امضای قرارداد جامع راهبردی انرژی میان فرانسه و امارات متحده عربی

شیخ محمد بن زاید آل نهيان به امانوئل مکرون گفت که ابوظبی از امنیت انرژی در فرانسه و جهان حمایت می‌کند

امانوئل مکرون و بانوی اول فرانسه در کاخ الیزه از شیخ محمد بن زاید استقبال کردند-Giuseppe CACACE / AFP

فرانسه و امارات متحده عربی، روز دوشنبه ۲۷ تیر، و در جریان سفر شاهزاده محمد بن زاید، رییس دولت امارات به پاریس، قراردادی راهبردی برای همکاری در بخش انرژی امضا کردند.

دولت فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد که هدف از این مشارکت شناسایی پروژه‌های مشترک سرمایه‌گذاری در فرانسه، امارات متحده عربی، و جاهای دیگر در بخش‌های انرژی هیدروژنی، تجدیدپذیر و هسته‌ای است.

این بیانیه می‌گوید: «در وضعیت متغیر حاکم بر بخش انرژی، این توافق راه را برای ایجاد یک چارچوب مستحکم همکاری در طولانی‌مدت هموار می‌کند، و مسیری برای قراردادهای صنعتی جدید ایجاد می‌کند.»

شیخ محمد بن زاید آل نهيان، رییس دولت امارات متحده عربی، قبل از امضای قرارداد همکاری در بخش انرژی با رییس‌جمهوری فرانسه، به امانوئل مکرون گفت که ابوظبی از امنیت انرژی در فرانسه و جهان حمایت می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رییس‌جمهوری فرانسه و بانوی اول این کشور، بریجیت مکرون، در کاخ الیزه از شیخ محمد بن زاید استقبال کردند. پیش از آن رییس دولت امارات متحده عربی از سنای فرانسه و همچنین موزه ملی ارتش در پاریس بازدید کرد و در آنجا مورد استقبال وزیر دفاع فرانسه قرار گرفت.

شیخ محمد بن زاید و امانوئل مکرون در یک ناهار کاری ملاقات کردند و بعد در کاخ ورسای در یک مراسم رسمی شام با حضور حدود صد مهمان شرکت کردند.

به گفته خبرگزاری رسمی امارات، دو رهبر درباره «فرصت‌های آینده‌نگرانه برای همکاری در بخش توسعه در حوزه‌های مختلف در منطقه خاورمیانه و جهان» مذاکره کردند.

این خبرگزاری به نقل از رییس دولت امارات گفت «منابع انرژی زمینه‌ای مهم برای همکاری میان دو کشور است و امارات متحده مایل به حمایت از تامین امنیت انرژی در جهان و کشور دوست فرانسه است.»

سفر رییس دولت امارات متحده عربی به فرانسه تا روز سه‌شنبه ادامه خواهد یافت و پیش‌بینی می‌شود که تفاهم‌نامه‌هایی در زمینه‌های دیگری چون تصفیه زباله و حمل‌ونقل امضا کنند. 

فرانسه قصد دارد در مواجهه با افزایش قیمت کالاها و تورم جهانی که پس از حمله روسیه به اوکراین شدت یافته است، منابع هیدروکربنی خود را متنوع سازد.

العربیه به نقل از یک مشاور رییس‌جمهوری فرانسه نوشته است که یکی از مهمترین بخش‌های سفر شیخ محمد بن زاید به فرانسه، ارائه تضمین دولت امارات درباره میزان ارائه سوخت (دیزل) به فرانسه است.

توافق «مشارکت راهبردی جامع انرژی» میان فرانسه و امارات متحده عربی، دربرگیرنده بخش‌های انرژی، انرژی تجدیدپذیر، انرژی هیدروژنی، و سایر انرژی‌ها می‌شود و همکاری دو طرف در بخش اکتشاف گاز، بویژه از طریق شرکت فرانسوی توتال را تقویت می‌کند.»

کشور نفت‌خیز امارات متحده عربی در حاشیه خلیج فارس، معتقد است که پس از جنگ اوکراین اروپا متوجه شده است که تغییر مسیر به سوی منابع جایگزین انرژی بهترین راه نیست و اتخاذ رویکرد متوازن با مشارکت امارات، گزینه عقلانی است.

سفر شیخ محمد بن زاید آل نهیان به پاریس درست پس از اولین سفر جو بایدن به خاورمیانه و عربستان سعودی انجام می‌شود، آن هم در زمانی که تهاجم روسیه به اوکراین دسترسی به منابع انرژی را محدود کرده است و قدرت‌های غربی همچنان از همکاری عربستان سعودی و امارات متحده عربی برای افزایش تولید نفت به منظور کاهش قیمت‌ انرژی ناامیدند.

جو بایدن در حاشیه نشست جده، از همتای اماراتی خود برای سفر به آمریکا در سال جاری میلادی دعوت کرده بود.