تقاضای فرمانده گروه واگنر از مسکو: باخموت را به نیروهای قدیروف واگذار کنید 

قدیروف پیش‌تر روز جمعه اعلام کرد که نیروهایش آماده پیشروی در باخموت و جایگزین شدن به جای نیروهای واگنرند

رمضان قدیروف، رهبر منطقه خودمختار چچن و ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه- MIKHAIL KLIMENTYEV / SPUTNIK / AFP

رئیس گروه شبه‌نظامی روسی واگنر روز شنبه ۱۶ اردیبهشت (ششم مه) از مسکو خواست تا به او اجازه دهد تا مواضع خود در شهر باخموت را به رمضان قدیروف رهبر چچن تحویل دهد.

یوگنی پریگوژین، در نامه‌ای به سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، نوشت: «از شما می‌خواهم تا قبل از نیمه‌شب دهم مه، دستور انتقال مواضع یگان‌های گروه شبه‌نظامی واگنر در باخموت و حومه آن را به گردان آخمات صادر کنید.»

گردان آخمات به رهبری رمضان قدیروف، یک سازمان شبه‌نظامی در چچن است که وظیفه اصلی‌اش حفاظت از رهبر جمهوری چچن است و تحت کنترل رمضان قدیروف فعالیت می‌کند، هرچند آن‌ها نیروهای مسلح روسیه به شمار می‌روند و روسیه از آنان در سال ۲۰۲۲ و حمله به اوکراین استفاده کرد.

واحدهای رزمی چچنی بخشی از گارد ملی روسیه‌اند و از این رو، برای مقابله با تهدیدهای داخلی آموزش دیده و تجهیز شده‌اند، اما روسیه آنان را برای جنگ متعارف به اوکراین اعزام کرده است. 

گردان آخمات به واحدهای رزمی چچن تحت فرماندهی قدیروف اطلاق می‌شود که در یک دهه‌و‌نیم گذشته رئیس‌جمهوری جمهوری عمدتا مسلمان چچن روسیه بوده است.

پریگوژین، فرمانده واگنر، هشدار داده بود که نیروهایش به‌دلیل «قحطی مهمات» مجبور به عقب‌نشینی خواهند بود. 

او وزارت دفاع روسیه را متهم کرد که از اکتبر ۲۰۲۲، تنها ۳۲ درصد از مهمات و تجهیزات مورد نیاز رزمی را تامین کرده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یوگنی پریگوژین روز جمعه ویدیویی را منتشر کرد که در آن در مقابل حدود ۳۰ جسد یونیفرم‌پوش چیده‌شده روی زمین ایستاده است و می‌گوید این‌ها اجساد مبارزان واگنرند که تنها در یک روز کشته شدند. پریگوژین در این ویدیو لحنی خشمگین دارد و از عبارات ناشایست متعددی استفاده می‌کند. او به اجساد گروه نظامی‌اش اشاره کرد و گفت: «این‌ها پدران و پسران افرادند... کسی که به ما مهمات کافی نمی‌دهد، دل و روده آن‌ها را در جهنم می‌خورد.»

نیروهای جنگنده واگنر در صف اول نبرد باخموت قرار دارند؛ در این نبرد رقابت میان پریگوژین به‌عنوان رئیس سازمان مسلح و غیررسمی روسیه و ارتش آن کشور برای همگان روشن شد. 

پیش‌تر در روز جمعه، فرمانده واگنر در رشته ویدیوهایی کوبنده ضمن حمله به شویگو و رئیس ستاد کل ارتش روسیه، والری گراسیموف، تهدید کرده بود که از مقام خود کناره خواهد گرفت. 

قدیروف روز جمعه ۶ مه در رسانه اجتماعی تلگرام اعلام کرد که نیروهایش «آماده پیشروی و اشغال شهر باخموت»‌ و جایگزین شدن به جای نیروهای واگنرند. 

او نیروهای واگنر را ستود و گفت که هر دو گروه در «سخت‌ترین نبردها» در پوپاسنا، سورودونتسک، و لیسیچانسک، شانه‌به‌شانه یکدیگر جنگیده‌اند. 

پریگوژین در پیامی دیگر در صبح شنبه، از قدیروف به‌دلیل پیشنهاد فوق قدردانی کرد و گفت که نیروهای چجن «بدون‌ شک» باخموت را تصرف خواهند کرد. 

بیشتر از جهان