تنگه کافرین هم پلمب شد؛ آخرین تلاش‌های نظام مستاصل برای حفظ حجاب اجباری

تعداد محدود نیروهای سرکوبگر در مقابل آمار بالای زنان مخالف حجاب اجباری در خیابان‌ها و اماکن عمومی، عملا به ریزش اصلی‌ترین قله ایدئولوژی جمهوری اسلامی منجر شده است

دختر مخالف حجاب اجباری در اکباتان تهران‌ــ ایندیپندنت فارسی

یاسر علی‌زاده، فرماندار شهرستان بدره، در استان ایلام در گفت‌وگو با رسانه‌های داخل ایران، اعلام کرد مکان تاریخی و تفریحی تنگه کافرین در این استان به علت آنچه «رعایت نشدن حجاب و شئون اسلامی» خوانده شد، با دستور قضایی و تا زمانی نامشخص، پلمب و تعطیل شده است.

دریاچه شورمست و پارک جنگلی آن در شهرستان سوادکوه استان مازندران نیز روز یکشنبه با اتهامی مشابه پلمب شد. هم‌زمان، قوه قضاییه جمهوری اسلامی، باران کوثری و شقایق دهقان، دو بازیگر زن دیگر را به جرم مخالفت با حجاب اجباری و کنار گذاشتن روسری در اماکن عمومی، به دادگاه احضار کرد؛ تلاش‌هایی حکومتی برای حفظ حجاب اجباری و قوانین سرکوبگرایانه در ایران که مبارزات زنان در ماه‌های اخیر و حضور پرشمار آن‌ها با پوششی آزادنه در اماکن عمومی شهرهای مختلف ایران، بی‌نتیجه بودن آن را اثبات کرده است.

فرماندار بدره در توجیه پلمب تنگه کافرین گفت: «این منطقه تنها برای عده‌ای محدود اشتغال‌زایی فصلی داشت.»، این در حالی است که مردم این استان و همچنین مسافرانی که به ایلام سفر می‌کنند، در رسانه‌های اجتماعی، بارها جذابیت و زیبایی این منطقه توریستی را ستوده‌اند و آن را پربازدیدترین مکان تفریحی ایلام می‌خوانند.

علی‌زاده همچنین با بیان اینکه «در چند وقت اخیر با ورود برخی گردشگران بی‌حجاب، فرهنگ بومی این منطقه نادیده گرفته شد»، افزود: «در راستای تعهد به تکلیف قانونی و محافظت از حریم فرهنگی، دینی و اخلاقی، تصمیم بر این شد این مکان گردشگری فعلا تعطیل شود.» ادعایی که خیزش سراسری اخیر ایرانیان و اعتراض‌های گسترده زنان به حجاب اجباری طی چند ماه اخیر، کذب بودن آن را آشکار می‌کند.

در خبر منتشرشده درباره شقایق دهقان، بازیگر سینما و تلویزیون، آمده است که او به دلیل حضور بدون حجاب در کافه کتاب، یکی از انتشاراتی‌های تهران، به دادسرا احضار و علیه او پرونده قضایی تشکیل شده است.

نیروی انتظامی جمهوری اسلامی پیش از این علیه باران کوثری، کتایون ریاحی، پانته‌آ بهرام، افسانه بایگان، فاطمه معتمدآریا، ترانه علیدوستی و دیگر بازیگران زنی که کشف حجاب کرده بودند، نیز پرونده‌هایی به مراجع قضایی ارسال کرده بود.

در همین حال امام جمعه شیراز گفت: «حجاب مهم است، اما اقتصاد و مهار تورم اولویت اول است»؛ دیدگاهی که با سخنان اخیر محمود رجبی، جانشین محمدتقی مصباح یزدی در قم، که اخیرا ضمن تاکید بر «برخورد با زنان بی‌حجاب» گفته بود «تورم و مشکلات معیشتی نباید بهانه‌ای برای دادن آدرس غلط باشد»، در تضاد است.

