تقابل با استاد؛ چالش بزرگ ژابی آلونسو در نیمه‌نهایی لیگ اروپا

مربی جوان اسپانیایی که در بایر لورکوزن نتایج خوبی گرفته است، در نیمه‌نهایی لیگ اروپا، با رم مورینیو روبرو می‌شود

مهم‌ترین نکته این بازی روبرو شدن ژابی آلونسو، مربی جوان لورکوزن، با سرمربی سابقش، ژوزه مورینیو، است - AFP

جدال پنجشنبه شب رم و بایر لورکوزن در نیمه‌نهایی لیگ اروپا دست‌کمی از نیمه‌نهایی‌های جذاب این هفته لیگ قهرمانان اروپا ندارد. مهم‌ترین نکته این بازی روبرو شدن ژابی آلونسو، مربی جوان لورکوزن، با سرمربی سابقش، ژوزه مورینیو، است.

آلونسو بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ در رئال مادرید ۱۵۱ بار زیرنظر این مربی پرتغالی بازی کرد و جام‌های پرشماری به دست آورد. مورینیو در یکی از مصاحبه‌های اخیرش در پاسخ به این سوال که کدام‌یک از بازیکنان سابقش مربی بزرگی خواهند شد، از سرمربی فعلی بایر لورکوزن نام برد: «من می‌گویم ژابی آلونسو. او با پدری بزرگ شد که خودش بازیکن و مربی بود. او بعدا به یک بازیکن سطح بالا تبدیل شد و قدرت جای‌گیری و دانش فوتبالش خیلی بالا بود. او در بایرن زیر نظر گواردیولا، در رئال زیرنظر من و آنچلوتی و در لیورپول زیر نظر بنیتس بازی کرد. اگر همه این‌ها را کنار هم بگذارید، می‌بینید ژابی آلونسو برای تبدیل شدن به یک مربی خیلی خوب، شرایط خیلی خوبی دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سردار آزمون، مهاجم ایرانی بایر لورکوزن، هم درباره این مربی به ایسنا گفت: «انسان بسیار خوب و باانگیزه‌ای است. می‌دانید که او در اول راه مربیگری و دوره حرفه‌ای خود است. او تیمی به بزرگی بایر لورکوزن را از بحران خارج کرد و ما بین شش تیم اول بوندس لیگا قرار داریم. حضور او خیلی تاثیرگذار بود. به نظرم او در آینده از بهترین مربیان دنیا خواهد بود.»

آلونسو سال ۲۰۱۷ از فوتبال بازنشسته شد و بلافاصله مربیگری در رده‌های پایه رئال مادرید را شروع کرد. او بعدا به زادگاهش بازگشت و هدایت تیم ذخیره‌های رئال سوسیه‌داد را پذیرفت. او در ماه اکتبر سرمربی لورکوزن شد و تیمش را از منطقه سقوط به رده‌های بالای جدول بوندس‌لیگا رساند. از زمان شروع کار آلونسو فقط تیم‌های بایرن مونیخ (۴۷) و دورتموند (۴۶) توانسته‌اند بیشتر از لورکوزن (۴۳) در بوندس‌لیگا امتیاز بگیرند.

بایر لورکوزن بعد از حذف از لیگ قهرمانان، موفق شد با شکست موناکو، فرنس‌واروش و یونیون سن‌ژیلواز به نیمه‌نهایی لیگ اروپا برسد. این بزرگ‌ترین مسابقه اروپایی بایر لورکوزن بعد از فینال لیگ قهرمانان سال ۲۰۰۲ است که این تیم مغلوب رئال مادرید شد. لورکوزن در آن سال فرصت قهرمانی در سه جام را از دست داد تا رسانه‌های آلمانی به این تیم لقب «نورکوزن» (Neverkusen) بدهند؛ کنایه به تیمی که «هرگز» قهرمان بوندس‌لیگا نشده است و نمی‌تواند فاتح جام‌های بزرگ شود. اگر آلونسو بتواند لیگ اروپا را ببرد، موقعیتش به عنوان یک مربی تازه‌کار و مستعد را به‌شدت ارتقا می‌دهد؛ هرچند همین حالا هم یکی از گزینه‌های جدی هدایت تاتنهام در فصل آینده است.

لورکوزن در ۹ بازی اخیر خارج از خانه‌ بدون شکست بوده و آلونسو امیدوار است که این روند در رم هم ادامه پیدا کند. او درباره این بازی حساس گفت: «حضور در نیمه‌نهایی یک جام اروپایی به‌ندرت در تاریخ باشگاه اتفاق افتاده است. ما باید از این فرصت به بهترین شکل استفاده کنیم.»

مورینیو در نشست خبری درباره حریف آلمانی گفت: «آن‌ها یکی از بهترین تیم‌های اروپا در ضدحمله‌اند. آن‌ها دفاع می‌کنند و منتظر از دست رفتن توپ حریف می‌مانند و بعد از آن، متوقف کردنشان کار سختی است. آن‌ها بازیکنان خیلی سریعی دارند.»

دیگر بازی پنجشنبه شب نیمه‌نهایی لیگ اروپا بین یوونتوس و سویا برگزار می‌شود.

بیشتر از فوتبال