گسترش روابط پاریس و ابوظبی

محور گفت‌وگوهای شیخ محمد بن زاید آل نهیان و امانوئل مکرون، تامین انرژی و مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی است

شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رئيس دولت امارات و امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه-STEFANO RELLANDINI / AFP

شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رئيس دولت امارات متحده عربی، روز پنجشنبه در پاریس با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

خبرگزاری رسمی امارات متحده عربی، روز پنجشنبه ۱۱ مه (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲)‌، محور این گفت‌وگوها را «گسترش همکاری راهبردی دیرینه میان امارات و فرانسه و تقویت همکاری‌های دوجانبه در بخش‌های مختلف» عنوان کرد.

شیخ محمد بن زاید آل نهیان و امانوئل مکرون، آخرین بار در ژوئیه سال پیش در جریان امضای چند توافق‌نامه دوجانبه و درازمدت در حوزه‌های متفاوت آموزشی، انرژی، مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی و پروژه‌های مرتبط با هوا-فضا، دیدار و گفت‌وگو داشتند.

این نخستین سفر رئيس جدید دولت امارات متحده عربی به خارج از کشور، پس از درگذشت شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان، رئیس‌ پیشین دولت امارات در اردیبهشت‌ ۱۴۰۱، محسوب می‌شود.

مکرون سال پیش ‌هنگام استقبال رسمی از شیخ محمد بن زاید آل نهیان در کاخ الیزه، گفت: «خوشحالم که فرانسه را به‌عنوان اولین سفر رسمی دولتی بعد از انتخاب شدن به‌عنوان رئیس دولت امارات متحده عربی انتخاب کرده‌اید. من از علاقه شما قدردانی می‌کنم و به اهمیت آن واقفم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مکرون نیز آخرین بار برای شرکت در مراسم‌های ادای احترام به  شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان، به امارات سفر کرد.

امارات متحده عربی و فرانسه روابط سیاسی، دیپلماتیک و تجاری گسترده و پرسابقه‌ای دارند. امارات یکی از متحدان منطقه‌ای فرانسه در خاورمیانه به‌ شمار می‌رود و ظرف سال‌های گذشته هم همکاری‌های مختلفی را در حوزه‌های مرتبط با انرژی و فناوری آغاز کرده‌اند.

کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل قرار است امسال با میزبانی امارات متحده عربی برگزار شود. سلطان الجابر، رئیس منتخب بیست‌وهشتمین کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل، مارس گذشته در پاریس، با رئيس‌جمهوری فرانسه دیدار داشت و با او درباره سیاست‌های درازمدت آب‌وهوایی گفت‌وگو کرد.

یک ماه قبل از آن‌ هم کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه، با شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه دولت امارات متحده عربی، دیدار و گفت‌وگو کرد.

بیشتر از جهان