رهبر گروه واگنر: از باخموت عقب‌نشینی نمی‌کنیم

رهبر گروه واگنر، که پیش‌تر اعلام کرد از باخموت عقب‌نشینی می‌کند، گفت ارتش روسیه مهمات مورد نیاز را در اختیار آنها قرار خواهد داد و آنها نیز مواضع‌شان در باخموت را ترک نمی‌کنند

یوگنی پریگوژین، رهبر گروه شبه نظامی روسی واگنر در میان سربازانش در مکانی نامشخص (پنجم مه ۲۰۲۳) - AFP

در ادامه نبرد میان ارتش اوکراین و نیروهای روسیه، رهبر گروه شبه‌نظامی واگنر در روز یکشنبه، ۷ مه (۱۷ اردیبهشت)، اعلام کرد از برنامه عقب‌نشینی از شهر باخموت منصرف شده است. یوگنی پریگوژین، رهبر گروه شبه‌نظامی واگنر وابسته به ارتش روسیه، در یک پیام صوتی در کانال تلگرامی خود گفت: «قول داده شده است که تمام مهمات و تسلیحات مورد نیاز برای ادامه عملیات در اختیارمان قرار گیرد.»

یوگنی پریگوژین روز جمعه، ۵ مه، تهدید کرد جنگجویان او که در خط مقدم حمله به باخموت هستند، از آنجا خارج خواهند شد، زیرا به شدت به مهمات نیاز است و در نبود آن، نیروهایش متحمل خسارات «نالازم و توجیه‌ناپذیر» شده‌اند. 

نبرد در باخموت، که مسکو آن را گام مهمی برای تصرف شهرهای دیگر در منطقه دونباس اوکراین تلقی می‌کند، شدیدترین درگیری‌ای است که طی ماه‌ها جنگ سخت، جان هزاران نفر را از هر دو طرف متخاصم گرفته است.

رهبر گروه شبه‌نظامی واگنر که علنا سرگئی شویگو، وزیر دفاع، و مقام‌های ارشد ارتش روسیه را به دلیل نحوه هدایت جنگ در اوکراین تحقیر کرده است، افزود مقام‌های نظامی مسکو به دلیل «حسادت‌‌های ناچیز»، از پشتیبانی‌ حیاتی نیروهای‌شان امتناع می‌کنند.

جنگجویان واگنر در صف مقدم نبرد باخموت قرار دارند. در این نبرد، رقابت آشکاری میان پریگوژین، در مقام رئیس شبه‌نظامیان غیررسمی روسیه، و ارتش این کشور در جریان است. 

رئیس گروه شبه‌نظامی روسی واگنر همچنین از مسکو خواسته بود به او اجازه دهد تا مواضع خود را در شهر باخموت، به رمضان قدیروف، رهبر چچن، تحویل دهد.

پریگوژین همچنین گفت وزارت دفاع روسیه به ژنرال سرگئی سوروویکین ماموریت داده است که در کنار واگنر کار کند. او افزود: «این تنها مردی است که ستاره یک ژنرال ارتش را دارد و جنگیدن بلد است.» سرگئی سوروویکین چند ماه فرماندهی «عملیات» روسیه را در اوکراین برعهده داشت.

نیروهای اوکراینی در هفته‌های اخیر از باخموت عقب رانده شده‌اند، اما در اطراف این شهر موضع گرفته‌اند تا همزمان با ضدحمله بزرگ کی‌یف علیه نیروهای مهاجم روسیه، خسارات و تلفات بیشتری به نیروهای حریف تحمیل کنند.

از سوی دیگر، ارتش اوکراین از حمله هوایی ۱۰ پهپاد خود به کریمه خبر داد. هنوز جزئیاتی از اهداف این پهپادها منتشر نشده است. در همین حال، میخائیل رازوگایف، فرماندار سواستوپل، بندر اصلی ناوگان روسیه در دریای سیاه، در کانال تلگرامی خود نوشت در سواستوپل چیزی آسیب ندیده است. او در ادامه این بخش از اظهاراتش افزود: «یگان‌های سامانه دفاع هوایی و جنگ الکترونیک در طول شب، حمله جدید را به سواستوپل دفع کردند.»

در مقابل، کی‌یف ادعا می‌کند در حمله این پهپادها به کریمه، که در سال ۲۰۱۴ ضمیمه خاک روسیه شد، انفجارهایی در سواستوپل و ساکی رخ داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حمله به هدف‌هایی در نواحی تحت کنترل روسیه، به ویژه در کریمه، در دو هفته اخیر تشدید شده است. کی‌یف، بدون تایید هیچ گونه نقشی در این حمله‌ها، می‌گوید تخریب زیرساخت‌ها، مرحله آماده‌سازی برای ضدحمله زمینی برنامه‌ریزی‌شده است.

در همین حال، شورای امنیت فدراسیون روسیه، در روز یکشنبه ادعا کرد طرح حمله اوکراین را به فرودگاه نظامی سیورنی  در شمال شرق مسکو، خنثی کرده است. به گفته شورای امنیت فدراسیون روسیه، شماری از افراد اوکراینی‌ که در حال تدارک مواد منفجره برای حمله به هواپیماهای نظامی روسیه بودند، بازداشت شدند.

در ادامه تحولات مرتبط با جنگ اوکراین، نیروی هوایی لهستان نیز روز یکشنبه با انتقاد از مسکو، اقدام جنگده روسی را تحریک‌آمیز خواند. ورشو می‌گوید یک هواپیمای نیروی هوایی لهستان که یکشنبه بر فراز دریای سیاه در نزدیکی رومانی در حال گشت‌زنی بود، توانست از برخورد با یک جت جنگنده روسی بجهد. گفته می‌شود یک جت روسی سوخو-۳۵ بدون رعایت فاصله امن، با نزدیک شدن به هواپیمای لهستانی، اقدام به حرکات تهاجمی و خطرناک کرد که موجب شد هواپیمای لهستانی کنترل خود را موقتا از دست بدهد. به گفته خدمه هواپیمای لهستانی، جت روسی تا فاصله پنج متری رسید بود. 

رویارویی هواپیمای لهستانی با جنگنده روسی، در حریم هوایی بین‌المللی روی داد. وزارت دفاع رومانی با انتشار بیانیه‌ای در این مورد، حرکت جت روسی را قابل پذیرش ندانست و گفت این حادثه شاهدی دیگری بر رویکرد «تحریک‌آمیز» فدراسیون روسیه در دریای سیاه است.

بیشتر از جهان