جشن «روز پیروزی» یا نمایش تقابل؛ نگرانی از ادامه جنگ اوکراین

همزمان با سخنرانی پوتین در میان حامیان و متحدان اصلی خود در میدان سرخ مسکو، رئیس کمیسیون اروپا با زلنسکی دیدار کرد

رهبران بلاروس، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان در مراسم حاضر بودند- Gavriil GRIGOROV / AFP

مراسم سالانه جشن «روز پیروزی» در میدان سرخ مسکو و سخنرانی ۱۰ دقیقه‌ای ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در این مراسم به روشنی شکاف و تقابل کنونی میان روسیه و قدرت‌های غربی را نشان داد.

در حالی‌که هیچ‌یک از رهبران و مقام‌های ارشد دولت‌های غربی در مراسم سالانه موسوم به «روز پیروزی» و قدرت‌نمایی ارتش روسیه حضور نداشتند، پوتین در حضور حامیان و برخی از مهم‌ترین متحدانش از جمله الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس، کشورهای غربی را متهم کرد که یک جنگ واقعی را علیه «سرزمین مادری» آن‌ها آغاز کرده‌اند.

در مراسم هفتادوهشتمین سالگرد پایان جنگ جهانی دوم در میدان سرخ مسکو، علاوه بر رئيس‌جموری بلاروس که متحد اصلی و منطقه‌ای پوتین به‌حساب می‌‌آید، نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان، و روسای جمهور و نمایندگانی از قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان حضور داشتند.

در همین حال و هم‌زمان با سخنرانی پوتین در میان حامیان و متحدان اصلی خود در مسکو، اورسولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا، بار دیگر برای ابراز همبستگی با اوکراین وارد کی‌یف شد و با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیس کمیسیون اروپا در پیامی در رسانه اجتماعی توییتر نوشت: «حضور من در کی‌يف در نهم ماه مه نمادین است. او در عین حال اضافه کرد حضورش گویای این واقعیت مهم است که کشورهای اروپایی همچنان متحد در کنار اوکراین ایستاده‌اند.»

فون درلاین روز سه‌شنبه در کی‌یف گفت: «اوکراین در خط مقدم دفاع از همه آن چیزهایی است که ما اروپایی‌ها دوست داریم: آزادی، دموکراسی، آزادی اندیشه و بیان». او کی‌یف را «قلب تپنده» ارزش‌های امروز اروپایی معرفی کرد.

فون در لاین در بخش دیگری از صحبت‌های روز سه‌شنبه‌اش در کی‌یف ضمن اشاره به مجموعه دیگری از تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه گفت اروپا هرچه در توان دارد برای از بین بردن «ماشین جنگی پوتین» به‌کار می‌گیرد.

مراسم «روز پیروزی» با یک رژه نظامی بزرگ و حضور نیروهای مختلف ارتش روسیه همراه بود. در این مراسم، آخرین تجهیزات و تسلیحات ساخت روسیه، ازجمله سامانه دفاع هوایی اس-۴۰۰، نیز به نمایش گذاشته شد.

به‌گفته رسانه‌های دولتی روسیه، بیش از ۵۰۰ تن از سربازان روسی که در اوکراین می‌جنگند در این رژه نظامی در مسکو حضور داشتند.

پوتین در سخنرانی خود در میدان سرخ مسکو، با اشاره به رخدادهای جنگ جهانی دوم و شکست آلمان نازی در پایان جنگ گفت: «تمدن ما بار دیگر به یک نقطه عطف رسیده است.» او تهدید کرد که «جنگ واقعی» تازه شروع شده است.

رئیس‌جمهوری روسیه در حالی کشورهای غربی را به آغاز درگیری با روسیه متهم کرد که تنها چند ساعت قبل از آن، مناطق مختلف اوکراین، هدف رگباری از موشک‌های کروز ارتش روسیه قرار گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌گفته مقام‌های نظامی اوکراین، پدافند دفاع هوایی این کشور، روز سه‌شنبه ۲۳ موشک از مجموع ۲۵ موشکی شلیک‌شده ارتش روسیه را در آسمان اوکراین رهگیری و سرنگون کرد.

نهم ماه مه، سالگرد پیروزی ارتش سرخ اتحاد جماهیر شوروی بر نیروی‌های آلمان نازی در پایان جنگ دوم جهانی است. این روز در سراسر روسیه جشن گرفته می‌شود و هر ساله هم مراسم‌ نمادین و باشکوهی برای نشان دادن قدرت نظامی روسیه در مجاورت کاخ کرملین برگزار می‌شود.

از زمان شروع تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در فوریه سال ۲۰۲۲ مقام‌های نظامی و دولتی روسیه بارها گفته‌اند که عملیات نظامی در اوکراین برای ایستادگی در برابر تهاجم کشورهای غربی به سرزمین مادری روسیه لازم بوده است.

در برابر، مقام‌های اوکراین گفته‌اند که تنها قصد آن‌ها از ادامه جنگ و درگیری‌های نظامی، بیرون راندن نیروهای روسیه از سرزمینشان است و هیچ تهدید برای روسیه به‌حساب نمی‌آیند.

مقام‌های دولتی و نظامی اوکراین همچنین تلاش می‌کند تا پیروز ارتش سرخ اتحاد جماهیر شوروی بر نیروهای آلمان نازی در پایان جنگ جهانی دوم به ابزار تبلیغاتی دولت پوتین در جنگ تبدیل نشود. زلنسکی، روز دوشنبه در یک سخنرانی گفت: «اجازه نخواهیم داد پیروزی مشترک ائتلاف ملت‌های ضدهیتلر مصادره شود. اجازه نخواهیم داد این دروغ جا بیفتد که این پیروزی بدون مشارکت هیچ کشور یا ملتی به‌دست آمد.»

بیشتر از جهان