حمله جهاد اسلامی به اسرائیل با موشک‌های ایرانی؛ یک اسرائیلی کشته شد 

شبکه خبری آی‌۲۴ نوشته که موشک «براق ۸۵» سامانه نسبتا جدیدی که جهاد اسلامی استفاده می‌کند، ساخت ایران است

رسانه‌های اسرائیلی گفتند که حمله راکتی شبه‌نظامیان فلسطینی به شهر روخووت، یک کشته و بیش از پنج مجروح برجای گذاشت. 

به نوشته اورشلیم‌پست، باران موشک‌هایی که پس از ساعت شش عصر پنجشنبه از نوار غزه به سوی اسرائیل پرتاب شد، یک ساختمان مسکونی در روخووت را هدف قرار داد. 

رسانه‌های خبری گفته‌اند موشکی که جهاد اسلامی در حمله به روخووت استفاده کرد و یک شهروند اسرائیلی را کشت، ساخت ایران بود. 

شبکه خبری آی‌۲۴ نوشته که موشک «براق ۸۵» سامانه نسبتا جدیدی است که جهاد اسلامی استفاده می‌کند. این شبکه خبری به نقل از منبعی در نوار غزه نوشت که این راکت، ساخت ایران بود.

او همچنین گفت موشکی که سامانه دفاع موشکی اسرائیل در روز قبل رهگیری کرده بود نیز مشابه موشک ایرانی براق ۸۵ بود، عددی که به برد ۸۵ کیلومتری آن اشاره دارد.

اسرائیل همواره ایران را به‌عنوان حامی و پشتیبان حملات جهاد اسلامی معرفی کرده است. 

روز پنجشنبه ۱۱ مه، در حمله هوایی اسرائیل به شهر خان‌یونس در نوار غزه، یک فرمانده سرايا القدس، شاخه نظامی جهاد اسلامی، به نام علی غالی و دو عضو دیگر این گروه کشته شدند.  

جهاد اسلامی در بیانیه‌ای کشته شدن سه عضو ارشد خود را تایید کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش روزنامه تایمز اسرائیل، غالی و دو عضو دیگر جهاد اسلامی هنگام حمله هوایی به خان‌یونس در یک خانه امن پنهان شده بودند. در بیانیه ارتش اسرائیل آمده است که غالی یک شخصیت محوری در سازمان جهاد اسلامی محسوب می‌شد و مسئول هدایت و شلیک موشک به خاک اسرائیل ازجمله حملات رگباری اخیر در عملیات «سپر و تیر» بود.  

شبکه خبری آی۲۴ در حالی استفاده جهاد اسلامی از موشک ایرانی در حمله به اسرائیل را اعلام کرده است که العالم، شبکه خبری ایرانی به زبان عربی، به نقل از خبرنگار خود در مناطق فلسطینی نیز نوشته بود که پاسخ شبه‌نظامیان فلسطینی به کشتن علی غالی، فرمانده یگان موشکی جهاد اسلامی، هنوز آغاز نشده است و تصریح کرده بود که «برای اولین بار از موشک‌های دوربرد براق ۸۵ در ساعت‌های آتی علیه اسرائیل استفاده خواهد شد.»  

 تبادل آتش میان اسرائیل و شبه‌نظامیان فلسطینی در نوار غزه در حالی ادامه دارد که یک دیپلمات اسرائیلی وعده داده است که حمله موشکی به روخووت بی‌پاسخ نخواهد ماند. 

بنیامین نتانیاهو و یوآو گالانت، نخست‌وزیر و وزیر دفاع اسرائیل، گفتند که در جلسه‌ای ویژه این حمله را بررسی می‌کنند. 

یک منبع دیپلماتیک گفت که مذاکرات آتش‌بس در سطحی پایین در جریان است و امید چندانی به برقراری آن نیست. در درگیری‌های سه روزه اخیر میان اسرائیل و غزه، تاکنون ۲۵ نفر کشته شده‌اند.  

جهاد اسلامی گفت که غالی یکی از فرماندهان گروه پرتاب موشک این سازمان و یکی از اعضای هیئت تصمیم‌گیری گروه مسلح آن بود. این گروه گفته است که تنها در صورتی با آتش‌بس موافقت می‌کند که اسرائیل با توقف کشتار هدفمند علیه اعضای آن موافقت کند.

ارتش اسرائیل می‌گوید که در حملات خود به حدود ۱۵۰ هدف، شبه‌نظامیان فلسطینی را با حملات دقیق هدف قرار داده است. شماری از قربانیان حملات هوایی اسرائیل به نوار غزه، زنان و کودکان بوده‌اند.

تلاش‌های مصر برای میانجی‌گری در آتش‌بس در روز پنجشنبه همچنان ادامه داشت و محمد الهندی، از اعضای ارشد دفتر سیاسی جهاد اسلامی، برای گفت‌وگو در این خصوص وارد قاهره شد. مقامات اسرائیلی از اظهارنظر خودداری کرده‌اند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز چهارشنبه گفت که اسرائیل ضربه سختی به شبه‌نظامیان فلسطینی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران وارد کرده است و تاکید کرد که این ضربه «هنوز تمام نشده است.»

پیش‌تر در روز سه‌شنبه در حملات هوایی اولیه اسرائیل به نوار غزه، سه تن از فرماندهان جهاد اسلامی کشته شدند.

این حملات باعث شد که جهاد اسلامی روز چهارشنبه موج موشک‌های خود را روانه اسرائیل کند و آژیر خطر در سرتاسر جنوب و مرکز اسرائیل به صدا درآمد. بنا به گزارش‌ها، سامانه دفاع هوایی اسرائیل موسوم به  گنبد آهنین، بسیاری از موشک‌ها را رهگیری کرد، اما برخی راکت‌ها به ساختمان‌هایی که خالی بودند برخورد کردند. 

ارتش اسرائیل گفت که بیش از ۵۰۰ موشک در روز چهارشنبه به اسرائیل پرتاب شد. 

اسرائیل می‌گوید تلاش می‌کند تا وارد درگیری با حماس، گروه‌ شبه‌نظامی بزرگ‌تر و قدرتمندتر تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران که بر غزه تسلط دارد، نشود و جنگ را به رویارویی با جهاد اسلامی محدود کند.

بیشتر از جهان