه معترض بازداشت‌شده در پرونده محله «خانه اصفهان» را تایید کرد. این در حالی‌ است که پیش‌تر این سه نفر از شکنجه خود برای اخذ اعتراف اجباری خبر داده بودند.

سازمان عفو بین‌الملل نیز در گزارشی با ابراز نگرانی از وضعیت «مجید کاظمی، صالح میرهاشمی و سعید یعقوبی»، متهمان محکوم به اعدام در پرونده خانه اصفهان، خطاب به علی خامنه‌ای نوشت باید فورا هرگونه برنامه‌ریزی برای اعدام آن‌ها لغو شود.

به گزارش کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان، در این پرونده از متهمان تحت فشار شکنجه و بازجویی، علیه خود و سایر هم پرونده‌ای‌هایشان اعتراف‌های متعددی گرفته شده است، اما سناریو این اعتراف‌ها چندان با هم هماهنگ نیست. مثلا در مورد ادعای تیراندازی مجید کاظمی با کلاشنیکف، چند روایت وجود دارد. در حالی که او با وجود فشار شکنجه همچنان بر روایت خود مبنی بر شلیک تیر هوایی اصرار دارد، ادعای به رگبار بستن ماموران در حالی که سوار موتور بوده و متواری شده است، ادعای اینکه او کلاش را به کاپوت یک ماشین تکیه داده است و شلیک کرده و ادعای شلیک در حال راه رفتن هم مطرح شده است که موجب می‌شود اساسا صحت این روایت‌ها مورد تردید قرار گیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مجید کاظمی دی ماه سال گذشته در فایلی صوتی از زندان، همه اتهام‌ها را رد کرد و گفت که این حکم بر اساس «اخذ اعترافات اجباری، زیر شکنجه شدید» صادر شده است. او در تماس تلفنی که از زندان داشته است در توصیف آنچه بر او گذشت، می‌گوید: «من هیچ‌کاره بودم، این‌ها که مرا گرفتند من زیر شکنجه بودم. من نه اسلحه‌ای داشتم، نه چیزی داشتم، من چیزی نداشتم. هی مرا زدند و گفتند این اسلحه مال تو است، گفتیم آره این اسلحه مال ما است، زدند گفتند باید بیای بازسازی صحنه جرم، گفتم می‌آیم، دوباره زدند و گفتند که باید این را در دادگاه بگویی، گفتم باشد.»

مجید کاظمی گفت که از زمان بازداشت تاکنون «همه‌اش زیر شکنجه بوده‌ام، من نه اسلحه‌ای داشتم، نه کاری کردم، همه‌اش را زیر شکنجه گفتم آره».

فایل صوتی دیگری از صالح میرهاشمی، دیگر متهم این پرونده نیز منتشر شده است که در آن، او تمامی اتهام‌های وارده را رد و اعلام می‌کند که اعتراف‌هایش تحت شکنجه بوده و هیچ اسلحه‌ای نداشته است.

برخی حاضران در صحنه ماجرای خانه اصفهان اعلام کرده‌اند که کشته شدن ماموران امنیتی به‌دلیل ناهماهنگی بسیج و نیروهای پلیس بوده است. یک شاهد عینی در گفت‌وگو با کمیته پیگیری بازداشت‌شدگان اعتراض‌ها ‎اعلام کرده بود: «آن شب من و چند نفر از دوستان در منطقه خانه اصفهان به جمع معترضان پیوستیم و در حال شعار دادن بودیم، عده‌ای از نیروهای بسیجی لباس شخصی موتورسوار از یک خیابان فرعی به‌قصد محاصره معترضان به مردم نزدیک شدند، با دادوفریاد کردن، معترضان اطراف را از حضور این دسته از لباس شخصی‌ها آگاه کردیم و من و جمع دیگری به کنار خیابان و کوچه‌های اطراف پناه بردیم. از کنار خیابان دیدم که این دسته از موتوری‌های بسیجی شروع کردند به سمت مردم تیراندازی کردن بدون اینکه متوجه باشند درست در روبروی آن‌ها در سمت دیگر معترضان، گروهی از نیروهای امنیتی مستقر‌ند. من ندیدم کسی تیر بخورد، ولی همان موقع به دوستم که در کنارم بود گفتم این‌ها دارند به سمت نیروهای خودشان شلیک می‌کنند و معلوم است هماهنگی بینشان نیست. شب که به خانه برگشتم خبر کشته شدن چند نیروی سرکوب را در اخبار شنیدم و به یاد صحنه تیراندازی نیروهای سرکوب به سمت هم افتادم. همان موقع به دوستم زنگ زدم و اون هم فکر من را تایید کرد.»