سومین حمله به شخصیت‌های طرفدار جنگ؛ خودروی نویسنده ملی‌گرای روس منفجر شد

بر اثر انفجار خودروی بمب‌گذاری‌شده، نویسنده مشهور روسیه مجروح و راننده خودرو کشته شد

زاخار پریلپین در کنفرانس مطبوعاتی معرفی کتاب خود در مسکو، ۲۱ فوریه ۲۰۱۷ ـ AFP

زاخار پریلپین، نویسنده سرشناس ملی‌گرای روسیه، در اثر انفجار خودروی بمب‌گذاری‌شده زخمی شد. در این انفجار که روسیه، اوکراین و غرب را مسئول آن معرفی کرده است، راننده خودرو جان باخت.

به گزارش رویترز، خودروی نویسنده روسیه در روستایی در حدود ۴۰۰ کیلومتری شرق مسکو منفجر شد و کرملین از آن به‌عنوان «اقدام تروریستی» از طرف کی‌یف یاد کرد. اوکراین هنوز درباره این اتهام واکنشی نشان نداده است.

گفته می‌شود که زاخار پریلپین به بیمارستان منتقل شده و یک مظنون این انفجار نیز دستگیر شده است.

از زمان آغاز حمله مسکو به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، این سومین حمله با استفاده از بمب به یک شخصیت برجسته طرفدار جنگ در داخل روسیه است. روسیه اوکراین را مسئول کشته شدن دو هدف قبلی می‌داند، اما کی‌یف این اتهام‌ها را رد می‌کند.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، در تلگرام نوشت: «این واقعیت به حقیقت پیوست: واشنگتن و ناتو یک هسته تروریستی بین‌المللی دیگر - رژیم کی‌یف - را تغذیه کردند.»

او تاکید کرد که مسئولیت مستقیم این حمله‌ها با ایالات متحده و بریتانیا است، اما هیچ مدرکی برای چنین اتهامی ارائه نکرد.

دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهوری سابق روسیه، نیز این حادثه را «حمله شرورانه از طرف افراط گرایان نازی» خواند.

زاخار پریلپین رمان‌نویسی است که به‌عنوان حامی آشکار تصمیم‌های کرملین در اوکراین شناخته می‌شود. او با بیش از ۳۰۰ هزار دنبال‌کننده در کانال تلگرام و یوتیوب خود یکی از نمایندگان پرکار دیدگاه‌های ملی‌گرایانه در روسیه است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نویسنده قبل از تهاجم مسکو در سال گذشته، برای نیروهای نیابتی روسیه در منطقه دونباس در شرق اوکراین جنگید و یک واحد نظامی را در آنجا رهبری کرد. او در مصاحبه‌ای منتشرشده در یوتیوب در سال ۲۰۱۹ با افتخار اظهار کرد که یگانش «تعداد زیادی از مردم را کشته است». او گفت: «این افراد مرده‌اند، دفن شده‌اند. تعدادشان زیاد است. هیچ واحدی در میان گردان‌های دونتسک چنین نتایجی به دست نیاورد.»

پیش از ترور این نویسنده، در ماه گذشته به یک وبلاگ‌نویس نظامی روس به نام ولادلن تاتارسکی در کافه‌ای در سن پترزبورگ حمله شد. قبل از آن نیز در ماه آگوست، داریا دوگینا، دختر یک شخصیت برجسته ملی‌گرای روس، در یک خودروی بمب‌گذاری‌شده در نزدیکی مسکو کشته شد.

در روزهای گذشته نبرد میان مسکو و کی‌یف شدت گرفته است و مقام‌های این کشور نیز علیه یکدیگر تهدیدهایی را مطرح کرده‌اند.

مقام‌های دولتی روسیه روز چهارشنبه، سوم ماه مه (۱۳ اردیبهشت‌ماه)، مدعی شدند اوکراین قصد داشته است در جریان یک حمله پهپادی به کاخ کرملین، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، را ترور کند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، هرگونه دست داشتن کی‌یف در این حمله‌ها را رد کرد. او تاکید داشت که روسیه کشوری متجاوز است و اوکراین تنها در سرزمین‌های اشغالی با نیروهای روسیه می‌جنگند. با این حال، دیمیتری مدودف، یکی از نزدیک‌ترین سیاستمداران به ولادیمیر پوتین، در واکنش به حمله پهپادی به کاخ کرملین اعلام کرد: «وقت حذف فیزیکی ولودیمیر زلنسکی فرا رسیده است.»

بیشتر از جهان