جنگ ترکیبی نظام با حجاب اختیاری؛ رزمایش، نمایشگاه، جشنواره

سپاه پاسداران در جزیره هرمز از برگزاری رزمایش یک ماهه «حجاب و عفاف» خبر داد

در آخرین تلاش‌های جمهوری اسلامی برای اجبار زنان به حجاب اجباری، این بار سپاه پاسداران وارد عمل شد. سپاه پاسداران اعلام کرد رزمایشی یک‌ماهه در جزیره هرمز برگزار خواهد کرد تا بتواند حجاب اجباری را به این جزیره بازگرداند. خبرگزاری فارس با اعلام این خبر نوشت که پس از ابلاغ طرح عفاف و حجاب وزارت کشور و قوه قضاییه، «رزمایش فرهنگی عفاف و حجاب و جهاد تبیین» با محوریت «امر به‌معروف و نهی از منکر» در جزیره هرمز برگزار خواهد شد. این رزمایش با همکاری دفتر امام‌جمعه هرمز، سپاه سیدالشهدا، پاسگاه انتظامی و پایگاه‌های مقاومت بسیج برگزار می‌شود و به مدت یک ماه نیز ادامه دارد.

هم‌زمان از این جزیره خبر رسید که یک فروند لنج باری به علت کشف حجاب زنان حاضر در آن، توقیف شده است. خبرگزاری فارس اعلام کرد که از این لنج صیادی به‌صورت غیرقانونی، استفاده تفریحی شده بود و تعدادی گردشگر «به‌صورت مختلط و بی‌حجاب هنجارشکنی کرده بودند». در جزئیات این خبر آمده است که این لنج «تعدادی گردشگر را به‌صورت مختلط و با پوشش نامناسب و زننده برای تفریح دریایی سوار کرده بود که تعدادی از خانم‌ها بدون پوشش مناسب در حال شنا و... بودند».

بر اساس اعلام فرمانده سپاه سیدالشهدا هرمز، رزمایش عفاف و حجاب در این جزیره با حضور هشت گروه از آمرین به معروف و نهی از منکر در سطح محلات هرمز و به مدت یک ماه برگزار می‌شود. حجت‌الله سالاری با اعلام این خبر گفت: «اگر بتوانیم امربه‌معروف و نهی از منکر را با زبان نرم و روش مناسب در جامعه شکل دهیم، بهترین راه پیشگیری و مقابله با بدحجابی است.»

او عفاف و حجاب را یکی از دستاوردهای مهم انقلاب دانست و مدعی شد که با حجاب، جامعه سالم‌تر است. سالاری در ادامه از حجاب مردان نیز اننقاد کرد و گفت: «مردان هم باید وضعیت ظاهری خود در عبور و مرور در جامعه را رعایت کنند، ولی متأسفانه چهره و پوشش برخی مردان در جامعه مناسب نیست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هفته گذشته نیز ۲۰ دستگاه موتور شارژی به علت بی‌حجابی راکبان آن‌ها توقیف شده بودند. فرمانده سپاه سیدالشهدا با اعلام این خبر گفت: «علاوه بر اقدام هوشمند پیرامون برخورد با کشف حجاب رانندگان و سرنشینان خودرو، متخلفان در صنوف و با راکبان موتورهای شارژی که دارای کشف حجاب و پوشش نامتعارف هستند، برخورد می‌شود.»

نمایشگاه و جشنواره‌های فرمایشی «حجاب و عفاف»

در ادامه پلمب واحدهای تجاری، روز دوشنبه، دو واحد فروش پوشاک در شهر اراک پلمب شد. علت پلمب این واحدهای تجاری فروش لباس‌های غیرمجاز عنوان شده است. مهدی تقوی نیا، رئیس اداره نظارت بر اماکن عمومی پلیس استان مرکزی، با اعلام اینکه پلمب این دو واحد صنفی در راستای طرح عفاف و حجاب صورت گرفته است، گفت: «این دو واحد به علت تخلف و فروش البسه غیرمتعارف به دستور مقام قضایی پلمب شد. تعدادی لباس غیرمجاز نیز در این رابطه جمع‌آوری و متصدیان آن‌ها به مراجع ذیصلاح معرفی شدند.»

این در حالی است که هم‌زمان نهادهای مختلف در جمهوری اسلامی در تلاش‌اند تا با راه‌اندازی طرح و برنامه‌هایی، بودجه‌های مربوط به طرح عفاف و حجاب را تصاحب کنند. یکی از این موارد راه‌اندازی نمایشگاه‌های عفاف و حجاب در شهرهای مختلف ایران است. رضا ثقتی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، در‌مورد علت برگزاری نمایشگاه حجاب و عفاف در استان گیلان گفت: «بسیاری از خانواده‌ها برای تهیه البسه متناسب با زیست عفیفانه با تنگنا مواجه هستند و لذا نمایشگاه بزرگ عفاف و حجاب استان را با حضور ۸۰ برند ایرانی در رشت برپا خواهیم کرد.»

پیش از این در شهرهای دیگر مانند اصفهان، شیراز و قزوین نیز نمایشگاه‌هایی مشابه برگزار شده بود. این‌طور که پیداست وزارت ارشاد برگزاری این نمایشگاه‌ها را به دفاتر استان‌ها ابلاغ کرده است و تمامی استان‌ها به کارگروه غیرفعال «ساماندهی مد و لباس» در زیرمجموعه خود دستور برگزاری این نمایشگاه‌ها را صادر کرده‌اند.

احتمالا به‌زودی باید شاهد موارد بسیاری از نمایشگاه‌ها و رویدادهای حکومتی باشیم که بودجه‌ها را به نام ترویج «عفاف و حجاب» به خود اختصاص می‌دهند. چندی پیش یکی از مدیران استانی وزرات ارشاد نیز از برگزاری جشنواره فیلم حجاب و عفاف در تیرماه امسال خبر داده بود. مدیرکل فرهنگ و ارشاد گلستان با اعلام این خبر گفته بود که این جشنواره به‌صورت هماهنگ در سراسر ایران برگزار خواهد شد.

در حالی که وزارت ارشاد مشغول برگزاری نمایشگاه و جشنواره حجاب و عفاف است؛ برای بازیگران زن یکی پس از دیگری پرونده قضایی تشکیل می‌شود. پس از آنکه اعلام شد برای باران کوثری به علت حضور بدون حجابش در مراسم تشییع حسام محمودی، پرونده قضایی تشکیل شده است، خبرگزاری فارس اعلام کرد که برای شقایق دهقان هم به‌دلیل کشف حجاب پرونده تشکیل شده است. تصویر بدون حجاب شقایق دهقان طی ماه‌های اخیر چند باری منتشر شده است و او نیز بدون بر سر داشتن حجاب اجباری در اماکن عمومی حضور پیدا می‌کند.

طی روزهای اخیر برای هنرمندانی همچون افسانه بایگان، فاطمه معتمدآریا، پانته‌آ بهرام و کتایون ریاحی نیز به بهانه‌هایی مشابه، پرونده قضایی تشکیل شده است.