آنتونی بلینکن به‌‌دلیل بی‌توجهی به مجلس نمایندگان آمریکا، به بازداشت تهدید شد

مایکل مک کال می‌گوید بلینکن مجلس نمایندگان را تحقیر کرده است

آنتونی بلینکن تا ۱۱ مه فرصت دارد تا به نامه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا پاسخ دهد-MANDEL NGANAFP

 

مایکل مک کال، نماینده جمهوری‌خواه مجلس آمریکا و رئیس کمیته روابط خارجی این مجلس، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه دولت جو بایدن را به‌دلیل آنچه او تحقیر مجلس نمایندگان می‌گوید، به بازداشت تهدید کرد. بر اساس نامه‌ای که این نماینده مجلس آمریکا به وزارت خارجه فرستاده و شبکه تلویزیونی سی‌ا‌ن‌ان یک نسخه از آن را منتشر کرده است، مایکل مک کال به وزیرخارجه این کشور گفته است مدارکی را که این وزارتخانه در‌مورد روند خروج آمریکا از افغانستان به مجلس نمایندگان فرستاده است، ناکافی بوده و این وزارتخانه اکنون تعهد قانونی خود را برای تهیه این اسناد نقض می‌کند و باید فورا این کار را انجام دهد.

ظاهرا وزارت خارجه آمریکا با وجود دو بار درخواست مجلس نمایندگان، نامه تعدادی از دیپلمات‌های آمریکایی مقیم در افغانستان به وزیر خارجه (پیش از سقوط دولت جمهوری) را به مجلس نفرستاده است.

این نامه که به (کابل مخالف) شهرت دارد، موضوع اصلی نزاع میان جمهوری‌خواهان مجلس و دولت بایدن شده است. مک کال در نامه مذکور به وزیر خارجه هشدار داده است که این سومین مهلت است و اگر تا یازدهم مه نامه را به مجلس نفرستد، او با اقدام‌های تحقیرآمیز علیه بلینکن عمل خواهد کرد. در همین حال، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اقدام تازه جمهوری‌خواهان را غیرضروری دانسته است. ودانت پاتل، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در یک بیانیه خبری گفت: «مایه تاسف است که مجلس علیرغم دریافت یک گزارش محرمانه در مورد کابل مخالف و همچنین خلاصه کتبی این نامه، کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان به پیگیری این اقدام غیرضروری و غیرمولد ادامه می‌دهد.»

پاتل همچنین گفت که وزارت خارجه همچنان به همکاری با کنگره و پاسخ به درخواست‌های آنان ادامه می‌دهد و کنگره هر آنچه در مورد روند خروج آمریکا از افغانستان خواسته باشد، با توجه به مسئله حفظ موقعیت کاری کارمندان وزارت خارجه، به آنان ارائه می‌شود. مایکل مک‌کال نامه (کابل مخالف) را سندی مهم برای تحقیقات کمیته خود می‌داند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، وزیر خارجه آمریکا گفته است که با به اشتراک گذاشتن سند کامل به‌دلیل نگرانی‌هایی که ممکن است تاثیر خطرناکی بر استفاده دیپلمات‌ها از کانال داشته باشد، مخالف است، زیرا این راهی محرمانه برای در میان گذاشتن نگرانی‌های دیپلمات‌ها با مقام‌های ارشد وزارت خارجه است.

مک کال تاکنون سه بار مهلت درخواست نامه را به تعویق انداخته است؛ ابتدا به وزیر خارجه تا چهارم آوریل مهلت داده شد، سپس به اول مه تغییر پیدا کرد و حالا هم ۱۱ مه آخرین مهلت بلینکن عنوان شده است. دولت جو بایدن اقدام‌هایی را برای ارائه اطلاعات بیشتر به کنگره در مورد خروج از افغانستان انجام داده است. وزارت امور خارجه خلاصه‌ای تقریبا یک صفحه‌ای از نامه مخفی چهار صفحه‌ای و همچنین خلاصه‌ای از پاسخ رسمی وزارتخانه به این سند را به کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان ارائه کرد.

وزارت خارجه همچنین در ماه آوریل یک جلسه توجیهی محرمانه برای اعضای کمیته روابط خارجی برگزار کرد تا در مورد کابل مخالف صحبت کنند، اما مک کال و سایر جمهوری‌خواهان کمیته معتقدند که «این جلسه توجیهی نشان‌دهنده انطباق با احضاریه نبود و برخی از اعضا استدلال کردند که هنوز سوال‌های بی‌پاسخی دارند». 

دیپلمات‌های آمریکایی مقیم در کابل در ماه ژوئیه سال ۲۰۲۱ در نامه مخفی به وزیر خارجه آمریکا، از نگرانی‌های خود در مورد خروج این کشور از افغانستان پرده برداشتند و تبعات خطرناک آن را مطرح کردند.

با خروج آمریکا از افغانستان و سقوط دولت جمهوری و به‌دنبال آن روند تخلیه همکاران افغان نیروهای آمریکایی و آشفته‌بازاری که شکل گرفت، به‌ویژه حمله انتحاری ۲۷ اوت در ورودی فرودگاه کابل که به کشته شدن ۲۰۰ تن ازجمله ۱۳ سرباز آمریکایی منجر شد، مجلس نمایندگان آمریکا تصمیم گرفت تا به بررسی وضعیت خروج از افغانستان بپردازد. جمهوری‌خواهان دولت جو بایدن را متهم می‌کنند که شتاب او برای خروج از افغانستان، باعث سقوط دولت و سلطه تروریست‌ها شده است. آنان بارها از وزارت خارجه خواهان اصل نامه شده‌اند، اما وزارت خارجه با توجیه این مسئله که کابل مخفی یک کانال محرمانه میان دیپلمات‌ها و وزیر خارجه است، از دادن نامه اصلی خودداری کرده است. 

بیشتر از جهان