حملات هوایی گسترده روسیه به اوکراین در آستانه جشن روز پیروزی

مسکو فتح باخموت را گامی اساسی برای حمله به دیگر شهرهای اوکراین می‌داند

تصویری از سفر رئیس‌جمهوری روسیه به مناطق شرقی اوکراین ــ‌ AFP

ارتش روسیه موج گسترده‌ای از حملات هوایی به سراسر اوکراین از جمله کی‌یف را از سر گرفته و از چند منطقه پایتخت اوکراین وقوع انفجارهایی گزارش شده است. موشک‌های روسیه یک انبار موادغذایی در شهر اودسا در کرانه دریای سیاه را هم به آتش کشیده‌اند.

این حملات در حالی انجام می‌شوند که مسکو خود را برای جشن «روز پیروزی» آماده می‌کند؛ جشنی که هر سال به مناسبت پیروزی اتحاد جماهیر سوسیالیسی شوروی بر آلمان نازی در ۹ مه ۱۹۴۵، برگزار می‌شود و هم‌اکنون اهمیتش برای ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، دوچندان شده است. او که قصد دارد روح ارتش شوروی را در نیروهای تحت امرش بدمد، بارها با اشاره به شکست آلمان نازی از شوروی اعلام کرده که روسیه، اوکراینی را که در چنگال یک نازیسم جدید گرفتار آمده است، شکست می‌دهد.

در همین حال، به گزارش رویترز و به نقل از ژنرال ارشد ارتش اوکراین، پس از آنکه رهبر گروه واگنر اعلام کرد مواضعشان در باخموت را ترک نمی‌کنند، روسیه گلوله‌باران این شهر را شدت داد تا بتواند با تمام کردن کار اشغال این شهر تا روز سه‌شنبه (۹ مه)، فتح تمام بخش‌های آن را به روز پیروزی گره بزند.

یوگنی پریگوژین پیش‌تر گفته بود نیروهایش که در خط مقدم حملات به باخموت بوده‌اند، به دلیل کمبود مهمات متحمل خسارات «نابجا و توجیه‌ناپذیر» شده‌اند. او در ادامه تهدید کرد نیروهایش را از این شهر خارج خواهند شد.

نبرد در باخموت، شهری که زمانی محل سکونت ۷۰ هزار نفر بود، برای هر دو طرف اهمیتی نمادین دارد. ارتش اوکراین در بیش از ۱۰ ماه نبرد شدید با سربازان ارتش روسیه و نیروهای مزدور واگنر، همچنان بخش‌هایی از این شهر را در اختیار دارد و در تلاش است با چنگ و دندان از این شهر دفاع کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کی‌یف پیش از این اعلام کرده بود که برای دفاع از باخموت به ارتش اجازه می‌دهد خود را برای ضد‌حمله موردانتظار آماده کند. در مقابل، باخموت برای روسیه دروازه ورود به سایر مناطق اوکراین محسوب می‌شود و مسکو فتح باخموت را گامی اساسی برای حمله به دیگر شهرهای اوکراین می‌داند.

در ادامه حملات هوایی روسیه به شهرهای اوکراین، شاهدان عینی می‌گویند صدای انفجارهایی در کی‌یف شنیده شده است. هم‌زمان مقام‌های نظامی خبر داده‌اند که سامانه دفاع هوایی اوکراین در حال دفع حملات روسیه است. با این حال هنوز مشخص نیست چه تعداد پهپاد به سمت شهرهای اوکراین به پرواز درآمده‌اند. گفته می‌شود در نزدیک به دوسوم اوکراین تا ساعت‌ها صدای آژیر حمله هوایی به گوش می‌رسید. نیروهای نظامی روسیه روز یکشنبه دست‌کم هشت نقطه را در شمال شرق اوکراین به‌طور جداگانه گلوله‌باران کردند.

از سوی دیگر، حملات به اهداف تحت‌کنترل روسیه به‌ویژه در کریمه هم در دو هفته گذشته تشدید شده است. کی‌یف بدون تایید هرگونه نقش داشتن در این حملات، می‌گوید تخریب زیرساخت‌ها مرحله آماده‌سازی برای ضدحمله زمینی برنامه‌ریزی‌شده است. اوکراین که تجهیزات نظامی جدیدی از متحدان غربی خود دریافت کرده، هفته‌ها است که از این ضدحمله سخن می‌گوید؛ با این حال هنوز زمان دقیق آن اعلام نشده است.

پوتین ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ به اوکراین حمله کرد و آن را یک «عملیات نظامی ویژه» برای دفاع از روسیه در برابر نئونازی‌ها در اوکراین خواند. کرملین می‌گوید باید به اهداف «عملیات نظامی ویژه» خود در اوکراین دست یابد. این عملیات «ضروری» و دلیل آن «دفاع از روسیه» اعلام شده است؛ اما کی‌یف و متحدانش این حمله را تجاوز بی‌دلیل به تمامیت ارضی اوکراین می‌خوانند.

این تهاجم که از آن با عنوان بزرگ‌ترین درگیری در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم نام برده می‌شود، تاکنون هزاران کشته و زخمی به جا گذاشته و میلیون‌ها نفر را به ترک کشورشان مجبور کرده است.

بیشتر از جهان