تهدید فرمانده گروه واگنر: مسئله «کمبود مهمات» حل نشود نیروهای خود را عقب می‌کشیم

گروه واگنر مبارزه برای کنترل باخموت را رهبری کرده است که طولانی‌ترین و احتمالا خونین‌ترین نبرد در جنگ اوکراین بوده است

یوگنی پریگوژین، رئیس گروه شبه نظامی روسی واگنر- @concordgroup_official / AFP

فرمانده گروه شبه‌نظامی واگنر روسیه، روز جمعه پنجم می (۱۵ اردیبهشت)، هشدار داد اگر مسئله «کمبود مهمات» حل نشود، نیروهای خود را از نبرد طولانی شهر باخموت در شرق اوکراین در هفته آینده خارج خواهد کرد. یوگنی پریگوژین از فرماندهی نظامی روسیه به‌دلیل اینکه نیروهای واگنر مهمات کافی دریافت نکردند انتقاد کرد، کمبودی که باعث تلفات سنگین این گروه در شهر باخموت شده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، یوگنی پریگوژین، فرمانده گروه واگنر، یک میلیونر بدنام با ارتباطات طولانی‌مدت با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، است. او ادعا می‌کند که واگنر قصد داشت تا نهم ماه می باخموت را تصرف کند. نهم می برای روسیه تعطیلات مهمی است چراکه سالگرد شکست آلمان نازی در جنگ جهانی دوم را جشن می‌گیرد.

با این حال، یوگنی پریگوژین گفت که نیروهایش از روز دوشنبه، به اندازه کافی مهمات توپخانه از ارتش روسیه دریافت نکرده‌اند. باید در نظر گرفت که فرمانده گروه واگنر پیش از این، تهدیدهای توخالی کرده بود که به آن‌ها عمل نکرده است.

در ویدیویی که یوگنی پریگوژین منتشر کرد، او در مقابل حدود ۳۰ جسد یونیفرم‌پوش چیده‌شده روی زمین ایستاده است. او می‌گوید این‌ها اجساد مبارزان واگنرند که تنها روز پنجشنبه کشته شدند. پریگوژین که با لحنی خشمگین صحبت می‌کرد، از عبارات ناشایست متعددی استفاده کرد. او به اجساد گروه نظامی‌اش اشاره کرد و گفت: «این‌ها پدران و پسران افرادند... کسی که به ما مهمات کافی نمی‌دهد، دل و روده آن‌ها را در جهنم می‌خورد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او ادعا کرد که ارتش روسیه قرار بود از جناحین محافظت کند و نیروهای واگنر به جلو حرکت کنند، اما این گروه مناطق اشغالی را «به سختی نگه داشته» و «ده‌ها و گاه صدها» سرباز از نیروهای خود را اعزام کرده است.

وزارت دفاع روسیه بلافاصله در مورد این ادعاها اظهار نظر نکرد و تایید مستقل آن‌ها امکان‌پذیر نیست.

در بیانیه یوگنی پریگوژین آمده است: «مهمات و تدارکات واگنر برای پیشروی در اوایل ماه آوریل به پایان رسید، اما ما با وجود این واقعیت که منابع دشمن پنج برابر ما است، پیشروی می‌کنیم.» او افزود: «به‌دلیل کمبود مهمات، تلفات ما هر روز به طور تصاعدی افزایش می‌یابد.»

گروه واگنر مبارزه برای کنترل باخموت را رهبری کرده است که طولانی‌ترین و احتمالا خونین‌ترین نبرد در جنگ اوکراین بوده است. اعتقاد بر این است که بیش از هشت ماه جنگ در این شهر، هزاران کشته برجای گذاشته است. هیچ یک از دو طرف نمی‌گویند چند نفر کشته داده‌اند.

یوگنی پریگوژین از زندان‌های روسیه بازدید کرده است تا جنگجویان جدید استخدام کند و به زندانیان وعده داده است که اگر طی شش ماه مبارزه در خط مقدم با واگنر جان سالم به در ببرند، از زندان آزاد خواهند شد. کشورهای غربی و کارشناسان سازمان ملل متحد سربازان واگنر را به نقض حقوق بشر در سراسر آفریقا از جمله در جمهوری آفریقای مرکزی، لیبی و مالی متهم کرده‌اند.

بیشتر از جهان