درگیری و اختلاف نظر چهره‌های وابسته به جمهوری اسلامی در موضوع حجاب حالا برای همه عیان شده و کم بودن تعداد نیروهای سرکوبگر در مقابل تعداد پرشمار زنان مخالف حجاب اجباری، حکومت اسلامی را در حالت انفعال و عقب‌نشینی قرار داده است. بنابراین برخی وابستگان آن از سویی تلاش می‌کنند به پلمب اماکنی که زنان بی‌حجاب در آن حضور دارند، ادامه دهند و از طرفی دیگر می‌کوشند با بیان سخنانی که به معنای درک کردن علت اعتراض‌های زنان و مردان است، خود را حامی مردم جا بزنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمدتقی دژکام، امام جمعه شیراز، در سخنانی جدید گفت: «دشمنان به این نتیجه رسیده‌اند که باید پای ائمه جمعه را به بحث حجاب بکشانند و موضوع اصلی جامعه را حجاب قرار دهند تا مقابل جامعه قرار گیرند. حجاب برای ما مهم است، اما مقام رهبری تاکید دارند که اقتصاد و مهار تورم برای ما اولویت اول را دارد و این راه را برای ما روشن می‌کند.»

اما  محمود رجبی به عنوان رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی روح‌الله خمینی در قم، در بیانیه‌ای که روز یکشنبه هفدهم اردیبهشت منتشر شد، اعلام کرد: «وجود برخی مشکلات معیشتی، تورم و برخی دیگر از نواقص اقتصادی نباید بهانه‌ای شود که کسانی به جای دفاع از حکم شرعی و قانون حجاب، آدرس‌های غلط بدهند و هرگونه دفاع از مسئله حجاب را به حاشیه برانند و آگاهانه یا ناخودآگاه آب به آسیاب دشمن بریزند و نقشه دشمن را با نیت پاک یا ناپاک پیاده کنند.»

در همین حال و در شرایطی که غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی، ۱۸ فروردین امسال از «بی‌فایده بودن بگیروببندها» در حوزه حجاب سخن گفته بود، محمدجعفر منتظری، دادستان کل ایران در نامه‌ای به وزیر راه و شهرسازی، نوشت که خلبانان در صورت مشاهده رعایت نشدن حجاب اجباری در هواپیما، ابتدا باید «تذکر جدی» بدهند و در صورت ادامه بی‌‌توجهی زنانی که به پوشش دلخواه حکومت تن نمی‌دهند، «وظایف قانونی خود» را انجام دهند. دادستان ایران در نامه خود اعتراف کرده که سر باز زدن زنان از حجاب اجباری و پوشش دلخواه حکومت «به‌ویژه در پروازهای داخلی» همچنان ادامه دارد و از همین رو،‌ خواهان مداخله خلبان‌ها در برخورد با این دسته از زنان است؛ انتظاری که با توجه وابسته نبودن اکثر خلبان‌های ایرانی به حکومت جمهوری اسلامی و نیز نگاهی به دستورهای مشابه حکومت به اصناف دیگر، اجرای آن دور از انتظار به نظر می‌رسد.

حالا با گرم‌تر شدن هوا در ایران و آزادتر شدن لباس و پوشش زنان مخالف حجاب، آن دسته از روحانیون و چهره‌های حکومتی که خط مشی افراطی از دین اسلام را دنبال می‌کنند و با طالبان در افغانستان هم‌عقیده‌اند، نگران‌تر از گذشته شده‌اند و تمام تلاش خود را برای حاکم کردن شرایطی امنیتی‌تر علیه زنان بی‌حجاب به‌ کار بسته‌اند.

منتقدان جمهوری اسلامی معتقدند همان‌طور جمهوری اسلامی در زمینه مبارزه با استفاده از ماهواره، الکل، ورق یا اجبار به پوشیدن چادر برای زنان با شکست کامل مواجه شد، در زمینه حفظ روسری بر سر زنان ایرانی نیز قطعا موفق نخواهد شد.